کد خبر: ۶۸۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶ 09 December 2018

آموزش گارد: مربيان در وحله اول بايد تلاش زيادی برای آموزش صحيح گارد كشتي در رده‌های سنی پايه انجام دهند ، ‌چرا كه اگر كشتی گيران از همان روزهای نخست گارد كشتی را درست نياموزند ، در آينده با موفقيت مواجه نخواهند شد.

مربيان بايد در همان روزهای اول با سليقه خود تشخيص دهند كه كشتی گيران درحالت ايستادن روی تشک با چه گاردی مقاوم‌تر هستند و آموزش را از بر اساس همان گارد شروع كنند.

در بدو شروع كشتی ،‌ نونهال يا نوجوانانی هستند كه از بقيه با استعدادتر نشان می‌دهند ، مربيان بايد با چند پرسش به ويژه در ارتباط با گارد و نحوه ايستادن كشتی گيران ، بهترين و مناسب‌ترين گارد را برای آنها انتخاب كنند.

نرمش: مربيان رده پايه پيش آموزش كشتي پايه برای نونهالان و نوجوانان، به مدت شش ماه آموزش نرمش صحيح، گارد و فنون كه نخستين آن نيز به زيرگيری درست مربوط می‌شود،‌ آغاز كنند.
بارها مشاهده شده است كه كشتی‌گيران هنوز گارد گرفتن صحيح را نمی‌دانند ، اما مربيان بدون اقدامات اوليه و آموزش ، كشتی گير را وادار به تمرين كشتی می‌كنند.
به نظر می‌رسد در آموزش پايه اصلی‌ترين نكته در كشتی كه همان نرمش كردن صحيح است به فراموشی سپرده شده است، بارها مشاهده شده است كه نوجوانان و جوانان حاضر در اردوهای تيم ملی قادر به انجام درست نرمش‌های كشتی نيستند.

مربيان بايد اهميت زيادی برای نرمش‌های اختصاصی رده نونهالان و نوجوانان قائل شوند و حداقل 30 دقيقه نرمشهای مختلف را در برنامه‌های تمرين خود قرار دهند تا از اين طريق كشتی‌گيران آمادگی لازم برای آموزش و تمرين كشتی داشته باشند.

بعداز نرمش: مربيان پس ازطی كردن دوران آماده‌سازی اوليه از طريق نرمشهای اختصاصی آموزش كشتب را بايد از زيرگيری آغاز كنند، به طور مثال آموزش زير از گارد موافق حداقل يک يا دوهفته بايد به طول بيانجامد و نبايد در تنها يک يا دوجلسه خلاصه شود.

در واقع كار بايد آنقدر ادامه يابد، تا آن زيرگيری تمام و كمال در وجود وی نمايان شود به طوری كه كشتی‌گير در مقاطع بعدی مشكل آموزشی در خصوص زيرگيری‌ها نداشته باشد.

توصيه جدی به مربيان اين است كه تا كشتی گيران فنی را به خوبی نياموخته و انجام نداده‌اند آموزش فن ديگر را آغاز نكنند.
مربيان بايد توجه داشته باشند كه آموزش فنون خود را از گارد موافق شروع كنند، ابتدا فنون مرتبط با گارد موافق را آموزش دهند و زمانی کشتی گيران كه به طورصحيح آموختند، سپس همان فنون را با گارد مخالف هم به كشتی گیر بياموزند، تا كشتی گيران بتوانند اجرای فنون را با هر دو گارد ياد بگيرند.

كوتاهی مربيان در آموزش فنون با گاردهای موافق و مخالفت باعث شده است كه اكثر كشتی گيران ما يک گاردی شوند به هيچ عنوان توصيه نمی‌شود كه كشتی گيران قبل از يادگيری صحيح زيرگيری از پاهای راست و چپ فنون بعدی را آموزش ببينند. مربيان ممکن است در رده پايه در طی يک يا دو ماه هر دو گارد از چپ و راست را به طور عالی و بدون نفقص به نونهالان و نوجوانان آموزش دهند، اما اگر کشتی گيری فنون را به طور ناقص آموخته باشد، ممکن است در مقاطع بعدی برای رفع نواقص در اجرای فن مدتی بين 6 ماه تا يک سال متوقف شود.
مربيان بايد توجه داشته باشند که کشتی گيران نونهال و نوجوانان در بخش آموزش پايه، فنون را کاملا ياد بگيرند و در مرور فن به طور جدی فنون آموزش ديده را تکرار کنند،‌ يکی از بزرگترين مشکلات ما در کشتی اين است که کشتی‌گيران ما در تمرين از کنار بخش مهم مرور فن بی‌اهميت می‌گذرند. جدی بودن در بخش مرور فن از نکات اصلي مربيان و کشتی گيران عزيز به شمار مي رود و بايد بخش قابل توجهي از تمرينات را به خود اختصاص دهد.

مربيان بايد در آموزش طوری بحث مرور فن را مطرح کنند که کشتی گيران تصور نکنند مرور فن يعنی بازی، اين درحالی است که در مرور فن بايد شرايط کشتی گرفتن ايجاد و اجرای فنون به طور صحيح اجرا شود.

نکته ی کلیدی:
ورزشکاران رده سنی پایه باید با برنامه‌ای مدون و بلندمدت از سوی مربیان برای حضور در مسابقات معتبر رده سنی جوانان و بزرگسالان آماده و نه اینکه با وزن کم کردن بی رویه و فشار روحی فراوان در مسابقات قبل از اینکه به رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان برسند کشتی را کنار بگذارند، همانگونه که درکشتی آزاد تعریف شده درکشتی فرنگی هم باید با همان شیوه آموزش داده شود.
نگارنده: سیدمهدی گل‌گیرسوار
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیدمهدی گل گیرسوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
باسلام خدمت سردبیرعزیز سایت تابناک تشکر می‌کنم ازجناب آقای عباسی مردتلاشگر عرصه مطبوعات بنده قابل تقدیرنبودم واین وظیفه‌ام بودکه این یادداشت را پوشش خبری دادید ازجنابعالی نهایت تشکررا می‌نمایم این گزینه هارا درسایتون تکثیرنموده اید.بی نهایت سپاسگزارم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار