سنگ غدد بزاقی به سنگ درون سیستم مجرای غدد بزاقی گفته می‌شود و برآورد شده که شایع‌ترین اختلال عملکردی غدد بزاقی محسوب می‌شود که در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.
کد خبر: ۶۸۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 09 December 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: رضا کبودخانی متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شایع‌ترین علامتی که بیماران با آن مراجعه می‌کنند، تورم و درد غده مبتلا پس از صرف غذاست؛ اما اگر سنگ‌ها در عمق غده قرار گرفته باشند، امکان دارد بدون علامت باشند و در نهایت بیماران اغلب با عفونت حاد مراجعه می‌کنند.

وی، در خصوص تشخیص این بیماری توضیح داد: تشخیص به وسیله شرح حال بیمار، لمس سنگ به ویژه در مجرای غده تحت فکی و گاهی عکس رادیولوژی امکان پذیر است، همچنین تشخیص در غده بناگوشی اغلب بر اساس شرح حال صورت می‌گیرد، زیرا سنگ‌ها بیشتر کوچک بوده و لمس آن‌ها مشکل است و در رادیولوژی مشخص نمی‌شود، اما سیالو گرافی ممکن است کمک کننده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هدف از درمان را خارج کردن سنگ اعلام کرد و یادآور شد: گاهی سنگ ممکن است با کمپرس گرم، ماساژ غده و مصرف مایعات از بین برود، اما اغلب برای خارج کردن سنگ، جراحی لازم است.

کبودخانی اضافه کرد: اگر سنگ قابل لمس باشد، این کار از راه دهان و برش روی مجرا انجام می‌شود، اما هنگامی که سنگ درون خود غده باشد یا اینکه درون مجرا مشخص نباشد، خارج کردن غده ضرورت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار