ساخت مسکن مهر بهشهر که می توانست فرصت طلایی برای خانه دارکردن افراد کم درآمد دهک های پایین درآمدی این شهرستان باشد، با جانمایی نادرست و غیر کارشناسی اکنون به یکی از بزرگ ترین مشکلات این شهرستان تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۸۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 08 December 2018

ایرنا، مشکل مهم مسکن مهر بهشهر این است که مانند بسیاری از پروژه های مشابه در مازندران و شاید کشور در زمین های خالی خارج از محدوده شهری بدون هرگونه امکانات زیرساختی اولیه اجرا شده و به همین دلیل هم ورود ساکنان به این مجموعه به مثابه نیشتری بوده که بر دمل چرکین مزمن زده شده تا جای زخمی عمیق بر جای بگذارد.
کلنگ مسکن مهر بهشهر اواخر دهه 80 در منطقه ' پیلم کوتی '، کیلومترها دورتر از فضای شهری و در مکانی که از نظر شهروندان شوره زار بوده و سطح آب بالایی داشت، به زمین زده شد، در حالی که فضای خالی برای اجرای طرح در نزدیکی شهر با امکانات اولیه زیرساختی موجود بود.
پیلم کوتی با در برگیری 870 واحد مسکن مهر در ضلع شمالی و پنج کیلومتری مرکز شهر و در امتداد دریای چهار فصل یا دریای آرام واقع است که روزگاری پرآب بود و به همین دلیل هم سطح آب در این منطقه شوره زار بالاست.
از زمانی که کلنگ ساخت این واحدها به زمین زده شد، 10 سال می گذرد و از مدتی پیش هم ساکنان این مجموعه در آن مستقر شده اند ولی جانمایی نامناسب سبب شده است تا رویای خانه دار شدن ضعیف ترین قشر جامعه با تلخی مشکلاتی که هر روز به گونه ای بروز می کند، همراه شود.
روزگاری معضلات مربوط به فاضلاب، آسفالت و بالا بودن سطح آب مهم ترین مشکل ساکنان این مجموعه بود و این مشکلات هم آنقدر بزرگ و فراگیر بود که معضلات دیگر به چشم نمی آمد، ولی اکنون با رفع آنها، مشکلات ریز و درشت دیگر مانند نبود امکانات رفاهی، مرکز خرید، مدرسه، مسجد، فضای سبز و پارک خودنمایی کرده است.
** گلایه از بی مهری
نماینده ساکنان مسکن مهر پیلم کوتی که به نام شهرک امام خمینی (ره) مزین شده در باره مشکلات این مجموعه به خبرنگار ایرنا گفت: نبود امکانات رفاهی در حال حاضر مهم ترین مشکل است که ساکنان را کلافه کرده است.
یحیایی، جانمایی نشدن فضای ساخت مدرسه برای حدود 900 خانوار ساکن و نبود مرکز خرید را دو مشکل اثرگذار بر زندگی شهروندان ساکن دانست و تاکید کرد که فقط از ناحیه نبود همین دو مورد هزینه زندگی برخی خانواده ها تا 50 درصد افزایش یافته و ادامه اقامت غیر اقتصادی شده است.
وی توضیح داد: در این شهرک بیش از 300 دانش آموز وجود دارد که برای تحصیل در مقاطع مختلف روزانه باید با طی کردن کیلومترها راه به مدارس مختلف سطح شهر بروند و هزینه ایاب و ذهاب آنان برای خانوارها که از قشر ضعیف جامعه هستند، سرسام آور است.
او افزود: اگر حتی زمان تلف شده روزانه را برای ایاب و ذهاب لحاظ نکنیم و خطرات راه را هم کنار بگذاریم، بیشتر افراد ساکن در مسکن مهر بهشهر از اقشار ضعیف جامعه هستند که از بد روزگار به دلیل قفر، چک برگشتی و مشکلات مختلف، زمین گیر این مجموعه شدند و تعدادی هم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و خانه‌دار شدن رویای دیرینه آنان بود.
یحیایی گفت: حتی برای این شهرک که حدود چهار هزار نفر زندگی می کنند یک مسجد جانمایی نشده و در مناسبت های مذهبی و دینی همچون محرم و ماه مبارک رمضان ابتدا در منازل گرد هم می‌آمدیم، اما اکنون با کمک یکی از ساکنان که منزل خود را در اختیار قرار داده با تشکیل هیات مذهبی برنامه های منظم دینی و مذهبی را با بضاعت اندک خود انجام می دهیم.
وی افزود: درست است که ساکنان این مجموعه ' پرمهر ' و محبت هستند و اتحاد و همدلی بالایی دارند و همین امر موجب شده است که با وفاق و اتحاد در کنار هم حتی منزل شخصی را به برای برگزاری آیین های مذهبی و دینی در اختیار قرار دهند، ولی وقتی شهرکی در نقطه ای ساخته می شود این حداقل انتظار است که امکانات رفاهی و زیرساختی حداقلی داشته باشد.
نماینده ساکنان مسکن مهر پیلم کوتی نبود سرویس ایاب و ذهاب دائم، آتش نشانی و مرکز درمانی را از دیگر کمبودهای مهم این مجموعه برشمرد و گفت: اکنون که شهرکی در بیخ گوش شهر بهشهر ساخته شده لازم است که دارای خط تاکسیرانی و اتوبوسرانی باشد تا مشکل ایاب و ذهاب مردم رفع شود چون حتی روستاهایی که در نزدیکی شهرها واقع هستند چنین امکاناتی برایشان تعریف می شود.
یحیایی همچنین از وجود ساختمان های نیمه تمام زیاد در محوطه شهرک امام خمینی (ره) گله کرد و افزود که این مکان های خرابه مانند سبب ایجاد حفره های امنیتی و خطرساز برای ساکنان شده است.
وی وجود یک پاسگاه کلانتری را برای ایجاد امنیت در شهرک ضروری دانست و گفت: تاکنون بارها مردم خواستار استقرار کلانتری و یا کانکس نیروی انتظامی به همراه مامور شدند و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
** کیفیت قربانی دائمی
یکی از ساکنان مجموعه مسکن مهر پیلم کوتی هم استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب، به کارگیری پیمانکاران بی تجربه و کاهش نظارت در زمان ساخت، عدم وفای پیمانکاران به تعهدات در ساخت و ساز را از مشکلات مضاعف این مجموعه برشمرد.
محمدی با ادعای این که هیچ استانداردی در ساخت و ساز واحدهای این مجموعه رعایت نشده، افزود: استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب سبب شده است تا برخی فرار را بر قرار ترجیح دهند و منازل و واحدهای خود را به فروش بگذارند که البته این واحدها حتی با تعیین نرخ بسیار پایین هم خریداری ندارد.
وی گفت: با توجه به وجود زمین های مختلف در نقاط مختلف شهر بهشهر و حوالی آن با امکانات زیرساختی بهتر، جانمایی درست می توانست طرح مسکن مهر بهشهر را به فرصت طلایی اقشار کم درآمد برای خانه دار شدن تبدیل کند ولی اکنون خانه دار شدن به مشکل اصلی آنها بدل شده است.
یک بانوی سرپرست خانوار ساکن در این مجموعه هم مدعی شد که نبود مدرسه سبب ترک تحصیل برخی از دانش آموزان شده است.
جعفری افزود: هزینه بالای سرویس ایاب و ذهاب برای برخی از خانواده ها سنگین است و با توجه به اینکه برخی از خانواده ها بیشتر از دو تا سه فرزند دانش آموز دارند، نمی توانند از عهده مخارج همه آنان بر بیایند.
این بانوی بهشهری همچنین از نبود نانوایی در این مجموعه گله کرد و گفت: کیلومترها از شهر دور هستیم و با وجود اینکه سوپرمارکتی برای تامین مایحتاج بنا شده است و ارائه خدمت می کند اما برای خرید یک یا دو عدد نان باید کیلومتر ها به شهر برویم و نان تهیه کنیم و گاهی هزینه سرویس ایاب و ذهاب ما بیشتر از قیمت نان می شود و گاهی هم پای پیاده باید مسیر را طی کنیم چون سرویس ایاب و ذهاب منظم نداریم.
وی افزود: واقعیت این است که مشکلات متعدد موجود سبب شده است تا بسیاری از واحدهای این مجموعه خالی باشد و حل مشکلات هم ظاهرا تا تکمیل نشده ظرفیت شهرک برای مسئولان توجیه ندارد، در حالی که نبود امکانات زیرساخت و رفاهی مهم ترین علت خالی ماندن ظرفیت است.
** نبود زمین، مشکل ساخت مدرسه
مدیر آموزش و پرورش بهشهر با اعلام این که خانواده های حدود 200 دانش آموز در شهرک امام خمینی (ره) زندگی می کنند، نبود زمین را مهم ترین مشکل در ساخت مدرسه برای این مجموعه اعلام کرد.
صادق علی‌بیکی افزود: در حال حاضر حدود 120 دانش آموز مقطع ابتدایی که خانواده هایشان در شهرک سکونت دارند در مدارس شهر بهشهر در حال تحصیل هستند و بقیه هم دانش آموزان مقاطع دیگر هستند.
وی توضیح داد: تاکنون مکاتبات مختلفی با مسکن و شهرسازی و همچنین نوسازی مدارس برای احداث مدرسه در شهرک امام داشته ایم و در صورت واگذاری زمین از سوی اداره راه و شهرسازی، آموزش و پرورش نسبت به کد فضا، تامین اعتبار و ساخت مدرسه اقدام خواهد کرد.
طبق آخرین آماری که راه و شهرسازی در اختیار ایرنا قرار داد، در مجموع بیش از یک هزار واحد مسکن مهر در بهشهر در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد 870 واحد در مسکن مهر پیلم کوتی یا شهرک امام و 240 واحد شامل مسکن مهر رو به روی چیت سازی بهشهر کلنگ زنی و با تلاش های دولت یازدهم به خانوارها تحخویل شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی شرق مازندران با اعلام اینکه ساخت و ساز مدرسه، مسجد و اماکن مورد نیاز و رفاهی در مسکن مهر تابع ساختار سازمان ملی زمین است، گفت: در صورتی که اعتبار لازم برای ساخت مدرسه و حتی مسجد و هر نوع امکانات مورد نیاز دیگری توسط دستگاه مربوطه اعلام شود، سازمان ملی زمین وارد عمل می شود.
مسیح ناصحی افزود: باید برای ساخت و ساز مدرسه، اعتبار پایه برای ساخت مشخص شود و با ارائه طرح و اعتبار مشخص شده برای اهدای زمین و واگذاری سند اقدام می شود.
وی با اعلام این که اداره راه و شهرسازی برای واگذاری 2 هزار متر مربع زمین جهت ساخت مدرسه در شهرک امام خمینی (ره) آمادگی دارد، از آموزش و پرورش و نوسازی مدارس خواست تا طرح و اعتبارات پایه برای ساخت مدرسه را ارائه کرده و زمین را در اختیار بگیرند.
ناصحی گفت: در مورد ساخت مسجد هم در این شهرک آمادگی واگذاری 400 متر مربع زمین را داریم، ولی خودمان اعتبار و بودجه کافی برای ساخت نداریم و باید اداره اوقاف و امور خیریه وارد عمل شود.
وی افزود: راه و شهرسازی براساس قولی که داده است یکصد میلیون تومان برای ساخت مسجد کمک می کند اما در ادامه و برای ساخت کامل نیازمند تامین مالی مناسب و ورود اوقاف و افراد خیر و همچنین نهادها و دستگاههای دیگر هستیم.
رئیس اداره راه و شهرسازی بهشهر در مورد دسترسی آسان مردم به مرکز خرید هم گفت: 10 باب واحد تجاری برای این منظور در نظر گرفته شده است که پنج باب فروخته و واگذار شده است و پنج باب دیگر در حال حاضر خالی است.
وی در باره مشکل نانوایی شهرک هم گفت: متاسفانه امور اصناف امتیاز نانوایی و خبازی شهرک را قبل از واگذاری بنا به یک نفر واگذار کرده است و اکنون که یک متقاضی دیگر برای طی مراحل قانونی اخذ جواز خبازی مسکن مهر در حال اقدام است، به او اعلام شد که سهمیه شهرک پر است و امتیاز قبلا داده شده است.
ناصیحی نتیجه گیری کرد: در مجموع راه و شهرسازی به تعهدات خود عمل کرد و برخی از مسئولان کم کاری می کنند. به عنوان نمونه زمین به شهرداری برای ایجاد فضای سبز و مکان ورزشی واگذار شد که نیمه کاره رها شده است.
وی افزود: ما حتی تصفیه خانه فاضلاب را هم بر اساس تعهداتمان اجرایی کردیم و بعد از آن یک میلیارد تومان برای روکش آسفالت مسکن مهر پیلم کوتی هزینه نمودیم و آمادگی برای واگذاری زمین به شرط ارائه طرح و اعتبار لازم هستیم و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار