کد خبر: ۶۸۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶ 05 December 2018

انسان عصر حاضر پس از انقلاب صنعتی همواره بازهم در راستای تحول جامعه خود کشید و تا جایی پیش رفت که تمایل بسیاری پیدا کرد که هوش مصنوعی ایجاد کند و با این فکر رو به جلو رفت و بالاخره زمانی رسید که به فکر ایجاد تحولی در عرصه‌ی ساخت تکنولوژی افتاد ساخت اینترنت به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد، که در آن زمان سازمان‌های نظامی آمریکا برای پروژه‌های تحقیقاتی برای ساخت شبکه مستحکم توزیع شده و با تحمل خطا سرمایه‌گذاری کردند. این سرمایه‌گذاری شخصی این بنیاد ملی علوم آمریکا باعث شد که کشورهای دیگر جهان نیز در این راستا مشارکت کنند اینترنت سامانه جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای به هم پیوسته است که از مجموعه‌ای از قوانین حاکم بر اینترنت برای ارتباطات استفاده می‌کنند به عبارت دیگر اینترنت شبکه‌ای از میلیون‌ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه‌های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده است بعد از تشخیص اولیه اینترنت و جهانی شدن آن شبکه‌های خود مختار با انتخاب خود به آن پیوستند و پس از مدتی به این شکل و به گستره امروزی رسید مدت‌ها گذشته اینترنت به شکل امروزی توسعه یابد در سال ۱۹۹۳ ایران به اینترنت متصل شده و در همین بازه زمانی بود که اکثر کشورهای اسلامی و خاورمیانه به اینترنت ملحق شدند و ایران اولین کشور اسلامی بود که به اینترنت متصل شد و در یک قرارداد بود که اولین بار کالج‌های ایران به دانشگاه‌های چند کشور دیگر متصل شدند. اینترنت در آن تاریخ منحصرا و فقط برای ارتباطات علمی بین دانشگاه‌ها بود و پس از الحاق ایران به اینترنت قانونی گذاشته شد که گفت، هیچ کشوری حق ندارد در شبکه اینترنت تبلیغات دینی انجام دهد.

رسانه‌های اجتماعی به دلیل فرم‌هایی که دارند برای اعضای خود بسیار تأثیر گذارند و این موضوع را می‌توان به عنوان یک فرصت در نظر گرفت در این سال‌ها شاهد افزایش کاربران فضای مجازی و اینترنت و بسیاری از سامانه‌ها و رسانه‌های مجازی هستیم که در بستر اینترنت شکل گرفته‌اند، که روزانه این رسانه‌های مجازی و این نرم‌افزارهای مجازی اطلاعات هنگفتی را در فضای اینترنت مخابره می‌کند چه بسا این اطلاعات شامل اطلاعات مذهبی هم می‌باشد بسیاری از فعالین مذهبی هم اکنون در فضای و بستر اینترنتی فعالیت می‌کنند. کشورهای اسلامی زمانی که به شبکه کامپیوتری جهانی پیوستند، اینترنت را بستری برای تبلیغ دین و مذهب خود یافتند زمانیکه ایران ورود پیدا کرد بسیاری از کاربران ایرانی فعالیت‌های مذهبی و علمی خود را فضا و نرم افزارهای اجتماعی در بعد مجازی انجام دادند.

هم‌اکنون خیل بسیار عظیمی از کاربران مذهبی را شاهد هستیم که در فضای مجازی همچون اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، واتساپ تولید محتوا کرده و به فعالیت می‌پردازند فضای مجازی در کنار آسیبهای فراوان خود به جامعه مزایای بسیاری هم داشت و از آن جمله آن نشر اسلام در غرب بود تا پیش از این تقریبا 50 سال پیش کشورهای اروپایی و آمریکایی با دین اسلام به صورت امروزی آشنا نبودند و راهی برای آشنایی آنها با اسلام تقریباً وجود نداشت و یا در حد خیلی ناچیز بود، اما هم اکنون شاهدیم که در گوگل روزانه حجم بسیاری هنگفتی از مطالب بارگذاری می‌شود که در این میان مطالب مذهبی به شکل چشمگیری رشد یافته است.

مبلغین مذهبی نیز که گاه مردم عادی و عوام جامعه هستند در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. بسیاری از اروپاییان و مردم آمریکا که تاکنون با دین اسلام آشنایی نداشتند اکنون می‌توانند با یک سرچ ساده با انبوهی از اطلاعات روبرو شوند و از این طریق با دین اسلام آشنا شوند و بدانند که ماهیت دین، تفکر، ایده‌های اسلامی را و اینکه ضمن آشنایی با احکام اسلام ، تفاوت تشیع و تسنن را هم بدانند. بر همین اساس با یک جستجو در زندگی افرادی که تازه با دین اسلام آشنا شده‌اند متوجه شدیم که چندین مرد و زن تاکنون از طریق اینترنت با اسلام آشنا شده‌اند از آن جمله می‌توان نیکی‌هارمان بانوی هلندی را نام برد، که به گفته خودش از طریق اینترنت مسلمان شد. و از طریق اینترنت ایران را شناخت و از طریق اینترنت شیعه شد. نیکی هارمان در بخشی از صحبتهای خودش می‌گوید کنجکاو شدم که ایران کجاست و چرا اینقدر علیه آن گفته می‌شود بعد متوجه شدم که ایرانی‌ها مذهب تشیع دارند و همین باعث شد تا بیشتر در مورد تشیع اطلاعات جمع کنم اینگونه بود که خانم نیکی هارمان با آن فاطمه به دین مبین اسلام مشرف و سپس به مذهب تشیع گروید. پس نمی‌توان گفت که تمام اینترنت منفی است در واقع اینترنت هم جنبه مثبت و هم منفی دارد و این افراد هستند که انتخاب می‌کنند کدام بخش آن را جستجو کنند در واقع فضای مجازی تأثیر بسیاری بر نشر ارزش‌های اسلامی داشته است و این تأثیر غیرقابل انکار است.

بایستی در زمینه اینترنت بین اقشار جامعه فرهنگ‌سازی شود و در کشور به شکل علمی در این زمینه فعالیت کنند، مردم اگر بدانند که میتوانند از اینترنت برای اشاعه فرهنگ ملی و مذهبی خود استفاده کنند اینترنت و فضای مجازی به دلیل فضای محاوره‌ای که دارند بر روی کاربران بسیار تأثیر گذارند و میتواند چه بسا یک فرصت بسیار خوب و سازنده باشد.
نگارنده: ارینب زارعی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نرگش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
عالی بود
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
جالب بود ما هم که میگیم اینستاگرام و فیس بوک همش بد نیست میشه برای کارهای خوب و نشر اسلام استفاده کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار