کد خبر: ۶۸۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 02 December 2018

قانون حمایت از حقوق معلولان برای رعایت حقوق اقشار دارای معلولیت ابلاغ شده اما این قانون هیچ گاه به طور کامل اجرایی نشده است و گویا هیچ وقت قرار نیست این قشر مورد حمایت و توجه قرار گیرند. افرادی که حتی برای کوچک ترین خواسته خود نیازمند تدابیر ویژه و مناسبی هستند، این روزها حیات دشواری دارند؛ از مشکلات اشتغال و مسکن گرفته تا تردد در خیابان هر کدام دردی مضاعف در زندگی معلولان است.
فردا روز جهانی معلولان است، بهانه ای برای پرداختن به مشکلات و مسائل مهمی که توان جویان استان با آن ها مواجه اند.
یکی از توان جویان استان با اشاره به مهم‌ترین خواسته‌ های معلولان می گوید: اشتغال، دغدغه شبانه روزی معلولان است و ازدواج، تامین مسکن و درمان نیز از دیگر مشکلاتی است که معلولان با آن‌ها درگیر هستند.«بهادری» با بیان این که در خصوص مسائل درمانی، ارتقای بیمه و توان بخشی مواردی در قانون جامع حمایت از معلولان گنجانده شده است، می افزاید: با وجود قانونی بودن درخواست های ما کمترین خدمات در این بخش ها به توان جویان ارائه می شود.
یکی دیگر از معلولان نیز می گوید: استفاده از امکانات عمومی حق هر شهروندی است اما ما از این امکانات محروم هستیم و هیچ گاه نمی توانیم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و رفت و آمد به مراکز خرید، بانک ها، مطب پزشکان، مدارس و تمام شهر برای ما رنجی دردناک است.وی با بیان این که حمایت ها همیشه در حد شعار باقی مانده است، اظهارمی کند: حتی مستمری که به معلولان با درجه معلولیت شدید و خیلی شدید پرداخت می شود نیز آن قدر ناچیز است که نمی توان مایحتاج اولیه زندگی را تامین کرد، این در حالی است که این معلولان بیکار هم هستند.
یک کارشناس علوم اجتماعی نیز با بیان این که قانون حمایت از معلولان اجرایی نشده است، می افزاید: در این قانون وزارت کار مکلف شده است با ایجاد صندوق حمایت از فرصت ‌های شغلی از معلولان حمایت کند.
ماده ۱۱ این قانون نیز دولت را به پرداخت تسهیلات برای معلولان جویای کار که شرایط احراز کار را دارند، مکلف کرده است؛ معلولانی که کارآفرین هستند و قصد راه‌ اندازی شرکت ‌ها و موسسات تولیدی، عمرانی و خدماتی را دارند.
«جهانی» با اشاره به این که ۳۰ درصد اپراتورها در سازمان ‌ها و نهادها و ۳۰ درصد پست ‌های سازمانی دفتری و ماشین نویسی به منظور رفاه حال و ایجاد اشتغال برای معلولان، باید به آن‌ ها اختصاص داده شود، خاطرنشان می کند: معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی و معافیت از بیمه خویش فرما نیز از دیگر ماده‌ های این لایحه است و اجرای این قانون باید از بعد عمل و نظارت بر حسن اجرای آن مورد بررسی قرار گیرد.
مشکلات مطرح شده از سوی مددجویان و کارشناسان در حالی است که درصد بسیاری از معلولان تحصیل کرده بیکارند. در سال‌های گذشته در مقاطع مختلف بحث اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مطرح شد اما به دلیل توجه مقطعی و پراکنده و عدم جامع نگری در این خصوص تاکنون به دغدغه های معلولان به طور کامل پاسخ داده نشده است.
قانون نوشته شده را باید بتوان به اجرا رساند تا مشکل قوانین بهزیستی نیز برطرف شود. تمام قوانین مطرح شده در خصوص حمایت از معلولان در حالی است که این بخش از جامعه در تامین مسکن نیز مشکلات گسترده ای دارند، یا مسکن ندارند یا مسکن آن ها برای‌شان مناسب سازی نشده است و نمادش نیز پروژه مسکن معلولان در بجنورد است که البته چند ماهی است آسانسورهای آن راه اندازی شده و رفت و آمد به واحدهای مسکونی را راحت تر کرده است.
در همین باره معاون مسکن و اشتغال بهزیستی خراسان شمالی می گوید: بهزیستی خراسان شمالی در تامین مسکن برای خانواده های دارای دو معلول رتبه برتر را داشته است و دو معلولی های استان دارای سهمیه بوده اند.
«رئوف پور» با بیان این که بیشترین مشکل مربوط به اشتغال معلولان در خصوص سهم 3 درصدی استخدام آن ها در دستگاه هاست، ادامه می دهد: بیشتر دستگاه ها در این باره همکاری و قانون را اجرایی نمی کنند و قانون را قربانی بخشنامه های داخلی خود می کنند.وی اضافه می کند: بسیاری از دستگاه ها به منظور اجرایی نکردن این قانون برای استخدامی های خود گزینه ای به نام ارزیابی سلامت قرار می دهند و با این نام از استخدام معلولان خودداری می کنند.
وی ادامه می دهد: متاسفانه در این باره بخشنامه ها بر قانون ارجحیت دارند و بهزیستی نیز مجبور است وقت و انرژی زیادی برای رفع این مشکل بگذارد، در حالی که دستگاه ها می توانند معلولان را در بخش دبیرخانه و اپراتور به کار گیرند.
در همین باره رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در ماه گذشته در مطلبی از تغییر روند سهمیه استخدامی معلولان خبر داده و اعلام کرده بود: معلولان در صورت دریافت نمره قبولی در آزمون‌ها، برای حضور در مصاحبه ‌های تخصصی دعوت می‌شوند، در همین راستا کارشناسان بهزیستی در جلسات مصاحبه حضور می‌یابند تا انطباق شغل را با نوع معلولیت متقاضی استخدام بسنجند و این گونه مانع رد افراد ‌شوند.
به گفته وی، در خصوص سه درصد سهمیه استخدامی معلولان، بهزیستی به عنوان دستگاه وظیفه، پیگیر استخدام و مشکلات قبول شدگان آزمون‌ های استخدامی در دستگاه ‌های متولی است.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی نیز با بیان این که متاسفانه مجتمع جامع توان بخشی معلولان استان مشمول گذر زمان و از برنامه ساخت خارج شده است، می افزاید: پس از سفر رئیس سازمان بهزیستی به خراسان شمالی مقرر شد با ورود بخش خصوصی احداث این مجتمع در برنامه قرار گیرد و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.
دکتر«قربانی» با بیان این که حدود 19 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان شمالی هستند، ادامه می دهد: تا 4 ماه گذشته حدود 5 هزار و 500 نفر از معلولان حقوق بگیر بودند اما خبر خوش این که با توجه به رویکرد دولت جهت رفع فقر مطلق هم اکنون حدود 15 هزار نفر از معلولان استان مستمری بگیر و بقیه افراد تحت پوشش نیز در سامانه پیوند بهزیستی در نوبت هستند تا به این فهرست اضافه شوند.
وی با بیان این که همه افراد تحت پوشش تا آخر سال مستمری بگیر می شوند، اظهارمی کند: در مناسب سازی فضای شهری نیز خراسان شمالی جزو 15 استان برتر کشور است اما به طور کلی مناسب سازی فضاهای شهری در کشور برای معلولان ضعیف است زیرا نواقص زیاد است و تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی به شورای ستاد مناسب سازی فضاهای شهری که در استانداری برگزار می شود نیز اشاره می کند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار