بی‌تحرکی و مصرف موادغذایی با کالری بالا که باعث افزایش چاقی می‌گردد خود یکی دیگر از فاکتورهای خطر به وجود آمدن آسیب کلیه و نارسایی مزمن کلیه یا ضعیف شدن کلیه‌ها می‌باشد.
کد خبر: ۶۸۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 30 November 2018

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از نشریه نگاه روز، سوالاتی از دکتر محمد تمدن‌دار فوق تخصص کلیه(نفرولوژی) و فشار خون پرسیده شد تنها با کمی تأمل به گفته‌ها عمق فاجعه را درک خواهید کرد ایشان طی این گفتگو اظهار داشتند: نارسایی یا ضعیف شدن کلیه‌ها بنابر دلایلی بوجود میاد که مهمترین فاکتور آن بیماری قندخون می‌باشد که در مرحله بعدی بیماری التهابی خود کلیه که معمولاً ناشناخته است را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مصرف داروها نظیر مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت خودسرانه استفاده گردد و بالا رفتن سن که افزایش فشار خون را در پی دارد احتمال آسیب‌دیدگی و استعداد به بیماری قند خون را بیشتر می‌کند و خود قندخون خطر بیماری کلیوی را 50 درصد افزایش می‌دهد از سویی چاقی که در اثر نحوه زندگی و بی‌تحرکی و مصرف موادغذایی با کالری بالا که باعث افزایش چاقی می‌گردد خود یکی دیگر از فاکتورهای خطر به وجود آمدن آسیب کلیه و نارسایی مزمن کلیه یا ضعیف شدن کلیه‌ها می‌باشد.

افزایش نارسایی کلیه در استان هرمزگان زنگ هشداری که باید آنرا جدی گرفت

به گفته وی، دانستن راه و روش‌های پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است در گام نخست باید این بیماری را شناخت و فاکتورهای خطر آن را بلد بود و علائم آن را دانست تا بتوانیم از این شرایط جلوگیری کنیم و برای اینکه بتوانیم از این بیماری پرهیز کنیم عامل‌های ایجاد کننده آن از جمله فشارخون و قندخون را باید خوب بشناسیم، و آنها را مرتبط اندازه‌گیری و کنترل کنیم.

وی تأکید کرد: تغییر دادن روش زندگی منجر به این می‌شود که فشار خون و قند خون کمتر بشود آنهم با فعالیت فیزیکی و ورزش کردن و انتخاب صحیح موادغذایی که مصرف می‌کنیم و تنظیم دقیق رژیم غذایی و کالری دریافتی می‌توانیم با این تغییرات از ابتلاء به بیماری‌های کلیوی پیشگیری کنیم.

از کارافتادگی آنی کلیه

متأسفانه بیماری کلیوی مزمن اغلب قابل درمان نیست، اما اگر فرد در مراحل ابتدایی بیماری کلیوی باشد، ممکن است بتواند با انجام کارهایی خاص، کاری کند که کلیه‌هایش برای مدت بیشتری دوام بیاورند. اگر فردی مبتلا به دیابت است باید به دقت مراقب گلوکز خون خود باشد تا آن را تحت کنترل داشته باشد. از قرص‌های آرامبخش که می‌توانند بیماری کلیوی فرد را بدتر کنند، بپرهیزد افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند، باید فشار خون خود را کنترل کنند افراد دچار نارسایی کلیوی باید بدانند که بخشی از رژیم غذایی معمولی آنها ممکن است به از کار افتادگی کلیه‌های آنها سرعت بخشد.

شیوع آسیب مزمن کلیه‌ها در کشور ما حدود پنج تا پانزده درصد است که جمعیت کشور را دچار آسیب مزمن کلیه‌ها می‌شوند و نهایتاً کار به اینجا می‌رسد که برای ادامه حیات نیاز به درمان جایگزین کلیه دارند.

تمدن‌دار در خصوص علت اینکه در استان هرمزگان پیوند صورت نمی‌گیرد گفت: نداشتن جراح آموزش دیده برای انجام پیوند کلیه است که برای جبران این کمبود در استان‌ برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا 6 ماه آینده تیمی به صورت اعزامی از شیراز یا یکی از استان‌های مجاور خواهند آمد تا پیوندها را انجام دهند و در این مدت جراح مورد نیاز هم تربیت شود تا به صورت مقیم در هرمزگان حضور داشته باشند.

افزایش نارسایی کلیه در استان هرمزگان زنگ هشداری که باید آنرا جدی گرفت

بیماری‌های کلیوی موروثی و مادرزادی

ملیحه عبادی مسئول بخش دیالیز بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اظهار داشت: که از سال 1384 تاکنون در این مرکز مشغول فعالیت است و خدمت‌رسانی به بیماران کلیوی می‌باشد ایشان عوامل متعددی که در نارسایی کلیه دخالت دارد را تشریح نمود از جمله فشارخون، دیابت، سنگ کلیه یا علل زمینه‌ای و انگیزشی آن اشاره کرد و پیشگیری را 85 تا 90 درصد در بهبود این بیماری مؤثر دانست و در ادامه با بیان اینکه بیماری کلیوی به هیچ‌وجه احساس مریضی نمی‌کنند افزود: چنانچه وضعیت بیماری آنها وخیم‌تر شود، باید بیش از همیشه ادرار کنند، آنها ممکن است احساس خستگی بکنند. شاید اشتهای خود را از دست بدهند و دچار استفراغ و التهاب در شکم شوند. دست و پاهایشان امکان ورم یا بی‌حسی دارد.

ممکن است احساس خواب آلودگی کنند یا تمرکز برایشان مشکل شود. بیماران کلیوی پوستشان تیره شده و ماهیچه‌هایشان منقبض می‌شوند.

در تمامی افراد و در همه سنین انجام سونوگرافی هر 6 ماه یک‌بار با مثانه پر و خالی ضروری است که با مراجعه به یک پزشک عمومی و انجام یک آزمایش ادرار ساده می‌توان این غربالگری را انجام داد که درصورت مشاهده موردی مشکوک، بیمار به متخصص مجاری ادرار و کلیه ارجاع داده می‌شود تا بدین طریق از بروز بیماری‌های خطرناک در آینده جلوگیری شود و همچنین مانع ازآسیب‌های جدی به کلیه‌ها شد.

افزایش نارسایی کلیه در استان هرمزگان زنگ هشداری که باید آنرا جدی گرفت

به گفته وی، علامت‌های هشدار‌دهنده ابتلا به بیمار کلیوی عبارتند از: تورم در اطراف چشم‌ها، درد در قسمت پهلوها و زیر دنده‌ها، بالا بودن فشار خون و تکرار ادرار مخصوصاً در شب می‌باشد، اکثر بیماران دیالیزی به‌علت عدم‌آشنایی با علائم و نشانه‌های بیماری کلیه و عدم‌درمان بموقع، متحمل رنج و به‌وجود آمدن عوارض روانی و اجتماعی می‌شوند. کنترل به‌موقع فشار خون، متعادل نگه داشتن وزن بدن، پرهیز از خوردن غذاهای مانده، پرچرب و پرنمک و خودداری کردن از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک باعث جلوگیری و پیشگیری از بیماری کلیه می‌شود.

کلیه‌ها، ماشین‌های تخصصی تصفیه‌اند، بیشتر بیماری‌های کلیوی به نفرون‌ها، بخش‌های کوچک تصفیه‌کننده در کلیه‌ها، حمله می‌کنند و قدرت تصفیه را از آنها سلب می‌کند. ویژگی نفرون‌ها این است که در نتیجه جراحت یا مسمومیت به‌سرعت آسیب می‌بینند. حال آنکه بیشتر بیماری‌های کلیوی، نفرون‌ها را به آرامی و در سکوت از بین می‌برند و پس از سال‌ها و حتی دهه‌ها خود را آشکار می‌کنند، در حالی که در هر 2 کلیه پیش رفته‌اند. دیابت و فشار خون بالا، 2دلیل عمده و شایع بیماری‌های کلیوی هستند، پس اگر در خانواده فردی پیشینه مشکلات کلیوی داشته باشد، ممکن است در معرض خطر بیماری کلیوی قرار گیرد.

بیماران دیالیزی بیمار سرپایی محسوب می‌شوند

دیالیز در واقع تصفیه کردن مواد زائد از خون را شامل می‌شود که در واقع دیالیز نقش کلیه‌هایی از کار افتاده را ایفاء می‌کند و باعث دفع سموم و آب اضافی از بدن می گردد از آنجایی که بیماران دیالیزی بیمار سرپایی محسوب می‌شوند نیازی به ویزیت و نسخه پزشک ندارند ولی پزشک فوق تخصص بخش هر ۱۵ روز در شیفت‌های صبح بیماران را ویزیت می‌کند و در صورت نیاز دستورات لازم را جهت درمان می‌دهد و آزمایشات بیماران را به صورت ماهیانه توسط پزشک چک می‌شود و دارو برای بیماران نیز تجویز می‌گردد.

افزایش نارسایی کلیه در استان هرمزگان زنگ هشداری که باید آنرا جدی گرفت

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اظهار داشت: فلسفه وجود انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران که یک موسسه غیر‌انتفاعی است فقط در خدمت بیماران کلیوی دیالیزی پیوندی بوده که از سال 1372 در استان هرمزگان فعالیت دارد.

شیخی اهداف انجمن حمایت از بیماران کلیوی را تشریح کرد: ارائه خدمات و انجام حمایت‌های مادی و معنوی و درمانی از بیماران همودیالیز و دیالیز و کلیه بیمارانی که قبل و بعد از یادش پیوند کلیه انجام دادند تشکیل می‌گردد واین انجمن نهایت سعی و تلاش خود را در پیش‌بینی در جهت پیشبرد بهبود شرایط زندگی و کاهش آلام اعضای رسمی به کار خواهد برد و هرمزگان یکی از 200 شعبه انجمن مرکز می‌باشد.

وضعیت اهداء کلیه در هرمزگان جالب نیست

فرهنگ‌سازی استفاده و از اعضای بدن بیماران مرگ مغزی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی معاونت درمان طراحی در حال اجرا است و تاکنون چند مورد استفاده از عضو مرگ مغزی صورت گرفته که به دلیل نبود بخش پیوند اعضاء به استان‌های مجاور جهت پیوند منتقل شده است و امیدواریم که با همکاری صداوسیما ، جرائد در استان این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا بتوان از افراد مرگ مغزی بیشتری استفاده به عمل آورد طبق آمار هرمزگان در خصوص اهدا عضو ویژه مرگ مغزی عملکرد چشمگیری ندارد، چرا یکی از دلایل اصلی عدم وجود بخش پیوند از دور شده در مورد استفاده از از بیماران مرگ مغزی و دیگری از فرهنگ‌سازی در این مورد خداپسندانه می‌باشد چون هنوز این موضوع که می‌توان از اعضای فرد مرگ مغزی قبل از استفاده کرد و با این همه جان چند بیمار نیازمند پیوند که در نوبت پیوند عضو سال‌ها در انتظار به سر می‌برد از مرگ حتمی نجات داد، باور غلطی که در جامعه وجود دارد این عمل را گناه می‌داند که بیمار را قبل از مرگ به اتاق عمل برده و اعضای حیاتی که به درد چند بیمار می‌خورد بدن آن فرد خارج کنند.

افزایش نارسایی کلیه در استان هرمزگان زنگ هشداری که باید آنرا جدی گرفت

پیوند کلیه در هرمزگان انجام نمی‌گیرد

بیماران به ناچار به شدت شهرستان‌های دیگر مراجعه می‌کنند در سال 1392 با همت و پیگیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و جناب دکتر شکاری بخش پیوند کلیه در بیمارستان شهید محمدی راه‌اندازی شد که با پیگیری و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان جهت اعزام پزشک جراح پیوند که حدود 19 عمل پیوند کلیه با موفقیت در این بیمارستان انجام گردید ولی به دلایل مشکلات پزشکی اعزامی از کرمان دیگر مراجعه نکردند و بخش پیوند بعد از حدود یکسال‌نیم فعالیت به دلیل نداشتن پزشک جراح کلیه در استان تعطیل گردید و اکنون به ناچار بیماران پس از انجام آزمایشات قبل از پیوند و مشخص شدن اهداء کننده کلیه با پیشگیری انجمن بیماران و تهرآن اعزام می‌شوند.

مساعدت‌های مالی مردم برای بیماران کلیوی راهگشا است

بیماران کلیوی به دلیل از کار افتادن و دیالیز هفته‌ای سه‌بار و استفاده از داروهای گران قیمت نیاز به مساعدت‌های مالی و معنوی از طرف خیرین و افرادی که تمایل به کمک این عزیزان را دارند و شماره حسابی به نام انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان نزد بانک سپه شعبه شهید مصطفی خمینی افتتاح گردیده به شماره 21248000476025 که افراد می‌توانند هر مبلغی که در توان دارند دست یاری را به سوی این بیماران دراز کنند.

گزارشی از: محمد نعمتی

دانلود نشریه نگاه روز

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار