اردشیر گراوند در همایش ملی تغییرات اقلیم، مهاجرت و پیامدها و راهکارها گفت: آنچه که امروز باعث بروز مشکلات در کشور شده نبود برنامه ریزی مناسب از گذشته تاکنون است که تمامی این موارد باعث بروز مشکلاتی از جمله مهاجرت شده است.
کد خبر: ۶۸۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱ 28 November 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: اردشیر گراوند ظهر چهارشنبه در همایش ملی تغییرات اقلیم، مهاجرت و پیامدها و راهکارها گفت: آنچه که امروز باعث بروز مشکلات در کشور شده نبود برنامه ریزی مناسب از گذشته تاکنون است که تمامی این موارد باعث بروز مشکلاتی از جمله مهاجرت شده است.

وی با اشاره به اینکه نبود آب از جمله دلایل بروز مهاجرت است، افزود: امروز بخش عمده ای از کشور ما آب ندارد و همین میزان نیز تبخیر بسیار دارد و ۸۰ تا ۹۰ درصد آب های قابل مدیریت کشور در حاشیه زاگرس است.

جامعه شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی ادامه داد: طی ۷۰ سال گذشته کشور را دچار مشکلات ساختاری کردیم و امروز نیز شاهد این مشکلات هستیم که طی گزارش به مقام معظم رهبری دستور داده شد که به اطلاع مردم برسد.

گراوند تاکید کرد: زمانیکه آب نباشد به طور حتم اشتغال نیز از بین می رود در گوشه های از کشور رشد بیکاری داشتیم که آنها مشکل امنیت نیز داشتند که پیامد این موضوع مهاجرت می شود.

این استاد دانشگاه افزود: وضعیت امروز فارس نیز به دلیل این است که فکر کردیم فارس، شیراز است و همین اتفاق در کشور هم افتاده است و رد برنامه ریزی ها همه توجه مالی و انسانی به استانهایی خاص شده که همان هم مشکل آفرین است.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد محصول کشاورزی در محور زاگرس است اما کشاورزی گلخانه ای با استانهای دیگر رفت در حالیکه کشاورزی گلخانه ای را باید در همین استانهای حاشیه زاگرس توسعه می دادیم و به غیر از این در موضوع دامداری نیز اشتباهات فراوان داشتیم.

این پژوهشگر با بیان اینکه دامداری را به استانهایی بردیم که آب ندارند، گفت: متاسفانه دامداری نیز به استانهایی رفته که مشکل آب داریم در حالیکه حاشیه زاگرس که مستعد این کار بوده از آن بی بهره است و تهران و اصفهان مرکز دامداری شده است.

گراوند یادآور شد: برنامه نوشتیم اما توجیح ندارد در بهترین شرایط نیز فقط ۳۰ درصد اجرایی می شود زیرا خود کسیکه برنامه نوشته، مجری و ناظر هم هست به همین دلیل است که شاهد بروز مشکلات هستیم که البته این موضوعات مربوط به زمان خاص و دالتی خاص نیست.

این جامعه شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع مسکن از دیگر مشکلات جامعه است، افزود: ۴۳ درصد از زیربنای کشور در تهران و اصفهان است در حالیکه بیشترین مسکن خالی نیز در همین استانها است و بیشترین افراد مستاجر نیز در این استانها هستند.

وی یادآور شد: ۵۴ درصد موسسات پژوهشی کشور در تهران است و ۸۰ درصد چاپ و نشر کتاب نیز در تهران است و در حوزه صنعت نیز همین است زیرا تهران و اصفهان ۳۱ تا ۳۲ درصد به خودشان اختصاص داده اند.

گراوند ادامه داد: ۴۰ درصد از تولید صنعتی کشور نیز در تهران و اصفهان است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: باید توجه داشت که هر استانها به اندازه جمعیتش دارای ثروت باشد و با این وضعیت نیز شاهد هستیم که تهران بیشترین ثروت را دارد به همین دلیل می گویند در تهران پول و اشتغال فراوان است اما همین موضوع نیز باعث مهاجرت شده است.

وی تصریح کرد: استانهایی که مرزی هستند دارای بیشترین بیکاری و کمترین اعتبارات نیز هستند به همین دلیل به جایی با ثروت بیشتر مهاجرت می کنند.

گراوند تاکید کرد: کسیکه در شمال شهر درختان را قطع می کند و خانه سازی انجام می دهد و کسیکه در جنوب شهر برای خودش با لوازم مختلف منزلی ایجاد می کند هردو حاشیه نشین هستند حال یک گروهی با کت و شلوار و گروهی با لباس معمولی.

این پژوهشگر علوم اجتماعی یادآور شد: تا زمانیکه اینگونه برنامه ریزی داشته باشیم باید شاهد مهاجرت ها نیز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار