تنگ ماهی از داستانهای خاله صحرا به چاپ رسید:
گفتگو اختصاصی با «صحرا مختاری» قصه‌نویس کودکان
کد خبر: ۶۸۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ 13 November 2018

آرام آرام شکوفه های درخت ها و گل ها باغچه را با رنگهایشان زیبا کرده بودند وعلی کوچولو قصه میخواست به مادرش در چیدن سفره هفت سین کمک کند علی به مادر گفت من میتوانم تُنگ ماهی را بیاورم مادر گفت بله عزیزم او با دستان کوچکش تنگ را برداشت اما اتفاقی افتاد ....

 

به گزارش تابناک هرمزگان، صحرا مختاری یکی از قصه‌نویسان هرمزگانی موفق کودکان طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک گفت: با اینکه متولد شهر بابل از یک استان سرسبز مازندران هستم سالیان، سال است که دارم در هرمزگان زندگی می‌کنم و این مردم خون‌گرم جنوبی را بسیار دوست دارم، زمینه کاریم مشاور و مدیریت فروش بیمه عمر است، و مسئولیت تیم‌سازی، آموزش و کوچینگ فردی سازمانی در حوزه هوش هیجانی را هم برعهده دارم.

وی در ادامه با توصیف هر داستان یا قصه‌ای از یک جایی شروع میشود درباره شروع خود گفت: نوشتن برای کودک را از یک کارگاه انگیزشی بیمه شروع کرده و افزود که شاید الان بخواهید از من بشنوید بگویم از اولش خیلی موضوع جدی نبود ولی اینطورنیست برعکس خیلی جدی شروع کردم.

صحرا در جواب سؤال چه عامل محرک باعث ادامه دادن راهی بود که در آن قرار گرفتید گفت: کلاس انگیزشی که در آن بودم عاملی شد که به این حس و اقدام ارزش قائل شوم و آنرا جدی بگیرم چیزی از داستانویسی کودک نمیدانستم فقط اینرا متوجه بودم که دلم میخواهد موضوع کاری خودم را به کودکان معرفی کنم به مدت سه چهار ماه چندین متن نوشتم طی این مدت مطالب را بازخوانی میکردم از کودکان اطرافم از جمله بچه ۹ ساله‌ی خودم کمک میگرفتم.

وی ادامه داد: کودکان یک جورهایی آنها در جای خودشان راهنما و آموزگار مناسبی هستند چون بطور خیلی واضح صادق و مثل آب زلال‌اند، من از بین هفت متن یکی را انتخاب کردم آنرا بیشتر از بقیه دوست داشتم نامش تنگ ماهی است.

وی اضافه کرد: بازهم چند بار متن را بررسی کردم برایم مهم بود که کودک تصویر چیزی را که میخواهم به او انتقال بدهم را حس و تجسم کند متن برای چند طراح برای طراحی بخشی از صفحات داستان فرستاده شد و در نهایت بین چهار طراح کسیکه بیشتر نظر من و نظر جمعی از دوستان و کودک خودم را جلب کرد انتخاب شد.

وی تأکید کرد: طراح کتابشان خانم مرجان یکی از ماهرترین فردی هستند که با ظرافت و دقت نظر تصاویر زیبایی را کشیدند.

اضافه کرد: کتاب برای چاپ آماده شد و خوشحالم که به حرف مربی‌ام (حمید امامی) گوش دادم و تصمیم را عملی کردم بعد از آن دیگر وارد دنیای آدم‌های هشت ساله شدم خودم را به افرادی که کار کودک انجام میدهند وصل کردم و تحت آموزش آنها قرارگرفتم بخش دلی ماجرا که نوشتن کتاب در مورد مفهوم بیمه‌های عمر و تأمین آتیه بود را انجام دادم ولی نوشتن کتاب برای گروه سنی (الف و ب) موضوع دقیقیتریست و من باید تمام ظرافت و شفافیت این سن را یاد میگرفتم.

ابراز کرد: هر چه بیشتر می آموختم بهتر درک میکردم اول از همه خودم باید یک کودک هشت ساله شوم تا از نگاه آنها به دنیا و اتفاق‌های آن نگاه کنم از نظر من در کنار تکنیک‌ها و فنون نویسندگی در حوزه‌ی کودک یک نویسنده کودک باید خود نیز همچون مخاطبش باشد پس اولین کار آشتی با کودک درونم بود او را بهتر بشناسم دنیا از نگاه آنها فقط جایی برای بازیست بدون اما و اگرها بدون توضیح بزرگترها بدون داوری‌ها و من هم وارد بازی شده بودم که هر بیشتر مرا به خودم نزدیکتر می‌کرد.

این قصه‌نویس تأکید کرد: به کمک دوست و همراه عزیزم خانم «فاطمه غلامزاده» کارشناس آفرینش‌های هنری استان هرمزگان نشستی با تعداد زیادی از کودکان کتاب‌خوان و عضو کانون داشته‌ام و کتاب از نگاه مخاطبم به نقد و بررسی ارزشمندی رسید آنها از مضمون داستان و تصویرگری کتاب خشنود و راضی بودند و ضمن اینکه برداشت‌های خود را به زبان کودکانه به من انتقال دادند.

صحرا مختاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخشی از داستان تنگ ماهی از دستان علی کوچولو می افتد و مادر بدون اینکه او را شماتت و یا تبیه کند اورا در آغوش گرفته و با محبت مادرانه آرامش می‌کند برای کودکانی که در این نشست بودند مهم و جذاب بود و می‌گفتند خیلی خوشمان آمد که مادر علی او را بخاطر شکستن تنگ دعوا نکرد.

وی ادامه داد: برایم مهم بود آنها حس مرا متوجه شوند خیلی جالب بود که آنها در این کتاب مفهوم بیمه عمر و تأمین‌آتیه را به خوبی درک کرده بودند و این باعث افتخارم شد که توانستم در دل و ذهن مخاطب زیبای خودم جایی داشته باشم و همه‌ی اینها دلیل بر علت شد که حرفه‌ای‌تر از قبل نوشتن برای کودک را دنبال کرده و آموزش ببینم.

وی در پایان گفتگو یادآور شد: این رابطه‌ی دوسوی‌ای که با کودک درونم شروع کرده‌ام هر روز بیشتر و بهتر مرا جذب نویسنده بودن برای کودک هدایت میکند و با امید به اینکه برای کودکان سرزمینم نویسنده مفیدی باشم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار