عصر امروز صورت گرفت:
تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۶۷۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰ 12 November 2018

تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز عصر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش"تابناک"؛ این تصفیه خانه فاضلاب که از آن به‌عنوان یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های کشور یاد می‌شود، با ظرفیت تصفیه 112هزار مترمکعب در شبانه روز برای پوشش جمعیتی 550 هزار نفری ساخته شده است .

کلنگ ساخت تصفیه خانه شرق اهواز با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در مساحتی حدود یازده هزار مترمکعب در سال ۱۳۸۸ به زمین زده شد و مدت زمان احداث آن نیز، ۳۰ ماه پیش‌بینی شده بود اما در این سال‌ها به دلیل عدم تامین اعتبار به کندی پیش رفت.

شریعتی استاندار خوزستان و فردوس کریمی مدیرعامل آبفا اهواز نیز در سال‌ ۹۵ و همچنین در سال ۹۶ وعده تکمیل این تصفیه‌خانه در همان سال‌‌ها را دادند که این وعده سرانجام امروز محقق شد.

این پروژه شامل خط انتقال دوقلوی فاضلاب توسط لوله 1400 م.مgrp در مجموع به طول 9000 مترو سازه های بتنی (توسعه لوله 1400 م.م بتنی از روی پل روگذر )، تحرای پایپ جکینگ به قطر 1400 میلیمتر و خط انتقال 1200 میلیمتر پلی اتیلن شرق اهواز (زیرگذر پل قلعه چنان) و همچنین عملیات تکمیلی ایستگاه پمپاژ است.

مسؤولان آبفا از احیای ۷۰۰۰هکتار زمین کشاورزی بایر در اهواز و اشتغال زایی ۳۵ هزار نفر در زمینه کشاورزی، با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه خبر داده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، برکه ها و دریاچه‌های فاضلاب تصفیه نشده در شرق شهر اهواز جمع‌آوری شود.

 رضا اردکانیان در این مراسم اظهار کرد: موضوع طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب از شاخص های توسعه یافتگی مناطق مختلف دنیا است.

وی افزود: اینکه دولت ها تا میزانی موفق می شوند که منابع انسانی و منابع سرمایه ای خود را در چنین طرح هایی صرف کنند، یکی از علائم مهم در درک مسایل و منافع جامعه است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اجرای چنین پروژه هایی در سلامت مردم و سلامت محیط زیست اثر گذاری بسیار مثبتی دارد، گفت: از محل 7.5 میلیارد متر مکعب آب مصرفی در بخش شرب و بهداشت، سالانه چیزی حدود 4.3 میلیارد متر مکعب پساب تولید می شود.

وی ادامه داد: این میزان تولید پساب، سرمایه ارزشمندی است که باید مورد استفاده قرار بگیرد. امروز کمتر لغت فاضلاب را در ادبیات مشاهده می کنیم زیرا این مساله نیز یک منبع با رنگ متفاوت است

وزیر نیرو با بیان اینکه کم کم به سمتی می رویم که با استفاده از فناوری بتوانیم از پساب در مصارف مختلف استفاده کنیم، گفت: 4.3 میلیارد متر مکعب پتانسیل پساب در کشور، جزو مطمئن ترین منابع آب به شمار می آید.

اردکانیان اظهار کرد: به همین جهت است که ترجیح بسیاری از صنایع در حال حاضر استفاده از پساب تصفیه شده است.

وی ادامه داد: انشاالله دولت تدبیر و امید و دولت های بعدی سهم و نقش خود را در توجه به سرمایه گذاری در بحث جمع آوری فاضلاب و بازچرخانی پساب تصفیه شده ایفا کنند.

وزیر نیرو افزود: این پساب ها علاوه بر اینکه یک منبع مطمئن هستند، نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه دارند.

اردکانیان عنوان کرد: در استان خوزستان کارهای بسیار خوبی را آغاز کرده ایم که یکی از این کارها تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز است که امروز با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.

وی گفت: این تصفیه خانه فاضلاب هشتمین تصفیه خانه ای است که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در کشور به بهره برداری رسیده است.

وزیر نیرو بیان کرد: جزو برنامه های قطعی شرکت مهندسی آب و فاصلاب کشور است تا تعداد طرح های مرتبط با آب و فاضلاب را به 40 طرح برساند.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید این طرح چهل و هشتمین تصفیه خانه فاضلاب است که به بهره برداری می رسد.

وزیر نیرو گفت: شهر اهواز در حال حاضر از شاخص بسیار خوبی نسبت به پوشش سیستم های تصفیه فاضلاب برخوردار است. این شاخص در اهواز در حال حاضر 88 درصد است و از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

اردکانیان با بیان اینکه حدود 520 میلیون متر مکعب در سال در استان خوزستان فاضلاب تولید می شود، عنوان کرد: از این میزان تولید فاضلاب در خوزستان ، تنها حدود 50 تا 60 میلیون متر مکعب فاضلاب در سال جمع اوری می شود و هنوز جای کار وسیعی در اهواز و استان خوزستان وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

جمال عالمی نیسی  همچنین اظهار کرد: با افتتاح این پروژه یکی از اصلی ترین مشکلات مردم اهواز که سالیان سال با آن دست و پنجه نرم می کردند، حل می شود.

وی افزود: فاضلاب اهواز یکی از اصلی ترین معضلات شهر اهواز است که مردم در مواجهه با آن رنج می کشند.

فرماندار اهواز تصریح کرد: اهواز حدود 300 هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز دارد که با افتتاح این تصفیه خانه،مشکل 112 هزار متر مکعب از آن حل می شود.

عالمی نیسی ادامه داد: امیدواریم با تلاش هایی که استاندار خوزستان برای حل مشکل تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز انجام داده است شاهد حل مشکل فاضلاب اهواز باشیم.

وی افزود: طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز با فاینانسور چینی در حال پیگیری است و امیدواریم که این فاینانسور جواب مثبت دهد و شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح باشیم.

فرماندار اهواز بیان کرد: گرچه با اجرای تصفیه خانه های فاضلاب غرب و شرق اهواز هنوز همه ظرفیت تولید فاضلاب اهواز تحت پوشش قرار نخواهد گرفت اما با حمایت دولت امیدواریم باقی مانده مشکلات بخش فاضلاب اهواز حل شود.

در ادامه همایون یوسفی ضمن تشکر بابت رسیدگی به یکی از مشکلات مهم مردم خوزستان، اظهار کرد:  آب و فاضلاب از موضوعات مهم خوزستان است. من به عنوان نماینده مردم خوزستان گواهی می دهم که هر زمان بحثی درباره مشکلات خوزستان، مطرح بوده است دولت تدبیر و امید همیشه نگاه ویژه ای به خوزستان داشته است.

وی افزود: هر زمان موضوعی را به طور منطقی، مستند و مستدل پیگیری کرده‌ایم دولت از ما پشتیبانی کرده است و توانسته‌ایم این مشکلات را حل کنیم. موضوع آب و فاضلاب و برق استان از جمله مشکلاتی هستند که هم توسط دولت و هم نمایندگان دنبال شدند. 

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر پروژه‌هایی که امروز شاهد افتتاح و پیگیری آن ها هستیم انجام نمی‌شد چه بسا در موضوع تامین آب و برق موردنیاز مردم و دفع فاضلاب مشکلات عدیده‌ای داشتیم. با توجه به مصوبه خیلی خوبی که در فروردین 95 داشتیم، حدود 29 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت رفع مشکلات مهم خوزستان از جمله آب، فاضلاب، کنترل ریزگردها و پایداری شبکه برق خوزستان پیش بینی شد و  پروژه‌ها با سرعتی قابل قبول شروع شدند. 

یوسفی ادامه داد: ما شاهد بودیم علی رغم استفاده بالای آب و برق در استان، پایداری مناسبی در زمینه برق و آب مورد نیاز استان داشتیم. علاوه بر این یکی از موضوعات مورد انتظار مردم خوزستان احیای کارون بود. یکی از محورهای مهم احیای کارون کنترل فاضلاب‌هایی بود که به خصوص در مقطع اهواز وارد رودخانه می‌شدند و امروز به واسطه افتتاح این تصفیه خانه حدود 50 درصد از فاضلاب ورودی به کارون کنترل می‌شود و یکی از نیازها و انتظارات قدیمی مردم خوزستان برآورده می‌شود.

وی گفت: ما انتظار داریم همان طور که فاضلاب شرق اهواز کنترل شد. تصفیه خانه غرب اهواز نیز پیگیری شود. بقای خوزستان به واسطه رودخانه‌های پر آب آن شکل گرفته است به همین دلیل وابستگی خوزستان به آب نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است و چه بسا بحث‌های کم آبی در خوزستان آثار زیانبارتری نسبت به سایر نقاط کشور داشته باشد. 

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم سایر نقاط کشور توانسته‌اند خود را با کم آبی وفق دهند.اما مردم خوزستان به علت فراوانی آب در استان این سازگاری را به دست نیاورده‌اند. به همین دلیل اثر کم آبی در خوزستان بسیار زیانبارتر از سایر نقاط کشور است.

یوسفی ادامه داد: موضوع انتقال آب برای مردم خوزستان و فلات جنوبی خوزستان حیاتی‌تر است و به همین دلیل است که مردم نسبت به پروژه‌های انتقال آب حساسیت بیشتری دارند. این نوید را به مردم می‌دهم که در 5 ساله دولت تدبیر و امید هیچ پروژه جدید انتقال آب نه انجام شده و نه به تصویب رسیده است. دولت و نمایندگان و مجموعه مسئولان استان از این مساله صیانت کرده‌اند. با توجه به دلایلی که گفته شد انتظار داریم به این مساله اهمیت بیشتری داده شود.

وی گفت: تا دو سه سال گذشته در جاهای مختلف گفته می‌شد که برای ریزگردها نمی‌شود کاری کرد و مردم باید خود را سازگار کنند اما با استدلال‌های علمی و پیگیری‌ها مشخص شد اگر کانون‌های گرد و غبار در خوزستان کنترل شوند شدت گرد و غبار کمتر می‌شود. حالا با کنترل این کانون‌ها که در سطح 40 هزار هکتار انجام شده است. می‌بینیم که روزهای سالم ما بیشتر شده است و شدت گرد و غبار از حداکثر 10 هزار واحد به 3 هزار واحد کاهش پیدا کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار