برخی از شهرک ها و نواحی صنعتی قم در سال های اخیر با استقبال خوب سرمایه گذاران مواجه شده است که برای استفاده از این ظرفیت، عبور از محدودیت های موجود و رونق هرچه بیشتر تولید، باید زمین جدید به این مناطق اضافه شود.
کد خبر: ۶۷۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰ 11 November 2018

به گزارش تابناک قم، برای پی بردن به اهمیت گسترش مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی قم و لزوم اضافه کردن زمین های جدید به آن، ابتدا باید به آخرین وضعیت صنعت در این استان نگاه کرد و با ظرفیت های آن آشنا شد.

قم در حال حاضر دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است و 2.8 درصد صنایع کشور با ایجاد اشتغال مستقیم برای 53 هزار تن و سرمایه گذاری 41هزار میلیارد ریال در این استان فعال می باشد.

شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر در قم از امکانات ویژه ای همچون نزدیکی به مهمترین بازارهای مصرف کشور و دسترسی آسان به مسیرهای ارتباطی زمینی، هوایی و راه آهن، برخوردار است که موجب استقبال قابل توجه سرمایه گذاران از آن شده است.

همچنین بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی قم را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد که ظرفیت خوبی برای رونق تولید و اشتغال استان به شمار می آید.

قم چهاردهمین استان صنعتی کشور است که با ایجاد و توسعه خوشه های مختلف صنعتی از قبیل سوهان، کفش و دمپایی، چوب و مبلمان، سنگ و فرش رشد شتابانی در امر تولید ملی دارد.

اکنون صنعت قم با توجه به سند آمایش رو به جلو حرکت می کند و بر اساس اقلیم استان تنها صنایع کم آب بر، دانش بنیان و صنایعی که وضعیت مناسبی را برای بازار کسب و کار این منطقه ایجاد می کنند و تکمیل کننده زنجیره تولید باشد، می تواند در آن فعالیت کند.

حال با وجود ظرفیت های یادشده، کمبود زمین در سطح شماری از شهرک ها و نواحی صنعتی قم به عنوان یکی از مهمترین موانع پیشرفت فعالیت های صنعتی در این استان به شمار می آید که رفع آن نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع است.

وضعیت مناطق صنعتی قم به صورت میدانی بررسی می شود

در همین رابطه خبرنگار ایرنا، در گفت و گو با شماری از مسئولان قم آخرین وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی استان را مورد توجه قرار داد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم پیرامون این موضوع گفت: وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی استان به صورت میدانی توسط دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و مشکل های آنان پایش می شود.

مهرداد غضنفری افزود: هدف از تشکیل جلسه های اقتصادی استان در مناطق صنعتی، حضور میدانی و بدون واسطه مدیران در جمع سرمایه گذاران و شنیدن مسائل و مشکلات آنان است، چراکه در این شرایط می توان راهکارهای رفع موانع تولید را در زمان کوتاه تر و به شکل موثرتری بیان کرد.

وی افزود: نتیجه مثبت این کار می تواند، شرایط اقتصادی استان را متحول و ظرفیت های صنعتی آن را به صورت کامل شکوفا کند.

وی ادامه داد: جذب سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان از جمله ظرفیت های موثر توسعه قم به شمار می آید که باید مسائل و مشکلات آن از جمله در بحث تخصیص زمین مورد نیاز، در قالب راهکارهای ملی و استانی هرچه سریعتر برطرف شود.

غضنفری گفت: بخشی از مشکل سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در سطح نواحی و شهرک های صنعتی قم، عدم اطلاع آنها از قوانین و راه های پیگیری امور می باشد که در این زمینه لازم است دستگاه های خدمت رسان، مشاوره های لازم را در اختیار این فعالان اقتصادی قرار داده و در صورت برطرف نشدن مشکل، مراتب را برای پیگیری بیشتر به معاونت اقتصادی استانداری قم اطلاع دهند.

وی بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته برای حل مشکل تولیدکنندگان، بیش از 100 مورد راهکار به مدیران استانی تفویض اختیار شده است و استان قم در این زمینه اقدام های مطلوبی انجام داده است.

معاون اقتصادی استاندار قم گفت: دولت این اختیارات را در اختیار مسئولان استان ها قرار داده است تا وضعیت تولید و اشتغال بهبود یابد و ما شاهد افزایش بهره بری در شهرک ها و مناطق صنعتی باشیم.

غضنفری با اشاره به این که همه مسئولان استان باید به دنبال پشتیبانی از سرمایه گذاران و حل مسائل ایشان باشند، افزود: افزایش نرخ اشتغال تنها در صورت حمایت از تولیدکنندگان و پشتیبانی مالی و معنوی از آن ها محقق می شود.
وی با اشاره به اهمیت حمایت از سرمایه گذاران گفت: نباید اجازه دهیم سرمایه گذاران به دلیل عدم حمایت و نبود بسترهای لازم همچون زمین مناسب، فعالیت اقتصادی خود را به جای قم در منطقه دیگری انجام دهند.

محدودیت زمین مانع اصلی توسعه شهرک های صنعتی قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این رابطه، با اشاره به وجود تقاضاهای متعدد برای سرمایه گذاری در این شهرک گفت: واگذار نشدن زمین مانع اصلی توسعه شهرک های صنعتی قم محسوب می شود.

محمود سیجانی بیان داشت: برغم فراهم بودن زمینه بهره مندی از تسهیلات و بسته های حمایتی متنوع برای جذب سرمایه گذاران در مناطق صنعتی استان، به دلیل محدودیت زمین، به نحو مناسب از این تسهیلات استفاده نشده است.

وی با بیان این که کمبود زمین مهمترین دغدغه ما برای توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی استان به شمار می آید، گفت: تاکنون متقاضیان خوبی برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان وجود داشته ولی محدودیت های موجود در واگذاری زمین از تحقق این امر جلوگیری کرده است.

سیجانی، توسعه شهرک های صنعتی را بهترین راهکار برای مقابله با تحریم های دشمن عنوان کرد و گفت: حل مشکل زمین مورد نیاز شهرک های صنعتی و همچنین تامین زیر ساخت های لازم به ایجاد یک جهش و رشد بسیار خوب در تولید، و همچنین پایداری و افزایش اشتغال منجر خواهد شد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه مناطق صنعتی قم، تصریح کرد: شهرک ها و نواحی صنعتی قم به دلیل قرار گرفتن در شاهرگ ارتباطی کشور، همواره مورد توجه سرمایه گذاران هستند و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

نواحی صنعتی قم با محدودیت اراضی مواجه است

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم بیان کرد: نواحی صنعتی استان به شدت با محدودیت اراضی مواجه است که این مساله به منظور تقویت روند رو به رشد تولید و اشتغال در قم، باید با همکاری سایر دستگاه های اجرایی برطرف شود.

امیر طیبی نژاد، افزود: نواحی صنعتی استان در کنار مناطق روستایی شکل گرفته و به همین دلیل توسعه این مناطق با دشواری های خاصی از جمله لزوم رعایت حریم روستاها مواجه است.

وی ادامه داد: می توانیم با همکاری همه دستگاه های متولی، رعایت اصول زیست محیطی و حفظ منافع روستاییان، نواحی صنعتی استان را گسترش و حجم فعالیت های اقتصادی قم را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به موقعیت مناسب نواحی صنعتی قم برای استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، غذایی و دارویی، گفت: با این کار زمینه تولید و اشتغال مناسبی برای مردم بومی مناطق روستایی استان فراهم می شود.

طیبی نژاد افزود: توسعه نواحی صنعتی در مناطق روستایی قم به دلیل قرار گرفتن در موقعیت مناسب جغرافیایی و نزدیکی به بازارهای مصرف کلان کشور همچون تهران می تواند نقش موثری در ارتقای وضعیت تولید استان داشته باشد.

وی با بیان این که هزینه تمام شده تولید در این نواحی به دلیل قیمت مناسب زمین و بسته های تشویقی درنظر گرفته شده برای سرمایه گذاران، پایین است، گفت: محصولاتی که در نواحی صنعتی روستایی قم تولید خواهد شد بیشتر در حوزه مواد خوراکی و دارویی و مطابق استانداردهای زیست محیطی بوده و آلودگی برای طبیعت استان ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: هم اکنون 78 واحد بهره بردار در چهار ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، طغرود و دستجرد قم در محدوده ای به مساحت 90 هکتار مشغول فعالیت و تولید هستند.

بر اساس آنچه گفته شد در شرایط کنونی توسعه برخی از نواحی و شهرک های صنعتی قم برای پیشرفت اقتصادی استان امری لازم و ضروری است، چراکه تنها در این صورت می توان سرمایه گذاران جدید را برای فعالیت در قم جذب و زمینه تولید و اشتغال را بیش از گذشته فعال کرد.

حال باید دید مسئولان دستگاه های اجرایی استان چه راهکارهایی را برای این موضوع مهم اجرا می کنند که هم منافع فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران تامین شود و هم محیط زیست قم در اثر گسترش مناطق صنعتی و فعالیت های وابسته به آن، آسیب نبیند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار