در 13 شب اجراي نمايش ميداني «رسول» به نويسندگي حميدرضا نعيمي وكارگرداني سعيد اسماعيلي كه توسط منطقه فرهنگي و گردشگري تهيه و در بوستان نوروز اجرا شد، بيش از ۳۱ هزار نفر به تماشای این تئاتر میدانی بزرگ نشستند.
کد خبر: ۶۷۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ 11 November 2018

به گزارش تابناک : در 13 شب اجراي نمايش علاوه بر حضور پايتخت‌نشيان از مناطق مختلف تهران، نمايش رسول ميزبان چهره‌هاي فرهنگي و هنري، اجتماي و سياسي نيز بود.


در طول اجراي نمايش «رسول» مديران شهري از جمله دکتر ولی‌الله شجاع پوریان معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران و همچنين اعضاي شوراي شهر تهران به تماشاي نمايش نشستند.


نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از ديگر ميهمانان رسول بودند و مديران هنري و معاونت هنري وزارت ارشاد نيز در شب‌هاي پاياني نمايش رسول را ديدند.

عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق سازمان صداو سیما، شهرام كرمي، مدير كل مركز هنرهاي نمايشي، احسان محمدحسني مدير عامل موسسه اوج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران، دكتر محسن رضايي و ... از ديگر ميهمانان رسول در شب‌هاي اجرا بودند. از هنرمندانی که نمایش «رسول« را تماشا کردند می‌توان به اصغر همت، چنگیز جلیلوند، مسعود فروتن، شقایق فراهانی، سام نوری، روزبه نعمت‌اللهی، مژده لواسانی، مجتبی امینی و ....اشاره کرد.

در آخرين شب اجراي نمايش، سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد، امام جمعه موقت تهران با حضور روي صحنه نمایش «رسول» و تقدير از عوامل نمايش از مديريت منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد تشكر كرد و گفت: حضور تماشاگران تئاتر در این فضا بیانگر این واقعیت است که تئاتر دینی، مذهبی و به یک معنا آیینی که بیانگر ارزش‌های دینی و به‌خصوص مدرسه عاشورا باشد، به‌طور جدی مورد مطالبه و درخواست ملت عزیز ماست و حضور شما بیانگر این واقعیت است.» وي ادامه داد:« امیدوارم کارگردانان و بازیگران ارزشمند حوزه تئاتر به این نیاز ودرخواست پاسخ دهند. هنر نمايش مي‌تواند منعکس‌کننده ارزش‌های فرهنگی و دینی ما باشد.

 

«رسول» مخاطبان ناآشنا را به دیدن نمایش ترغیب می‌کند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری پس از تماشای نمایش «رسول» درباره آن گفت: اجرای این فرم از کارهای میدانی باعث می‌شود بخشی از مخاطبانی که اهل دیدن نمایش نیستند، جذب آن شوند.

وی با بیان این مطلب افزود: این کار میدانی که هم به نوعی یک شیوه خاص از نمایش است و هم عناصر دیگری از هنرهای نمایشی و کارهای مذهبی را در کنار هم دارد، باعث می‌شود که در درجه اول، بخشی از مخاطبان که به طور عادی اهل دیدن تئاتر نیستند، جذب آن شوند و در درجه دوم، طرح موضوعات مذهبی و دینی و به خصوص بزرگداشت رسول ترک در این نمایش ارزشمند بود.

مؤلف کتاب «زندگی حسینی» با اشاره به کارهای بهزاد بهزادپور که از سه دهه پیش در این زمینه آغاز شده بود، ادامه داد: خوشبختانه آثار بهزاد بهزادپور امروز به شکل‌های مختلف با گروه‌هایی مثل این گروه که قبلا کارهای دیگری انجام داده بودند، در حال انجام و ادامه است.

زائری با اشاره به تدابیری که در منطقه عباس آباد برای اجرای این نمایش اندیشیده شده، ادامه داد: اجرای این نمایش در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد اتفاق قابل توجهی در روزهای محرم و صفر به جهت حجم حضور مخاطبان و نوع مخاطبی است که با آن ارتباط برقرار می‌کند. در حقیقت مخاطب با یک کار زنده و کاملا جدی ارتباط برقرار می‌کند و بازخورد آن در افراد کاملا مشهود است.


هنرهای نمایشی به ماندگاری هویت دینی و ملی کمک می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نمایش‌های میدانی نظیر «رسول» گفت: اگر هویت دینی و مذهبی خود را در قالب هنرهای نمایشی تصویر کنیم، ماندگار می‌شود.

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تبریز در مجلس درباره نمایش‌های میدانی همچون «رسول» عنوان کرد: در حوزه دینی و مذهبی شاید یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نمایش‌هایی که در قالب تئاتر داریم، تعزیه باشد.

سعیدی ادامه داد: اگر هویت دینی و مذهبی خود را در قالب هنرهای نمایشی تصویر کنیم، ماندگار می‌شود، اما در دوره‌های مختلف به دلایل متفاوت غفلت‌هایی صورت گرفته و خود مردم این هنر را سرپا نگه داشته‌اند و فکر می‌کنم مجلس نیز باید کاملا از این شکل هنری حمایت کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات مجلس برای حمایت از هنرهای نمایشی بیان کرد: مدتی است کمیسیون فرهنگی به بحث تئاتر و هنرهای نمایشی وارد شده است و سعی می‌کنیم خلأهای قانونی یا موضوعاتی را که از آن در این حوزه غفلت کرده‌ایم، مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: مجلس می‌تواند در بحث قانون‌گذاری در این رابطه و تدوین آن ورود پیدا کند و روند شناسایی مشکلات را به عهده بگیرد و اقدام کند. خود هنرمندان تئاتر نیز می‌توانند با نظرات و دیدگاه‌های خود به مجلس کمک کنند و در واقع انتظارات خود را با اهالی مجلس در میان بگذارند.

سعیدی با تأیید بر اینکه مدت کوتاه اجرای نمایش مانع تأثیرگذاری روی قشر جوان نمی‌شود، با بیان خاطره‌ای افزود: یک بار از تئاتر شهر می‌گذشتم و در بخش سنگ‌فرش شده شاهد نمایش خیابانی تک نفره بودم که به صورت کوتاه روز عاشورا را به تصویر کشیده بود و آن هنرمند هم نقش امام حسین(ع) و هم نقش شمر را بازی می‌کرد و به قدری هنرمندانه و دقیق بود که جمع زیادی از جوانان و مسن‌ترها آنجا جمع شده بودند و شاید خیلی‌ها برای اولین‌بار بود که نمایش خیابانی با این سبک می‌دیدند و اکثریت آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و گریه می‌کردند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این نوع نمایش‌ها از ده‌ها سخنرانی مؤثرتر است و می‌تواند بسیاری از گره‌های کور را باز و شک و شبهه‌ها را برطرف کند و مکتب عاشورا را زنده نگه دارد، چون مردم حوصله‌ای برای گوش دادن سخنرانی ندارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با در نظر گرفتن ردیف بودجه مناسب برای نمایش‌های دینی و مذهبی می‌توانیم به پیشرفت این نمایش‌ها کمک کنیم، گفت: شکی نیست که بودجه باید اختصاص داده شود و بدون حمایت مالی امکان پیش‌برد بسیاری از امور وجود ندارد.

سعیدی با اشاره به بحثی که در صداوسیما در زمینه اقتصاد هنر داشته‌اند، افزود: معتقدم این نمایش‌ها با نهادینه شدن به طور ناخودآگاه می‌توانند خود را اداره کنند و در گذشته اگر به یاد بیاورید تعزیه را خود مردم اداره می‌کردند و دولت در آن هیچ نقشی نداشت، اما نهادینه شده بود. ما نیز می‌توانیم از چنین نمایش‌هایی حمایت کنیم و در حال حاضر نیز نیاز به حمایت مالی دارد و وقتی نهادینه شد، خود مردم متولی می‌شوند.

وی ادامه داد: اعتبارات اختصاص داده شده به هنر نسبت به سایر اعتبارات خیلی کم و شاید زیر 10 درصد باشد، اما باید حمایت بیشتری از آن صورت گیرد.

سعیدی درباره قرار گرفتن مردم و مسئولان کنار هم و دیدن نمایش‌ها در فضای باز گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران مردمی است و رمز موفقیت و بقای نظام، بودن در کنار مردم است. هر فرصتی ایجاد شود که مسئولان و نمایندگان در کنار مردم باشند، حتما در جهت اهداف نظام و انقلاب است و اگر روزی بین مردم و مسئولان فاصله بیفتد، به ضرر نظام است.

 

اجرای نمایش‌های میدانی با تکیه بر قصه و روایت کار سختی است

 

تهیه کننده فیلم «به وقت شام» درباره نمایش «رسول» گفت: این قصه نشان می‌دهد که نزدیک شدن به اهل بیت به هر سبکی اگر با خلوص نیت باشد، دیده می‌شود و خریدار دارد.

محمد خزایی تهیه کننده فیلم «به وقت شام» پس از تماشای نمایش «رسول» به کارگردانی سعید اسماعیلی درباره این نمایش به روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد گفت: اجرای کارهای میدانی بسیار سخت است و معمولا این نوع نمایش‌ها بیشتر همراه با فرم و موسیقی بود و کمتر شاهد قصه بودیم.

خزایی با بیان اینکه در گذشته «فصل شیدایی» از سعید اسماعیلی را با همین فضا دیده است، افزود: نسبت به گذشته خلاقیت و نوآوری زیادی در «رسول» دیدم و تفاوت‌های اساسی با سایر نمایش‌هایی داشت که در این فضا اجرا می‌شود.

این تهیه کننده ادامه داد: نسبت به اکثر نمایش‌های دینی که با مخاطب عام ارتباط برقرار می‌کند، «رسول» ساختار بهتر، داستان و بازیگر داشت. همچنین جنس ویژوآل و افکت‌هایی که استفاده کرده بود، جزو وجه تمایز این نمایش با آثاری از این دست است.

خزایی با اشاره به فعالیت‌های عوامل اجرایی نمایش یادآوری کرد: گروه تلاش کردند اثری خلق کنند که هم از نظر هنری و هم مخاطب، جذاب باشد. بحث عاشورا و محرم و قصه بسیار زیبای رسول ترک هنوز در ذهن قدیمی‌ترها و حتی نسل جدید وجود دارد.

او در رابطه با پیوند قصه‌ای معاصر با حماسه کربلا گفت: قصه تلفیقی از رسول ترک و کربلا بود و زمانی عده‌ای از رسول ترک فراری بودند و تحول روحی او به گونه‌ای است که همان افراد دنبال رد شدن رسول از هیأت‌شان و متبرک شدنش بودند.

تهیه کننده فیلم «امپراطور جهنم» با اشاره به ظرفیت قصه رسول ترک توضیح داد: قصه‌هایی مثل رسول ترک که در دهه‌های 30 تا 50 اتفاق افتادند، باید برای نسل جدید روایت شود. این قصه نشان می‌دهد که نزدیک شدن به اهل بیت به هر سبکی اگر با خلوص نیت باشد، دیده می‌شود و خریدار دارد.

رسول بزرگترين نمايش ميداني بود كه در بوستان نوروز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد اجرا شد. اين نمايش که در دکوری به مساحت 3 هزار متر مربع اجرا می‌شد، تبریز دهه 20، تهران قدیم و خیمه گاه امام حسین(ع) را بازسازی کرده و در معرض دید تماشاگران قرار می‌داد.

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد شامل مجموعه‌ای از بخش‌های فرهنگی و گردشگری شامل بوستان حضرت ابراهیم موسوم به بوستان آب و آتش، مجموعه گنبد مینا، مجموعه برج پرچم، باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، پل طبیعت و دیگر بخش‌های فرهنگی و اجتماعی است که در فضایی وسیع به‌خدمت‌گزاری به مردم تهران می‌پردازد.

علاوه بر حميدرضا نعیمی، حبیب دهقان‌نسب و کاظم هژیرآزاد كه بازیگران اصلی این نمایش بودند، مسعود رحیم‌پور، پژمان کاشفی، علی پاکزاد، رضا جهانی، سعید مردی، هاشم آذرهوا، بهزاد ابراهیمی، بهار کریم‌زاده و.... از بازيگران ديگر بودند، در اين نمايش 170 هنرور روي صحنه حضور داشتند.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار