کارشناس تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش:
کارگاه آموزشی پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان ویژه مراقبین و کادر بهداشتی در مرکز توسعه سلامت کیش برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵ 29 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، کارشناس تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش، در این کارگاه بر اهمیت موضوع  چاقی کودکان و نوجوانان به عنوان یک اولویت بهداشت و سلامت، و نهادینه شدن فعالیت ها در زمینه پیشگیری و کنترل چاقی کودکان و نوجوانان تأکید کرد.

بیتا ابراهیمی افزود: پیامد اضافه وزن، ادامه چاقی در بزرگسالی و متعاقب آن بیماری های دیابت، قلبی و عروقی و انواع سرطان هاست. چاقی و اضافه وزن زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است که بار اقتصادی زیادی را بر نظام بهداشتی کشورها تحمیل می‌کند.

وی ابراز کرد: با توجه به شیوع چاقی در نوجوانان و کودکان دفتر بهبود تغذیه جامعه اقدام به طراحی و اجرای برنامه ایران اکو، با توجه به برنامه پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر پایان دادن به چاقی کودکان کرده است.

ابراهیمی اضافه کرد: در این طرح راهنمای مداخلات جامعه محور پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان تدوین شده است. در شبکه های بهداشتی درمانی نیز در قالب طرح تحول ارزیابی الگوی غذایی جمعیت تحت پوشش پایگاه سلامت توسط مراقبین سلامت با هدف اصلاح الگوی غذایی و کاهش ریسک فاکتورهای تغذیه ای که منجر به چاقی و بیماری های غیرواگیر می گردد؛ اجرا می شود.

کارشناس تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش عنوان کرد: شیوع چاقی و اضافه وزن به‌ویژه در کودکان و نوجوانان به ‌عنوان معضلی که ابتدا کشورهای توسعه ‌یافته و سپس، سایر کشورها را درگیر کرد، مورد توجه جهانی قرارگرفته است؛ زیرا چاقی خود زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری است که بار اقتصادی زیادی را بر نظام بهداشتی کشورها تحمیل می‌کند. علل مختلفی در ایجاد این چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان نقش دارد که می‌توان به رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم‌تحرک اشاره کرد.

غذاهای ناسالم به‌صورت گسترده تبلیغ و به فروش می‌رسند و در دسترس کودکان قرار می‌گیرند.
وی از دلایل عدم فعالیت فیزیکی نیز، به استفاده بیش ‌از حد از تلویزیون و به‌طور کلی، سپری کردن زمان طولانی در استفاده از موبایل و تبلت اشاره کرد. روش های مختلفی برای پیشگیری و کنترل چاقی و اضافه وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند از خانه تا جامعه را شامل شود، ولی به‌طور کلی، پیشگیری باید پیش از بارداری آغاز شود.

مطالب آموزشی با موضوعات چاقی، عوارض و پیامد های اضافه وزن و چاقی،برنامه پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان، ارزیابی اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان، مدیریت اضافه وزن و چاقی در طرح تحول سلامت کودکان و نوجوانان، فعالیت بدنی و ورزش و مشاوره رفتاری مناسب جهت پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان، رهنمودهای جدید غذایی ایران، راهنمای درمانی اضافه وزن و چاقی در مراکز ارجاع خدمات سلامت و مدل مداخله ای جهت پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان مطرح شد.

طرح جامع پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان ایرانی در راستای اجرای برنامه سازمان جهانی بهداشت در "پایان دادن به چاقی دوران کودکی "  و با همکاری دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در شش استان کشور در حال اجراست.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار