دومین جلسه کمیته فنی نمک نان با موضوع بررسی وضعیت نمک موجود در نان و راهکارهای کاهش آن، ارائه راهکارهای عملی جهت ارتقاء آرد مصرفی واحدهای خبازی و عدم استفاده از مواد افزودنی غیر مجاز در شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶ 29 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر نظرنژاد مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان ضمن ارائه مقدمه ای در خصوص عادات غذایی مردم گفت: با توجه به تغییرات اساسی در ذائقه‌ مردم و ایجاد تنوع در موارد خوردنی، نان کماکان انتخاب اول در سبد غذایی خانوارهای ایرانی است که با مصرف آن بسیاری از مواد مغذی نظیر قند، پروتئین، آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها تأمین می شود. پس در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف نمک، شکر و چربی به عنوان ۳ فاکتور مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار احساس می شود.

وی ابراز کرد: با توجه به اهمیت کاهش مصرف نمک، شکر و چربی در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، کشاورزی و نوع غذا نیز باید تغییر کند، همچنین تغییر و اصلاح الگوی تغذیه‌ای به منظور حفظ و ارتقای سلامت همه افراد جامعه باید مورد توجه و در اولویت قرار گیرد.

در ادامه مهندس دورکیش مسئول بهداشت محیط شهرستان رودان توضیحاتی در خصوص بازدیدهای کارشناسان بهداشت محیط از 33 نانوایی سطح شهر و 53 نانوایی روستایی را بیان داشت؛ و گفت: هدف از برگزاری این جلسه یافتن راهکارهایی عملی برای ارتقاء کیفیت نان و کاهش میزان نمک موجود درآن که رابطه ای کاملا دو سویه با هم دارند ( یعنی هرچه کیفیت آرد بیشتر باشد میزان نمک مصرفی در نان کاهش می یابد ) می‌باشد.

بنا به اظهار مسئول بهداشت محیط شهرستان، با تغییر استاندارد نمک در نان از یک ممیز 6 دهم درصد به 1 درصد شاخص مطلوبیت میزان نمک در نان در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 80 درصد بهبود داشته است.

در این جلسه پس از گفتگو و تبادل نظر مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه مواردی از جمله  برگزاری دوره های  آموزشی در راستای ارتقای سطح توان مهارتی نانوایان، ایجاد تسهیلات جهت احداث سیلوهای بزرگ جهت نگهداری آرد در کارخانه آرد فدک رودان، جایگزینی پاکت های پارچه ای به جای پلاستیک های دسته دار جهت حمل نان در نانوایی ها را مصوب و به ادارات ذیربط ابلاغ نمودند.

گفتنی است؛ این جلسه در شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان به میزبانی شبکه بهداشت و درمان و با حضور مدیران شبکه بهداشت، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، رییس اتحادیه نانوایان و قنادان، نمایندگان و کارشناسان ادارات تعاون روستایی، صنعت، معدن و تجارت و نماینده کارخانه آرد فدک در دفتر مدیریت شبکه بهداشت و درمان برگزار شد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار