دکتر داودی در نخستین همایش حاکمیت اطلاعات در نظام سلامت که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد؛ گفت: آمار دقیق و برنامه ریزی موثر یکی از شاخصه های توسعه یافتگی هر کشور و یا استان خواهد بود.
کد خبر: ۶۷۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵ 28 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر داودی افزود: مطالعات اپیدمیولوژیک زیادی یا بصورت  محدود و یا بصورت کارهای آماری در سطح ملی صورت می گیرد؛ پردازش اطلاعات و آمار هم در حد قابل قبول در کشور چه در مطالعات مقطعی و چه در مطالعات ملی انجام می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه پردازش و آنالیز آمار هم بصورت مناسب صورت گرفته است ابراز کرد: در برخی از موارد در بحث تحلیل واقعی آمار دچار مشکل هستیم؛ و آن چیزی که بسیار با اهمیت است و کمتر به آن توجه می شود استفاده از اطلاعات و آمار در حوزه مدیریت و برنامه ریزی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هرمزگان عنوان کرد: آماری که ما بدست می آوریم و آنالیز و تحلیل می کنیم باید منجر به مداخله شود؛ یعنی مداخله متناسب با تحلیل و متناسب با منابع. ما پس از تحلیل مداخله تعریف می کنیم؛ ولی گاهی اوقات منابع موجودمان را در نظر نمی گیریم و عملا مداخله پیش بینی شده قابلیت اجرا ندارد.  

دکتر داودی تصریح کرد: در برخی مواقع مداخله ای را تعریف می کنیم که اصلا متناسب با تحلیل نیست؛ اطلاعات و آمار در دو مرحله مورد نیاز است یک در مرحله انجام مداخله و بعدی در مرحله بعد از مداخله، زمانیکه اطلاعات و آمار باشد مداخله متناسب با منابع تعریف می شود و بعد از انجام مداخله می توان مجدداً به گروه هدف مراجعه کردو تاثیر اقدامات مداخله ای را ارزیابی کردکه یا موثر بوده یا خیر؟

وی یادآور شد: اطلاعات گاهی آنقدر به حدی مهم است، که نظام آماری کشور ها حجم و کیفیت بانکهای اطلاعاتی آنها به تنهایی یکی از شاخص های توسعه یافتگی به شمار می رود؛ توسعه برخی از کشور ها را با بانکهای اطلاعاتی آنها می سنجند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هرمزگان اشاره کرد: نقش اطلاعات و آمار در دنیای پیشرفته بسیار مهم است. سیاست گذاریها و برنامه ریزی ها همه باید ریشه در یک سری اطلاعات درست و دقیق داشته باشند. سه حلقه آمار، اطلاعات و برنامه ریزی و مدیریت ارکان توسعه ماندگار هستند؛ اگر به دنبال توسعه ماندگار هستیم، باید این آمار و اطلاعات را فراموش نکنیم بر اساس سلیقه و نقطه نظرات فردی راه به جایی نخواهیم برد.

دکتر داودی عنوان کرد: اعضای هیئت علمی، محققین و کارشناسان زبده دانشگاهها باید اطلاعات و آمار را به روز کنند؛ نمی شود برنامه ریزی سال 97 را بر اساس اطلاعات سال 94 یا 95 انجام داد. باید آمارها را به روز کنیم حوزه کاری آمار بسیار مهم است؛ در این حوزه به شرطی که مدیر هم توان علم استفاده از آمار و هم اهمیت این موضوع را درک کرده باشد.

علما و دانشمندان پایه و اصول برنامه ریزی را آمار می دانند

مهندس اکرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان در جمع شرکت کنندگان در همایش آمار گفت: آمار از نیازمندی های مهم اداره یک جامعه است؛ علما و دانشمندان پایه و اصول برنامه ریزی را آمار می دانند.

مهندس اکرمی افزود: آمار نقش تعیین کننده ای در زندگی شخصی ما خواهد داشت؛ ما حتی در زندگی شخصی خود با اعداد و ارقام سر و کار داریم. زندگی کردن و جامعه بدون اعداد و آمار تصورش بسیار سخت، و امری غیر ممکن شده است.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی ها ما را به جای دیگری خواهد برد؛ و امروز یکی از گره هایی که در جامعه ما وجود دارد به دلیل عدم ارائه اطلاعات دقیق است؛ که نیازمند همدلی و مشارکت همه جانبه در ارائه آمار دقیق می باشد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: اگر فرآیند ها و ابزارهای آمارگیری را مدرن و استاندارد نماییم. بدون شک اختلاف آماری کمتر خواهد شد. لذا برای عملیاتی کردن برنامه ها باید اطلاعات و آمار دقیق جمع آوری گردد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار