کد خبر: ۶۷۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵ 26 October 2018

شهرداری استانبول به مسافران مرد وسایل نقلیه عمومی، هشدار داده که «گشاد نشستن» را بس کنند.

گشادنشستن ممنوع

به گزارش تابناک هرمزگان، «مترو استانبول» در صفحه رسمی شبکه ریلی شهر استانبول، در راستای جلوگیری از تجاوز به حریم شخصی و حساس‌کردن مسافران، نوشت: «گشاد نشستن مردانه به پایان می‌رسد. بیایید قانون پذیرفته شده جهانی را رعایت کنیم و به آنهایی که به آن احترام نمی‌گذارند هشدار دهیم.»

یکی از کاربران پیشنهاد کرد که این پیام‌ها باید در خود قطارها و وسایل نقلیه عمومی نیز نصب شود. پس از آن، مترو استانبول اعلام کرد که به زودی علائم ضد گشادنشینی مردانه را در داخل وسایل نقلیه عمومی نصب خواهد کرد.

اولین جنبش ضد‌گشادنشینی مردان یا (manspreading) سال 2014 با ممنوع کردن این طرز نشستن در وسایل نقلیه عمومی نیویورک آغاز شد. پس از ‌آن شهرهای دیگر اقدامات مشابهی را پی گرفتند.

آخرین شهری که گشادنشینی مردانه را رسماً ممنوع اعلام کرد مادرید بود. این اتفاق در نتیجه فعالیت‌های گروه فمینسیتی «زنان در مبارزه» بود که کارزار اینترنتی پرطرفداری راه انداخت و علیه گشادنشینی مردان در وسایل نقلیه عمومی امضاء جمع کرد.

لغت‌نامه انگلیسی آکسفورد گشاد‌نشینی مردانه را اینگونه تعریف می‌کند:‌ «حالت نشستنی که یک مرد - به ویژه در هنگام جابجایی با وسایل نقلیه عمومی - اختیار می‌کند و در آن با پاهای باز و گشوده از هم می‌نشیند، طوری که موجب تعدی به فرد یا افراد کناریش می‌شود.»

در ایران نیز پوستر مبارزه با گشادنشینی مردان در تاکسی توسط گروه دیده‌بان‌آزار در تاکسی‌ها نصب شده است.
انتهای پیام/*

برچسب ها: استانبول ، گشاد ، نشستن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار