با توجه به اینکه از همان ابتدا مشخص بود که مطابق با تصویب و ابلاغ قانون منع به کاریگری بازنشستگان در پست های مدیریتی؛ محمد علی افشانی نیز باید از صندلی خود را در بهشت ترک کند؛ اما برخی از اعضای شورای شهر تهران با طرح ادله حقوقی سعی کردند تا با حمایت از شهردار فعلی تهران ماندن افشانی را به صلاح مدیریت شهری و شهروندان تهران بدانند. اما به نظر می رسد که آخرین تلاش این اعضا و البته شهردار تهران برای متقاعد کردن مجلس برای ماندن به سنگ خورد و اکنون همین اعضای شورای شهر صحبت از رفتن افشانی در 24 آبان ماه می کنند.
کد خبر: ۶۷۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 25 October 2018

به گزارش تابناک : به نظر می رسد که رای مجلس تنها به یک فوریت طرح استفساریه مستثنی کردن محمد علی افشانی شهردار پایتخت از قانون منع به کار گیری بازنشستگان آب سردی بود که بر تمام تلاش برخی از اعضای شورای شهر در خصوص ماندگاری بیشتر شهردار هفدهم تهران در پایتخت ریخته شد.

 

به رغم آنکه از همان ابدا قانونگذار به صراحت اعلام کرده بود که این قانون نیز مشمول شهرداران نیز خواهد شد؛ اما برخی بر این باور بودند که نحوی انتخاب شهردار با سایر مدیران دولتی متفاوت است و این قانون عام مشمول شهرداران که تحت یک قانون خاص تری انتخاب می شود، نخواهد شد.

 

هر چند تغییر مدام شهردار تهران در طول یک سال اخیر به صلاح شهر و شهروندان نیست اما باید به این مساله نیز توجه داشت که نوع انتخاب منتخبان تهرانی ها در شورای شهر نیز که قرار بود فرد شایسته ای را برای اداره شهر انتخاب کنند، بیشتر از آنکه مصالح شهر و شهروندان در آن لحاظ شود؛ مصالح حزبی و رابطه ای در آن مد نظر قرار گرفت و از همه مهمتر از اینکه در شرایطی که آنها می دانستند؛ قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار است در مجلس اصلاح و استثنائات آن برداشته شود؛ اما باز بر سر فردی به اتفاق نظر رسیدند که مشمول این قانون می شد.

 

البته اعضای شورای شهر حتما به موضوع مستثنی شدن افشانی از قانون فوق اعتقاد داشتند و با توجه به همراه بودن تعدادی از نمایندگان مجلس و دولت از نظر گرایش حزبی و سیاسی با مدیریت شهری حتما استثنایی برای ماندن افشانی در این قانون وجود خواهد داشت و در نهایت با طرح یک استفساریه مشکل حل خواهد شد.

 

به همین دلیل است که اعضای شورای شهر و شورای عالی استان ها تلاشی برای مذاکره با نمایندگان محلس انجام ندادند تا اینکه قانون تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید.

 

درست زمانی که شهردار تهران تصمیم داشت تا شهرداری پایتخت را به عنوان نخسیتن سازمانی معرفی کند که در اجرای این قانون مترقیانه پسش قدم شده است؛ اعضای شورای شهر متوجه شدند که این قانون شامل حال افشانی نیز خواهد شد.

 

حرکت اعضای شورای شهر برای ماندن افشانی آن هم بعد از تصویب و ابلاغ این قانون حکم همان ضرب المثل معروف نوش دارو بعداز مرگ سهراب را داشت که توانست در همان حد اخبار رسانه ای جلوه گری کند و حتی کار به جایی نرسید تا نمایندگان مجلس بتوانند مقام شهردار تهران را که تا قبل از تصویب این قانون همتراز وزراء و اعضای هیات دولت بود را برگرداند.

 

اما اکنون همین اعضای شورای شهر تهران با یک چرخش سیاسی در توئیت ها و مصاحبه های خود با رسانه ها اعلام کرده اند که محمد علی افشانی تا 24 آبان ماه مهمان تهرانی ها و شهرداری خواهد بود و در طول این مدت تلاش می شود تا بدون انتخاب سرپرست گزینه نهایی را به عنوان شهردار هجدهم پایتخت معرفی کنند.

 

در میان این اظهار نظرها اگر از سکوت معنا دار برخی از اعضای شورای شهر مانند نائب رئیس شورا و یا عضو جوان شورای شهر تهران بگذریم که مشخص است تلاش های آنها برای ماندن افشانی سرابی بیش نبوده است؛ اما تغییر موضع سخنگوی شورای شهر تهران قابل توجه است.

 

به رغم آنکه از مرداد ماه امسال که موضوع تصویب و اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح بود وی حتی در یکی از نشست های مطبوعاتی خود با بیان ادله حقوقی به خبرنگاران اطمینان داد که شهردار پایتخت مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نخواهد شد.

 

اما بعد از بی نتیجه بودن تلاش برخی از نمایندگان برای ارائه طرح دو فوریتی استفساریه مستثنی شدن افشانی از این قانون اعلام کرده است که در جلسه هم اندیشی قبل، تعیین تکلیف وضعیت اداره شهر تهران در دستور کار قرار داشت اما از آنجایی که بحث استفساریه از نمایندگان مجلس مطرح شده بود، تصیم براین شد که منتظر پاسخ استفساریه بمانیم و تصمیمی در مورد شهردار اخذ نشود.

 

به گفته اعطا؛ جلسه هم اندیشی روز یکشنبه با حضور افشانی، شهردار تهران برگزار خواهد شد و در این جلسه در مورد شرایط جدید و جمع بندی شورا در مورد وضعیت پیش رو به نتیجه خواهیم رسید اما قطعا روال انتخاب شهردار جدید، فشرده تر خواهد بود.

 

البته بیشتر اعضای شورای شهر تهران موضوع استفساریه مجلس برای ماندن افشانی را به عنوان اخرین تلاش مدیریت شهری برای حفظ شهردار کنون عنوان کرده بودند. اما آنها نیز به خوبی می دانستند که بعد از تصویب یک قانون نمی توان مدعی شد که یک قانو نبه نفع یک نفر تغییر کند و این حرکت به عنوان یکی از نقاط سیاه کارنامه نمایندگان مجلس در آینده از آن یاد می شود.

 

افشانی تا 24 آبان ماه مهمان تهران است!

 

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است: مجلس به عنوان مفسر قوانین خود در مورد استمرار فعالیت شهردار تهران رأی منفی داد و عملا شهردار تهران از ۲۴ آبان ماه جزء بازنشستگان محسوب می‌شود و باید استعفا دهد چرا که بعد از آن امکان حضور در سمت خود را نخواهد داشت.

 

مجید فراهانی از جمله اعضای شورای شهر تهران بود که سعی کرد تا از آینده نگری های بی پایه ای که برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر ماندن افشانی در گفت و گو با رسانه ها انجام داده بودند، پرهیز کند. به همین دلیل است که اکنون با خیال راحت درباره رفتن قریب الوقوع افشانی و تلاش برای انتخاب گزینه برتر به عنوان شهردار هجدهم تهران با رسانه ها صحبت می کند.

 

به گفته وی؛ تلاش می کنیم تا 25 آبان ماه شهردار جدیدت تهران فعالیت خود را در پایتخت آغاز کند. در واقع با توجه به اینکه سه هفته دیگر باید شهردار جدید تهران فعالیت خود را آغاز کند به این نتیجه رسیدیم که فرآیند انتخاب شهردار فشرده‌تر باشد؛ چرا که علاوه بر بررسی برنامه‌های شهردار آتی، استعلام و تاییدیه وزارت کشور نیز زمان بر است.

 

فراهانی مدعی شده است که هنوز صحبتی در مورد گزینه‌ها نشده است اما امیدواریم در هفته آینده اعضای شورا گزینه‌های خود را معرفی کنند تا در پایان هفته بتوانیم فهرست نهایی کاندیداها را داشته باشیم.

نام رئیس شورای شهر تهران در میان گزینه های شهردار آینده تهران

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرده است که از روز 5 آبان ماه شورای شهر وارد مرحله بررسی گزینه های شهردار آینده تهران خواهند شد.

 

محمد علیخانی یکی از گزینه های شهردار آینده تهران را محسن هاشمی، رئیس شورای پنجم شهر تهران معرفی کرده و توضیح داده است: هر عضو شورا می‌تواند نام چند نفر را مطرح کند. نمی‌توان شهر را بدون مدیر رها کرد و باید هر چه سریع‌تر موضوع شهردار تعیین تکلیف شود.

 

این عضو شورای شهر تهران در کانال تلگرامی خود نیز نظرسنجی ای در رابط هبا گزینه های احتمالی شهردار آنیده تهران برگزار کرده است که تا کنون محسن هاشمی بیشترین رای را در میان سایر گزینه ها به دست آورده است.

فاز شورای شهر تهران تغییر می کند!

 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز یکی دیگر از اعضایی بود که در گفت و گوهای رسانه ای خود بارها اعلام کرده بود که افشانی شهردار تهران خواهد ماند. اما با بی نتیجه ماندن اخرین تلاش مجلس برای حفظ شهردار هفدهم پایتخت به نظر می رسد که این عضو شورا نیز نا امید شده است و در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرده تا 24 آبان ماه شهردار جدید تهران انتخاب می شود در غیر این صورت یک سرپرست اداره پایتخت را برعهده خواهد گرفت.

 

زهرا نژاد بهرام با بیان اینکه نمایندگان مجلس با یک‌فوریت طرح مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان مخالفت کردند، یادآور شده است که به دنبال این بودم که استفساریه بگیریم اما مجلسی‌ها مخالفت کردند اما بعد از این اتفاق وارد فاز جدیدی می‌شویم. چرا که ایجاد ثبات مدیریت یکی از مهمترین اهداف ماست و به زودی برای تهران شهردار جدید انتخاب می‌کنیم.

 

این عضو شورای شهر تهران تمایلی به نام بردن اسامی گزینه های احتمالی شهرداری تهران نداشته است به همین دلیل حتی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه احتمال مطرح شدن عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی به عنوان شهردار تهران وجود دارد، یا خیر عنوان کرده است: من نیز نام ایشان را شنیده‌ام اما در خصوص گزینه‌ها هنوز بحثی در شورای شهر نشده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورا هنوز به دنبال ماندن افشانی!

 

اما به نظر می رسد که رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران همچنان به دنبال راه حلی برای ماندن افشانی در شهرداری تهران است.

 

حسن خلیل آبادی در گفت و گوی امروز صبح خود با خبرنگزاری فارس گویا اطلاعی از رد استفساریه مستثنی کردن شهردار تهران در مجلس نداشته است به همین خاطر عنوان کرده : قرار است در این طرح شهردار تهران مستثنی شود.

 

به اعتقاد این عضور شورای شهر تهران؛ شهردار تهران از قدیم مستثنی بوده در هیأت دولت حضور داشته و همچنین چون تهران پایتخت است با همه جا مسائلش متفاوت است.

 

وی درباره گزینه های احتمالی شهردار آینده تهران نیز تاکید کرده است: 100 اسم در ذهن‌ها وجود دارد اما تا مشخص شدن تکلیف افشانی هیچ گزینه‌ای را مطرح نمی‌کنیم.

مهمترین مساله ای که بعد از استعفای افشانی باقی می ماند این است که باید دید اعضای شورای شهر تهران که هر کدام مدافع منافع حزبی خود در پارلمان شهری هستند؛ قرار است که در نهایت بر سر نام کدام یک از گزینه های مطرح شده در فضای مجازی و رسانه ها به عنوان شهردار هجدهم تهران توافق خواهند کرد. مهمتر از همه اینکه آیا این انتخاب به مانند انتخابات گذشته حزبی و سیاسی است یا براساس مصالح شهر و شهروندان انتخاب و معرفی می شود؟

این در حالی است که اکنون نام های چون: محسن هاشمی، سید مناف هاشمی، سید کامل تقوی نژاد، عباس آخوندی، پیروز حناچی، علی اصغر مونسان و محمد رضا واعظ مهدوی در بین اسامی گمانه زنی شده توسط برخی از اعضای شورای شهر تهران و رسانه ها دیده می شود!

 

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار