عشقی که شیعه و سنی را پیوند داد؛
این روزها مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان با پذیرایی بی‌نظیرشان از زائران خارجی اربعین حسینی شعار «حب الحسین یجمعنا» را به معنی واقعی کلمه در این ایام تحقق بخشیده‌اند.
کد خبر: ۶۷۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 24 October 2018

به گزارش تابناک قزوین،حدود یک هفته دیگر به مراسم اربعین حسینی مانده است و عاشقان و دلدادگان مکتب عاشورا از اقصی نقاط جهان در تلاش‌اند تا خودشان را به این کاروان عظیم برسانند.

شعار محوری اربعین امسال «الحسین یجمعنا» انتخاب شده است تا بار دیگر به همه بدخواهان مکتب عاشورا ثابت شود که آتش این عشق و جاذبه الهی هیچ‌گاه و به هیچ روشی خاموش شدنی نیست.

البته با توجه به اینکه موضوع تفرقه‌افکنی بین مسلمانان از مهم‌ترین مسائل امروز جهان اسلام است. قطعاً انتخاب این شعار به‌هیچ‌عنوان خوشایند تفرقه‌افکنان نیست اما ازآنجایی‌که حضرت سید الشهداء(ع) محور پیاده‌روی اربعین است، هرساله افراد مختلفی از ادیان و مذاهب مختلف در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور پیدا می‌کنند و ارادت خودشان به ایشان را نشان می‌دهند و عملاً این شعار را معنی می‌کنند.

از سوی دیگر طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب «اولین شکوفه‌های عاشورایی در اربعین شکفته شد، اولین جوشش‌های چشمه جوشان محبت حسینی - که شطّ همیشه جاری زیارت را در طول این قرن‌ها به راه انداخته است - در اربعین پدید آمد، مغناطیس پُرجاذبه حسینی، اولین دل‌ها را در اربعین به‌سوی خود جذب کرد؛ رفتن جابربن‌عبدالله و عطیّه به زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین، سرآغاز حرکت پربرکتی بود که در طول قرن‌ها تا امروز، پیوسته و پی‌درپی این حرکت پُرشکوه‌تر، پُرجاذبه‌تر و پُرشورتر شده است و نام و یاد عاشورا را روزبه‌روز در دنیا زنده‌تر کرده است».

اربعین عامل وحدت همه آزادگان جهان

اما حالا که از آن واقعه تاریخی بیش از ۱۴ قرن می‌گذرد پیاده‌روی اربعین هرسال شکوهمندتر از  قبل برگزار می‌شود و دل‌های عاشقان هرساله در موسم اربعین از هر گوشه جهان به‌سوی حرم عشق جذب می‌شود.

 در واقع اربعین نه‌تنها نماد وحدت مسلمانان که عامل وحدت همه آزادگان جهان است و به‌راستی‌که شعار «الحسین یجمعنا» درون خود معنا و مفهومی کاملاً واضح و روشن دارد. فقط کافی است کمی تفکر کنید.

شعار «الحسین یجمعنا» بدین معنی است که امام حسین(ع) ما را کنار یکدیگر جمع کرده است اما این روزها جغرافیای جاذبه اربعین دیگر فقط مختص به نجف و کربلا نیست بلکه بسیار فراتر رفته است و ایران اسلامی نیز به‌نوعی در مرکز آن قرارگرفته است زیرا هرساله زائرانی از کشورهای مختلف ازجمله افغانستان، پاکستان، بنگلادش، هند، آذربایجان و ... از راه کشور ما عازم این سفر معنوی می‌شوند.

اما در این میان مردم سیستان و بلوچستان نیز چند سالی است که افتخار میزبانی از زائران پاکستانی اربعین حسینی را دارند و با توجه به اینکه این استان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق است از همین رو چند سالی است که خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از کشور پاکستان از طریق مرز «میرجاوه» وارد کشور می‌شوند تا از این طریق خودشان را به محبوبشان برسانند و در رنگین‌کمان زیبای زیارت اربعین رنگ خود را ایفا کنند.

اما نکته‌ای که در این میان بسیار جالب‌توجه است تحقق عملی شعار «الحسین یجمعنا» در این استان مرزی است زیرا مردم مسلمان سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی با عشقی مثال‌زدنی چند سالی است که با وحدت و یکدلی از این زائران عزیز میزبانی و پذیرایی می‌کنند.

اهل سنت سیستان و بلوچستان برای استقبال از زائران پاکستان موکب راه‌اندازی کردند

رضا بختیاری، دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اهل سنت استان سیستان و بلوچستان امسال نیز همچون سال گذشته با راه‌اندازی ۲ موکب صلواتی به استقبال زائران پاکستانی اربعین رفتند.

وی با اشاره به اینکه این دو موکب در حال حاضر در «میرجاوه» و «نصرت‌آباد» در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی است، افزود: علاوه بر راه‌اندازی این موکب‌ها بزرگان مذهبی اهل سنت و سران طوایف بلوچستان نیز بر لزوم خدمت‌رسانی به این زائران عزیز همواره تأکید دارند.

وی ادامه داد: برخی از بزرگان طوایف اهل سنت نیز در شهرستان میرجاوه شخصاً برای خوشامدگویی به زائرین پاکستانی در موکب‌ها حضور پیدا می‌کنند.

اینکه این عشق فقط مختص به شیعیان و حتی مسلمانان جهان نیست موضوعی روشن است زیرا هرسال افرادی از ادیان و مذاهب مختلف در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور پیدا می‌کنند و ارادت خودشان به امام حسین (ع) را نشان می‌دهند اما نکته‌ای که بسیار جالب‌توجه است گسترش جغرافیای اربعین است که این روزها همه مرزها را درنوردیده است.

پیش بینی می شود امسال ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز «میرجاوه» برای اعزام به کربلا وارد کشور شوند

به‌راستی شاید اگر چند سال پیش به یک نفر از مردم استان سیستان و بلوچستان می‌گفتند که می‌توانید هزاران کیلومتر دورتر از کربلا جزو خادمان امام حسین(ع) باشید کسی باورش نمی‌شد اما معجزه اربعین نشان داد که به‌راستی عشق به امام حسین(ع) هیچ‌گونه مرز و محدودیتی ندارد.

اما حالا که این توفیق الهی نصیب مردم سیستان و بلوچستان شده است آن‌ها نیز سعی دارند تا به بهترین نحو از آن استفاده کنند از همین رو عاشقانه و با همه توان خود پای‌کار آمدند و شیعه و سنی با وحدت و یکدلی شعار «الحسین یجمعنا» را برای همه جهانیان معنی کردند تا به همه نشان دهند که به‌راستی این استان پایتخت وحدت ایران و جهان اسلام است.

خوشبختانه سال‌به‌سال نیز بر تعداد زوار پاکستانی اربعین حسینی افزوده می‌شود به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز «میرجاوه» برای اعزام به کربلا وارد کشور شوند.

اما خبر خوش دیگر برای مردم سیستان و بلوچستان ورود اولین کاروان از زائران حسینی از کشور افغانستان به سیستان و بلوچستان بود که روز گذشته از طریق مرز «میلک» وارد کشور شدند.

ورود اولین کاروان از زائران حسینی کشور افغانستان به سیستان و بلوچستان

غلامحسین نهبندانی، مدیر پایانه مرزی «میلک» گفت: با توجه به نزدیک بودن ایام اربعین و عشق و علاقه سراسر مردم جهان به امام حسین(ع) زائران افغانستانی از مرز میلک وارد ایران شدند.

وی افزود: در بین زائران افغانستانی کودکان و زنان نیز حضور دارند که ابتدا به مشهد مقدس برای زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند و سپس از مرز مهران به کربلای معلی خواهند رفت.

نهبندانی تصریح کرد: تاکنون ۱۰۳ زائر از مرز میلک وارد منطقه سیستان شده که برای اولین بار پایانه مرزی میلک را برای ورود به ایران انتخاب کردند.

از همین رو اگر این روند ادامه داشته باشد علاوه بر مردم زاهدان و میر جاوه مردم منطقه سیستان هم می‌توانند افتخار میزبانی از زائران اربعین حسینی را داشته باشند.

حالا به‌خوبی می‌توان درک کرد که چرا می‌گویند مراسم اربعین پدیده‌ای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است زیرا باوجود همه تلاش‌های دشمنان اسلام و بدخواهان این حرکت بزرگ مردمی موجب همگرایی و همدلی بیش از گذشته در بین امت اسلامی شده است.

و خلاصه اینکه «الحسین یجمعنا» یعنی چیزی که این روزها همه ما اعم از شیعه و سنی را در کنار یکدیگر جمع کرده و در کنار هم قرار داده است. عشق حسین و حسینی شدن در همه وجود دارد اما کسی که پا در این مسیر می‌گذارد می‌تواند به معنای واقعی «حب الحسین یجمعنا» پی ببرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار