کد خبر: ۶۷۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 22 October 2018

برچسب مواد غذایی به افراد کمک می‌کند هنگام خرید مواد غذایی، انتخاب‌های سالمی داشته باشند. در برچسب همه مواد غذایی، اطلاعات سودمندی درباره محتویات و میزان کالری هر خوراکی ذکر شده است.

برچسب مواد غذایی باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

• نام محصول غذایی

• حجم یا وزن دقیق محصول غذایی

• نام و نشانی کارخانه های تولیدکننده، توزیع کننده و بسته بندی محصول غذایی

• مواد مغذی موجود در محصول غذایی

• میزان هر یک از مواد مغذی موجود در محصول غذایی

جدول اطلاعات تغذیه ای

جدول اطلاعات تغذیه ای، دربرگیرنده اطلاعات مورد نیاز در خصوص هر محصول غذایی است که معمولاً روی بسته بندی محصول چسبانده یا چاپ می‌شود. این جدول، راهنمایی‌های ارزشمندی در خصوص انتخاب محصول غذایی سالم ارائه می‌کند.

با مطالعه جدول هر محصول غذایی، می‌توانید متوجه شوید که چه حجمی از آن محصول غذایی معادل یک واحد غذایی محسوب می‌شود. بر این اساس می‌توانید مقدار وعده غذایی مصرفی خود را با نیاز بدنتان متناسب کنید. برای این که اعداد و ارقام ارائه شده کاربردی‌تر باشند، اندازه‌ها بر حسب چند فنجان یا چند تکه بیان  می‌شوند تا بهتر و راحت‌تر بتوان از آنها استفاده کرد.

با مطالعه جدول اطلاعات تغذیه‌ای می‌توانید متوجه شوید که در هر بسته از یک محصول غذایی، چند واحد از آن وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است برچسبی که روی بطری یک آبمیوه است، هر واحد از این آبمیوه را دارای 90 کالری معرفی کند. اما در ادامه تذکر بدهد که هر یک بطری محتوی دو واحد غذایی است؛ بنابراین اگر کل بطری را بنوشید، 180 کالری به شما خواهد رسید. میزان کالری که روی برچسب محصول غذایی ذکر می‌شود، معمولاً بیانگر کالری یک واحد از آن محصول است.

در جدول اطلاعات تغذیه‌ای قید می‌شود که چه حجمی از کالری هر محصول غذایی به چربی موجود در آن مربوط می‌شود.

در این جدول معمولاً نموداری از میزان مواد مغذی مورد نیاز در یک رژیم روزانه معمولی بر مبنای 2000 یا 2500 کالری در طول روز) نیز ذکر می‌شود. طبیعی است که بسیاری از افراد ممکن است نیاز روزانه‌شان کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.این گروه از افراد باید اعداد مربوط به هر یک از مواد غذایی را بر مبنای قیاس کالری روزانه خود با 2000 کالری بازتعریف کنند.

حداکثر میزان توصیه شده چربی کل، چربی اشباع، کلسترول و سدیم برای هر دو نمودار 2000 کالری و 2500 کالری یکسان است. میزان ویتامین‌های A و C و برخی مواد معدنی مانند کلسیم و آهن نیز بر روی هر بسته غذایی ذکر می‌شود. ذکر سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز توصیه می‌شود؛ اما الزام قانونی در خصوص آنها وجود ندارد.

در برچسب اطلاعات تغذیه‌ای ممکن است اطلاعات دیگری نیز در خصوص مواد غذایی ذکر شود؛ اطلاعاتی مانند مواد تشکیل دهنده، افزودنی‌های مجاز و برخی اطلاعات مهم دیگر اما برای مواد غذایی تازه‌ای مثل میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای رستورانی، غذاهای دستفروش، نانوایی‌ها، اغذیه فروشی‌ها، شیرینی‌جات و ادویه‌جات، قهوه و چای، گوشت و مواد غذایی با بسته‌بندی‌های خیلی کوچک، وجود برچسب اطلاعات تغذیه‌ای الزامی نیست.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار