پای درد دل هنرمندان معلول
کد خبر: ۶۷۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 22 October 2018

در سال های اخیر شاهد اتفاق های خوبی در عرصه تئاتر خراسان شمالی بودیم و حضور هنرمندان در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی در کنار میزبانی رویدادهای تئاتر بیانگر این ادعاست. هر چند خراسان شمالی توانایی های خود را در هنر نمایش، آن هم نه تنها در میزبانی ثابت کرده ولی هنوز هستند هنرمندانی که به واسطه معلولیت، دیده نشده اند و بستری برای پویایی بیشتر آن ها فراهم نشده است؛ هنرمندانی که با درخشیدن در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی توانایی های شان را ثابت کرده اند ولی جایگاه چندانی در عرصه تئاتر استان ندارند.
«دانیال قاسمیان» به عنوان یکی از فعالان عرصه نمایش با اذعان به این که در این سال ها شاهد اتفاق های خوبی در عرصه تئاتر بودیم اما متاسفانه معلولانی که در این عرصه فعالیت می کنند دیده نشده اند، می گوید: در سال های گذشته به صرف برگزاری جشنواره تئاتر معلولان اتفاق هایی رقم می خورد اما فعالیت جامعه تئاتر معلولان نسبت به دیگر هنرمندان فعال در عرصه نمایش کم رنگ است و بازتابی ندارد.
او از دلایل کم رنگ بودن حضور معلولان در عرصه هنر نمایش می گوید و مشکل اصلی دیده نشدن فعالیت های تئاتر جامعه معلولان را بی توجهی مسئولان می داند.
«قاسمیان» در مقام مقایسه با دیگر استان ها برمی آید و به حضور نمایش های معلولان دیگر استان ها در جشنواره های مختلف اشاره می کند که هنرمندان از این طریق توانایی های شان را در معرض نمایش می گذارند. او در ادامه اظهار می کند: با وجود آن که در جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان سال گذشته رتبه نخست را به دست آوردیم اما متاسفانه وقتی برای اجرای عمومی در بجنورد درخواست دادیم گفتند تئاتر معلولان که اجرای عمومی نمی خواهد.
وی می گوید: بهزیستی به عنوان نهاد متولی، می تواند بستر ساز باشد و زمینه را برای تعامل با دیگر دستگاه های فرهنگی فراهم کند اما مسئولان کم کاری می کنند.
وی اضافه می کند: به نظر می رسد مشکل جامعه معلولان علاقه مند به حوزه تئاتر در استانی مانند خراسان شمالی به واسطه بی توجهی به این مقوله است، در حالی که به جرئت می توان گفت فعالان علاقه مند به این حوزه اگر در کشور حرف اول را نزنند در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.
وی که با اثر نمایشی «امواج خروشان یک رادیو» در بخش نمایشنامه نویسی چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان خوش درخشیده است، از انعکاس نیافتن موفقیت های فعالان این عرصه در جشنواره های مختلف کشوری، در استان انتقاد می کند و این امر را نشانه بی توجهی به این مقوله می داند.
وی از انحصاری شدن تئاتر مرکز استان برای اجرای بعضی از کارها انتقاد می کند و می گوید: همین امر سبب شد انگیزه ای به منظور فعالیت در این عرصه برای علاقه مندان باقی نماند.وی با بیان این که تاکنون هیچ یک از هنرمندان فعال در عرصه هنر نمایش به سراغ ظرفیت های موجود در جامعه معلولان نیامده اند، اظهار می کند: به نظر می رسد هنوز این فرهنگ جا نیفتاده که در این قشر توانایی های خوبی وجود دارد و از نگاه آن ها فعالیت معلولان در تئاتر نوعی دلخوشی برای حضور در صحنه نمایش است در حالی که اگر دقت کنیم نمایش هایی بوده که به جشنواره فجر راه پیدا کرده و در کشورهای خارجی به نمایش گذاشته شده است.
«ترابی» از دیگر فعالان این عرصه، با بیان این که تئاتر معلولان مظلوم واقع شده است و این موضوع در کم رنگ بودن اجراهای عمومی مشهود است، می افزاید: متاسفانه حمایت های بهزیستی از جامعه معلولان کم است و درصدد تعامل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنمی آید.
وی اضافه می کند: اگر نماینده ای از جامعه تئاتر معلولان در انجمن نمایش استان وجود داشته باشد به طور قطع شاهد اتفاق های بهتری خواهیم بود اما باید گفت تئاتر جامعه معلولان ناشناخته باقی مانده است.
وی با اظهار تاسف از این که معلولان نیازمند حمایت اداری هستند اما این اتفاق نمی افتد، تصریح می کند: به واسطه این که توانایی جذب حامی مالی وجود ندارد، چندان نمی توانیم در اجرای عمومی موفق باشیم.
وی اضافه می کند: با وجود سختی های فرهنگی و نبود حمایت به واسطه این که گاهی توجیهی در برنامه بودجه ای دستگاه ها وجود ندارد، فعالیت می کنیم اما در نهایت باید گفت تئاتر معلولان شناخته شده نیست و اجراهای عمومی چندانی ندارد.
وی یکی دیگر از مشکلات را جداسازی تئاتر معلولان از دیگر گونه ها می داند و می گوید: با افرادی که محدودیت جسمی ندارند در حال رقابت هستیم اما متاسفانه نگاهی که در آن باید فرهنگ ترحم کنار برود و احترام جایگزین آن شود، سال ها به طول می انجامد.
در همین باره، سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان این که حمایت های اداره کل از این قشر وجود داشته و می توان به صدور مجوز آموزشگاه ویژه تئاتر معلولان و حمایت برای حضور در جشنواره اشاره کرد، می افزاید: با توجه به این که تعداد هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می کنند، اندک است، نمی توان جشنواره مستقلی را تعریف کرد یا در دل جشنواره تئاتر استان این افراد را ببینیم و این مسئله به نظر منطقی نمی رسد زیرا در فضای رقابتی امکان پذیر نیست، مگر در بخش جنبی.
«ابوالحسن حیدری» اضافه می کند: یک بخش هم حمایت برای اجرای عمومی است و هر کدام از این افراد برای اجرای عمومی آمادگی داشته باشند، شرایط برای آن ها فراهم است.
وی در خصوص حضور نماینده ای در انجمن نمایش، اظهار می کند: ساختار انجمن نمایش تعریف شده است و متناسب با ظرفیت و آمار هنرمندان این بخش باید برنامه ریزی کرد./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار