نخستین عمل IVFیا لقاح آزمایشگاهی در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبراعظم (ص) بندرعباس فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF انجام شد.  
کد خبر: ۶۷۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ 22 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر مریم عزیزی فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF با بیان این که هر زوجی که به مدت یک سال مقاربت محافظت نشده داشته باشند و بارداری رخ نداده باش به عنوان زوج نابارور در نظر گرفته می‌شود گفت: طبق تحقیقاتی که توسط اینجانب در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شده شیوع ناباروری در بین 15 درصد زوجینی که 10 درصد آنها دچار ناباروری اولیه و 5 درصد ناباروری ثانویه بود؛ مشاهده می‌شود.

دکتر عزیزی در ادامه افزود: با توجه به اینکه یکی از مسائل حائز اهمیت در درمان ناباروری هزینه‌های مرتبط با درمان است با حمایت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای اولین بار در استان هرمزگان عمل IVF یا لقاح آزمایشگاهی در مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که یک مرکز دولتی است؛ با تعرفه دولتی انجام گردید.

دکتر عزیزی در خصوص عمل IVF گفت: این عمل در واقع لقاح خارج از رحم تحت شرایط آزمایشگاهی می‌باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه بعد از ارزیابی و تشخیص علت نازایی در مواردی که با روش‌های ابتدایی مانند تحریک تخم‌گذاری عمل لقاح انجام نشود و یا بیمار دچار مشکلات زمینه‌ای از جمله اختلال لوله رحمی، چسبندگی‌های حفره شکم و یا نازایی با عوامل مردانه شدید، ناباروری‌های غیر قابل توجیه طولانی باشد کاندید عمل لقاح خارج رحمی می‌شوند افزود: طی این روش پس از انجام آزمایش‌های اولیه و درمان‌های دارویی به منظور تحریک فولیکول گذاری و طی دید سونوگرافی، تعدادی فولیکول از رحم زن و به صورت همزمان اسپرم از مرد گرفته و در محیط آزمایشگاه لقاح داده می‌شود که اصولا برای بالابردن درصد موفقیت در زمان برداشت، چندین تخمک برداشته و  لقاح می‌یابد که و در صورت نیاز برای بارداری‌های بعدی به صورت فریز استفاده خواهد شد.

این فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF در ادامه گفت: قاعدتاً سه روز بعد از انجام عمل لقاح خارج رحمی پس از انجام بررسی‌های لازم و صلاحدید پزشک متخصص زنان می‌تواند جنین را به رحم مادر انتقال دهد ولی در مواردی که پزشک بیمار تشخیص دهد که فعلا رحم زن شرایط پذیرش جنین را ندارد جنین فریز شده و در زمان مناسب در رحم جایگزین می‌گردد.

وی همچنین با عنوان اینکه عمل برداشت تخمک بدون درد و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گردد و عمل انتقال جنین بدون بیهوشی و با هدایت سونوگرافی انجام می‌شود، افزود: مهمترین عامل در موفقیت در انجام این عمل سن بیمار می‌باشد که درصد موفقیت در زنان جوان حدود 30 الی 35 درصد می‌باشد.

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) نیز با عنوان اینکه راه‌اندازی این مرکز یکی از نیازهای اساسی استان بود گفت: با توجه به اینکه در این مرکز کلیه مراحل تشخیصی و درمانی به غیر از هزینه‌های دارویی با تعرفه‌های دولتی می‌باشد راه‌اندازی این مرکز نقش عمده‌ای درکاهش مشکلات مربوط به مهاجرت بیماران نیازمند به درمان به خارج از استان خواهد شد.

دکتر مهدی حسنی آزاد در خاتمه گفت: در حال حاضر در مرکز ناباروری این مجتمع که یک مرکز فوق تخصصی در درمان ناباروری می‌باشد با تجهیز و بکارگیری نیروهای مجرب تمامی خدمات اعم از ویزیت زوج نابارور، مشاوره ژنتیک، آزمایشهای مربوط به نازایی، سونوگرافی، رادیولوژی، هیدروسکوپی IUI،IVF و همچنین انتقال جنین انجام می‌شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار