قطعا برگزاری این مناظره بخاطر محور مورد بحث و ویژگی های منحصر به فرد یکی از شخصیتهای سیاسی حاضر در مناظره با اقبال عمومی روبرو و بازتاب کشوری خواهد داشت ،اما پیش از اجرای این مناظره باید نکاتی چند مدنظر متولیان قرار گیرد؛
کد خبر: ۶۶۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 15 October 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::بررسی سیر مراحل رشد وتوسعه سیاسی وفرهنگی کشور نشان می دهد که دانشگاه ودانشجویان همواره از نقش کلیدی در تعمیق فرهنگ و تبیین سیاست در جامعه برخوردار بوده اند .از اینرو بی دلیل نیست که می گویند  جامعه  با نشاط و سرزنده مولود دانشگاه پر تحرک و پویاست .

گرچه در طول سالیان اخیر دانشگاهها از حیث تاثیر گذاری وتولید گزاره های فرهنگی واجتماعی و نقش آفرینی در تحولات سیاسی واجتماعی کشور با فراز ونشیبهایی روبرو شده اند ،اما با وجود برخی موانع و اختلاف نظرهای عمیق در اینخصوص ،این دانشگاهها ،تشکل های سیاسی وفرهنگی و دانشجویان بوده اند که  با برگزاری نشست های سیاسی ،مناظرات و کرسی های آزاداندیشی بر تحولات سیاسی کشور اثر گذاری خود را به منصه ظهور رسانیده اند.

هر چند برخی بر این باورند که پویایی و تحرک سیاسی دانشگاه صرفا به یک دوره خاص یعنی موسم انتخابات ختم می شود ،اما بی گمان دانشگاهها با برخورداری از فضای علمی وسیاسی قابل اتکا می توانند با تولید محتوی ،اظهار نظرهای علمی بر بسیاری از شبهات، خط بطلان کشیده و قانونگذاران و تصمیم سازان حوزه های مختلف کشور را در اتخاذ تصمیم درست وعلمی مبتنی بر منافع ملی کشور یاری رسانند.

این روزها فضای سیاسی واجتماعی کشور متاثر از تصویب لوایح مهمی همچون " اف ای تی اف " و" قانون شفافیت آرای نمایندگان " تاحدودی آبستن برخی اتفاقات و شبهات است . از انجاییکه در بحث تصویب لایحه مهمی نظیر "اف ای تی اف " تریبونها و فضای رسانه ای ومجازی کشور در اختیار مخالفان تصویب آن بوده وبخشی از قدرت نیز با این موضوع همراست ،لذا تصویب این لایحه در مجلس  با حواشی بزرگی روبرو وتشریح برای عامه مردم با سختیهایی روبرو  شده است.

نکته جالب اینکه برخی که خود را ذوب شده  در ولایت می دانند ،با بی توجهی به نظرات رهبری ،مسیری فراتر از قانون را انتخاب وبا انتساب بدترین القاب وصفات به نمایندگان موافق این طرح وارسال پیامکهای تهدید آمیزبه آنان ، مسیر انشقاق و دودستگی توام با اهانت و تهدید،بعنوان مسیر تهدید کننده منافع ملی کشور را پی گرفته اند ،این درحالیست  در کشور قانون حکفرماست ،مجلس بعنوان عصاره فضایل ملت براساس قانون به طرحی رای داده که همان قانون ،اهرمی های نظارتی وفیلترهای  دیگری را پیش روی آن قرار داده است.

از سویی دیگر طیف موافق این طرح که اتفاقا برخی از نمایندگان مستقل ولایی مجلس را با خود همراه کرده است  ،تصویب این طرح را در راستای منافع ملی کشور قلمداد کرده ،اما بدلیل عدم برخورداری از تریبون ، قدرت رسانه ای ومجازی همسنگ با مخالفین،از  توان لازم برای  تبیین چرایی رای به این لایحه و دستاوردهای آن برای کشور برخوردار نیست.

حرکت اخیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام در برگزاری یک مناظره سیاسی حول محور تصویب "اف ای تی اف "را می توان حرکتی بر آمده از بطن رسالت دانشجویان در مواجهه با اتفاقات کشور قلمداد وآن را به فال نیک گرفت . حرکتی که براساس آن قرار است با برگزاری مناظره سیاسی بین یکی از چهره های سیاسی مخالف این لایحه ویکی از نمایندگان استان ،به نقش تبیینی خود در جامعه، جامه عمل بپوشانند.

قطعا برگزاری این مناظره بخاطر محور مورد بحث و ویژگی های منحصر به فرد یکی از شخصیتهای سیاسی حاضر در مناظره ،با اقبال عمومی روبرو و بازتاب کشوری خواهد داشت ،اما پیش از اجرای این مناظره باید  نکاتی چند مدنظر متولیان قرار گیرد؛

اول اینکه متولیان  اجرای این مناظره باید بدانند که موضوع رعایت اخلاق وقانون در برگزاری این میتینگ و نشست سیاسی بیشتر از محور آن یعنی سیاست نباشد ،کمتر نخواهد بود. لذا اثر گذاری گزاره های سیاسی در پرتو اخلاق و قانون هم لذت بخش است و هم عمیق .بنابراین اخلاق وقانون حکم می کرد در دعوت از آقای سلام امینی نماینده استان به این نشست ،محور مناظره را بصورت مکتوب به ایشان اعلام می کردند. اینکه بدون دعوت رسمی از ایشان ،بولد نمودن موضوع انصراف از رویارویی با شخصیتی همچون رسایی ،در قاموس اخلاق نمی گنجد.

دوم اینکه از آنجاییکه هدف مناظره هماورد طلبی یا شکست و پیروزی نیست بلکه هدفی فراتر از آن یعنی تبیین حقایق یک محور یا موضوع سیاسی  و اثبات حقانیت بحث مدنظر است ،لذا قبل از اجرای این مناظره دامن زدن وبرجسته سازی موضوع حاشیه ای شکست یا پیروزی می تواند بر اهداف این مناظره سایه افکند.

سوم اینکه از آنجاییکه میمهان مناظره ،یعنی حمید رسایی از سابقه دیرینه ای در بیان دیدگاههای افراطی برخوردار  بوده  و در  پناه بردن به سفسطه گرایی بمنظور اثبات حقانیت ادعای خود ید طولایی دارد ،لذا طرف مناظره ایشان نیز باید شخصی باشد که بتواند بی توجه به تاثیرات مابعد این مناظره بر آینده کاری شغلی اش ،موارد مکتوم را بر دایره مناظره قرار دهد.مضافااینکه رسایی از شخصیت حقوقی برای اعلام نظر در خصوص این لایحه برخودار نیست.

چهارم اینکه ،دعوت از جلال میرزایی بعنوان نماینده استان و موافق با این لایحه  کار خوبی وپسندیده ایست ،اما بهتر بود طرف مقابل این مناظره نیز یکی از بین نمایندگان مخالف لایحه انتخاب تا با برخوداری همسان شخصیتی (حقوقی ) وشناخت کامل از روند تصویب این لایحه و اما واگرهای موجود ،به بررسی نکات ضعف وقوت آن پرداخته وتببین هدف برگزاری مناظره سهل تر شود.

ضمن تشکر از انجمن اسلامی دانشگاه ایلام به خاطر اهتمام به رسالت ذاتی خود ؛یعنی روشنگری و تلاش برای تبیین وتعمیق بینش سیاسی ،امیدواریم این مناظره فتح بابی شود تا دانشجویان دانشگاههای ایلام در  سایر مسایل ومناسبات سیاسی کشور واستان صاحب نقش واقعی شوند .قطعا رسانه ها در این مسیر روشن، حامی وهمراه خواهند بود.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
ضمن تشکر از همه
برای دعوت از یک فرد باید بصورت مکتوب و رسمی و اعلام نظر طرف و در صورت موافقت هم برای زمان هم مکان و فرد مقابل مناظره باید برگژار شود نه اینکه فقط یک نامه ای یکطرف آن هم در فضای مجازی پخش شود که نه تاریخ و نه مکان و .... نداشته اعلام امادگی نشده بعد بگویند فلانی کنار کشید و ...
لطفا کمی اخلاق رعایت بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار