رئیس جمهور در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور:
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه می تواند مبدا تحولات و مظهر اقتدار باشد، اظهارداشت: دانشگاه نقش مهمی در علم، فرهنگ، جامعه پذیری نسل جوان، انضباط، قانون مداری و مهارت آموزی دارد.
کد خبر: ۶۶۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 14 October 2018

 

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در دانشگاه تهران حضور یافت و در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ضمن تبریک آغاز مجدد دانشگاه‌ها گفت: در واقع این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند.

وی ادامه داد: نقش بسیار مهمی که دانشگاه در علم، فرهنگ در جامعه پذیری نسل جوان در انضباط و قانون مداری و در نقش مهارت‌هایی که دانشجویان عزیز از این محیط می‌آموزند دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کهن، قدیمی و برتر و آنهایی که در این دانشگاه درس خواندند حتما برایشان یادآور خاطرات شیرین دوران دانشجویی است.

روحانی با اشاره به اساتید مبرز، فرهیخته و بنام و دانشجویان پرتلاش در دانشگاه تهران گفت: در همین دادگاه لاهه چهره‌های دانشگاه تهران حضور داشتند و یکی از افرادی که به وکالت از ایران سخن می‌گفت جزو همکلاسی‌های ما در دوران دانشجویی در دانشکده حقوق بود. پس دانشگاه می‌تواند مبدا تحولات باشد همانطور که امام فرمودند و دانشگاه می‌تواند مظهر اقتدار باشد همانگونه که مقام معظم رهبری بر او تاکید کردند.

وی بیان داشت: ما در مدیریت‌های جامعه که نگاه می‌کنیم از دور میز هیات دولت گرفته تا در مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مختلف اکثریت قاطع آنها پرورش یافته دانشگاه هستند. عده‌ای را هم داریم که پرورش یافته حوزه و دانشگاه و عده کمی هم پرورش یافته حوزه است.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: دانشگاه نقش مهمی برای آینده جامعه و مدیریت آینده جامعه دارد. اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست. چون اینها در همین مرکز تربیت شده و دانش‌ آموخته‌اند و فرهیخته شده‌اند. با ورود همین دانشگاه احساس شخصیت و نشاط بیشتر کردند.

روحانی افزود:کلمه دانشجو بسیار زیبا است. دو واژه در دانشگاه بسیار قشنگ، زیبا و غرور‌آفرین است. «دانشجو و استاد» پس نقش دانشگاه برای ما بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ما علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم کجا بود که از امید به آینده شروع شد. نه با کار و برنامه‌ریزی ما بلکه قبل از برنامه و کار و تلاش ما دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد. هنوز ما دولت شروع نکرده بودیم. در سال ۹۲ من انتخاب شده بودم دو ماه دیگر بنا بود دولت را تشکیل دهیم. به محض انتخاب قیمت دلار پایین افتاد، به محض انتخاب بازار آرام شد، به محض انتخاب امیدها بالا رفت، هنوز دولت را شروع نکرده بودیم، چرا؟ برای اینکه مردم به آینده‌ای بهتر با تعامل بیشتر با جهان، با آرامش بیشتر، با فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوارتر شده بودند.

رئیس جمهور افزود: هنرپیشه‌ صدا و سیما هم امیدوار شده بود، نویسنده کتاب هم امیدوار شده بود زیرا می‌دانست برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شود، کارگردان هم امیدوار شده بود،‌هنرپیشه هم امیدوار شده بود، دانشجو هم امیدوار شد چون می‌دانست از سال 92 شانزدهم آذر هم آزاد است و در همه دانشگاه‌ها می‌تواند حرف بزند و سخن بگویند و نقد کنند. گاهی وقت‌ها برای انسان ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی چند انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است و آن را کنار می‌گذارم. چون هم وقت بیشتری ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد. حدش هم مفید است هم لازم.

روحانی تصریح کرد: ما یک بیانی در روایت داریم که برای جامعه بزرگ باید یک جور دیگر معنا کنیم که می‌گوید اگر کسی برادر مومنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت کند به او زینت داده ومشکلش را حل کرده اما اگر همین نقد را در یک جمع عمومی بگوید نگران و ناراحتش کرده، در زندگی جمعی، خانوادگی واجتماعی اینچنین است. در زمینه دولت و حکومت هم می‌تواند تا حدی صادق باشد. اساتیدی که در کشور ما از لحاظ اقتصادی مصاحبه و نقد می‌کنند یک عده از اساتید هم داریم که اصلا ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه چیزی بنویسند اما مرتب برای من نامه می‌نویسند. خب این تاثیرگذارتر است استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد برای من مستقیم نامه می‌نویسد و من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر را برایش می‌فرستم. اما یکی هم می‌رود مصاحبه می‌کند که من آن را هم می‌شنوم اما گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است و نقد بیش از حد مثالش همان نمک طعام است که اگر به اندازه باشد لازم است و اگر نباشد بی‌مزه و اگر زیاد باشد نمی‌شود خورد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد باشند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید پرسشگر باشند و دولت را نقد کنند. هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد البته خواهش من این است که با اطلاعات کافی باشد. البته فردا تعدادی از اساتید اقتصاد را دعوت کردم که رو در رو بنشینم و با آنها صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده یا خصوصی برای من نامه نوشتند.یک حرف‌هایی دارم که فردا مستقیم به آنها می‌گویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم باید شرایط کشور را دقیقا بدانیم که کجا هستیم،‌ شما وقتی دستور ورزش به یک آدم می‌دهید به سلامت سن طرف هم نگاه می‌‌کنید. به همه نمی‌شود یک نسخه ورزشی داد، شرایط کشور، شرایط مناسبی نیست. در آن شرایط باید ببینیم چه کار باید بکنیم نه در یک شرایط ایده‌آل.

روحانی تصریح کرد: چه چیزی باعث شد ما در دولت یازدهم پیشرفت کردیم؟ امید مردم به آینده همین. به نظرم کلید اصلی دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن می‌دیدند و می‌دیدند که هر روزی گره‌ای گشوده می‌شود. «افضل اعمال امتی انتظار الفرج» بهترین عمل امت من را پیامبر فرمودند امید به گشایش‌هاست. ما معمولا مصداق اتَم و اکمل این انتظار فرج را معرفی می‌کنیم در حالی که نه، یعنی بدانیم گره‌ها باز می‌شود و راه‌های تنگ گشوده می‌شود. بن‌بست‌ها از بین می‌رود. این انتظار فرج است.

وی افزود: اگر انتظار یُسر باشد خود این انتظار آسانی و یسر را می‌آفریند و اگر انتظار عُسر باشد خودش عسر می‌آفریند. پزشکان در این زمینه تخصص بهتری دارند. یک پزشک وقتی به یک مریض می‌رسد به او می‌گوید خیلی دیر آمدی و وضع خیلی بدی داری و دعا کن. خب اگر این را بگوید کار آن بیمار تمام است و به احتضار می‌رود. همان مریض اگر نزد دکتر برود و دکتر به او بگوید چرا مریض هستی چیزی نیست، خیلی‌ها از این بیماری داشته‌اند و نجات پیدا کرده‌اند و هیچ نگران نباش. من در کنار تو هستم. این باعث می‌شود که بیماری او 20 درصد بهبود پیدا کند و قبل از نسخه و درمان مشکل او حل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی می‌گویند گفتار درمانی نکنید، اظهار داشت: اما امید درمانی درست است حالا بله گفتار درمانی خیلی موثر نیست اما امیددرمانی مهم است.

روحانی ادامه داد:‌ما امروز در جامعه نیاز به امید به فردا داریم. من نمی‌خواهم بگویم مردم ما امروز مشکل ندارند، شما ممکن است وقتی به فروشگاه می‌روید قیمت اجناس را ببینید که بالا رفته است. من به عنوان رئیس‌جمهور لیست قیمت اجناس را هر روز می‌بینم،‌ می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است، مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند. روشن و طبیعی است شرایطی که ایجاد شده است اما ما در برابر مشکلات و شرایط جدید آیا باید تسلیم این شرایط بشویم یا باید به همدیگر امید بدهیم و به همدیگر کمک کنیم؟

وی با بیان اینکه ما از این راه عبور خواهیم کرد، اظهار داشت: حتی اگر غصه زیاد بخوریم باز عبور می‌کنیم. خوشحال هم که باشیم باز رد می‌شویم. امید داشته باشیم یا ناامید باشیم باز از این شرایط عبور خواهیم کرد. منتها اگر در انتظار شرایط بهتر و روزهای بهتر باشیم ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از این مسیر عبور می‌کنیم. واقعیت همان است و تفاوتی نمی‌کند.اما اگر از همان ابتدا بگوییم کار ما تمام است و نمی‌شود، مشکلات زیاد است، خب این چه خاصیتی دارد؟‌این گفتن‌ها و ایجاد ناامیدی‌ها چه سودی دارد. یک زمانی ما می‌خواهیم انکار کنیم مشکلات را که این بد است اما نباید مشکلات را انکار کنیم مشکل وجود دارد. اگر بگوییم مشکل حل نمی‌شود این درست نیست اگر می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود ممکن است آینده کوتاه مدت بدتر باشد اما آینده بلندمدت حتما بهتر می‌شود چرا بهتر نشود؟ چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟

رئیس جمهور درباره دلایل خود برای عبور از مشکلات و امید به آینده، گفت: آمریکایی‌ها که این طراحی را انجام داده بودند این را بدانید که اولا تاریخ آمریکا حداقل بعد از انقلاب ما تیمی کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی  و نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده است. گاهی وقت‌ها وجود داشت که یک نفر دشمنی داشت و بقیه متوسط بودند. الان بدترین‌ها دور هم جمع شده‌‌اند.

روحانی درباره هدف نهایی هیات حاکمه آمریکا در ارتباط با ایران گفت: آنها کار را با جنگ روانی آغاز کردند، جنگ اقتصادی هدف میان مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام هدف سوم آنهاست. مشروعیت زدایی از نظام، هدف نهایی آنهاست. اینکه بحث از بین بردن نظام و به قول خودشان رژیم چنج را مطرح می‌کنند این کار با مشروعیت‌زدایی انجام می‌شود وگرنه رژیم که چنج نمی‌شود. باید به مشروعیت‌زدایی برسند. این کار را از کجا شروع کردند؟ از جنگ روانی و وارد جنگ اقتصادی شدند و باز هم ادامه دارد. برای کارآمدی با ما می‌جنگند و برای مشروعیت‌زدایی هم بیش از این وارد عمل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه ما از همه این موارد می‌توانیم عبور کنیم، تصریح کرد: با وحدت، اتحاد و یکپارچگی‌مان می‌توانیم این کار را انجام دهیم و در بسیاری از جاها ما می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم. کسی ممکن است بگوید آقا چرا شعار می‌دهید، آمریکا ابرقدرت است و این همه نفوذ اقتصادی، سیاسی، نظامی،‌ امنیتی در دنیا دارد، شما که یک کشور در حال رشد و توسعه هستید چطور آمریکا را شکست می‌دهید؟ خب من از شما سوال می‌کنم از لحاظ سیاسی در این چند ماه آمریکا شکست خورده است یا پیروز بوده در برابر جمهوری اسلامی ایران. این نه قضاوت من یا شما بلکه قضاوت جهان است.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کسی در دنیا به جز چند کشور معدود نیست که در برابر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بگوید آمریکا کار درستی انجام داده است. آنهایی که خیلی احتیاط می‌کنند اظهار تاسف می‌کنند، آنهایی که صریح‌تر هستند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده است و آنهایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند کار خلاف قانون انجام داده است و برخلاف مقررات حرکت کرده است.

روحانی به نطق‌های سازمان ملل و برگزاری شورای امنیت از سوی ترامپ برای ضربه ایران اشاره کرد و با بیان اینکه او چه پاسخی از این کارها گرفت، اظهار داشت: همه ۱۴ عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند و ترامپ نتوانست به نتیجه برسد، آقایی که به اصطلاح میزبان سازمان ملل است و سازمان ملل در کشور او قرار دارد و او به سرانی که می‌خواهند وارد نیویورک بشوند، ویزا می‌دهد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز هست اما با این حال دست خالی از شورای امنیت بیرون می‌آید.

وی در چرایی این موضوع گفت: حقانیت و تدبیر ما در این مسئله ما را پیروز کرده است. روزی که آمریکا از برجام خارج شده بود که البته به وقت ما شب بود توقع آمریکایی‌ها این بود که یک ساعت بعد یا حداکثر فردا صبح به وقت خودمان ما هم اعلام کنیم که از برجام خارج شده‌ایم. نتیجه چه می‌شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت بازمی‌گشت، تحریم بین‌المللی علیه ما شروع می‌شد، همه قطعنامه‌ها علیه ایران به سر جای خود بازمی‌گشت و ما در دنیا تنها می‌شدیم و همه طرفدار آمریکا می‌شدند.

روحانی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و عجله نکرد بدون عجله و دستپاچگی گفت من یک مهلت چند هفته‌ای می‌دهم تا ببینم بقیه چه کار می‌کنند. آن چند هفته تا الان ادامه دارد. خب ما ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم می‌توانیم از برجام خارج شویم مشکلی ندارد. خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است که به راحتی می‌شود خرابش کرد. ساختنش سخت است. می‌گویند چرا خارج نشدید از برجام، باشد فردا صبح خارج می‌شویم مشکلی نیست. هر وقت بخواهیم می‌توانید خارج شویم.

وی بیان داشت: اینکه منفعت شما و کشور در کدام است، مهم است ماندن یا نماندن. برجام مهم نیست منافع ملی و امنیت ملی و مصالح ملی ما مهم است. از لحاظ سیاسی الان ما پیروزی یا آمریکا؟ از لحاظ سیاست خارجی قطعا ایران پیروز این ماجراست و آمریکا شکست خورده این ماجراست.

رئیس جمهور اضافه کرد: فکر نمی‌کنم هیچ کسی در این مسئله تردید داشته باشد همه می‌دانند آمریکا از لحاظ حقوقی و سیاسی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی حتما دچار مشکل شده و ما پیروزی به دست آوردیم. ما همیشه افتخار می‌کردیم در دوران مرحوم مصدق انگلیس در دادگاه لاهه از ما شکایت کرد. تیم دکتر مصدق رفتند آنجا که بگویند این دادگاه صلاحیت ندارد. در مسئله صلاحیت دادگاه به نفع ایران رای داد. البته یک توصیه‌های اجرایی کرد که به ضرر ما بود. امروز چی؟ شکایت را ما کردیم و شاکی ما هستیم، هم در صلاحیت و هم در اجرای موقت موفق شدیم. دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست آوردیم که به دست همین تحصیلکردگان دانشگاه تهران بود. به دست حقوقدانان و دیپلمات‌های خودمان بود. البته یک موفقیت دیگر نیز در دادگاه عالی رم در زمینه اموال‌مان به دست آوردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در عین پیروزی‌ها ما مشکلاتی هم داریم، اظهار داشت: مشکل ما از اینجا ناشی می‌شود که آمریکا برخلاف توافق و معاهده‌اش و برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یک توافق چند جانبه بی‌دلیل خارج شده است.حَکم در اینجا دبیرخانه سازمان ملل است و از آن بالاتر آژانس بین‌المللی اتمی است. این دو حکم می‌گویند حق با ایران است و آمریکا اشتباه کرده است.

وی افزود: ما از لحاظ حقوقی، سیاسی و نهادهای بین‌المللی و همینطور افکار عمومی حتی در خود آمریکا نیز پیروز شده‌ایم اما از لحاظ روانی و اقتصادی برخلاف قانون و ظالمانه وارد عمل شدیم. الان شرکت‌های اروپایی سرنوشت‌شان این است. آنهایی که با ما کار می‌کنند اگر ادامه کار را با ما قطع کنند توسط دادگاه اروپا جریمه می‌شوند اگر توافق با ما قطع نکنند توسط آمریکا جریمه می‌شوند. اصلا شما چنین مقوله‌ای را در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا دیده بودید؟من اکثر رهبران اروپا در این سفر نیویورک و مفصل با من صحبت کردند نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا اتحادیه اروپا پشت ایران می‌آید می‌گفتم از محالات تاریخ است. ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما به آمریکا گره خورده است. این مسئله که به ذهن غیرممکن می‌آمد امروز ممکن شده است و درست در روزی که ترامپ می‌خواهد شورای امنیت تشکیل دهد علیه ایران روز قبلش اتحادیه اروپا و چین و روسیه با ایران علیه آمریکا می‌نشینند.

رئیس جمهور بیان داشت: این حادثه، حادثه کمی نیست، صدا و سیمای ما باید این را برای مردم باز کند. دانشگاه ما باید به میدان بیاید وبه مردم توضیح دهد. حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده . ممکن است اروپایی‌ها نتوانند شرکت خود را راضی کنند اما دولت‌ها پشت سر ایران هستند. والا ما خودمان گاهی حریف شرکت‌هایمان نمی‌شویم. حتی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم. شرکت‌ها سود و زیان خود را حساب می‌کنند ما چرا امیدوار نباشیم. در بسیاری از قدم‌ها موفق بودیم. حالا اشکالات مطبوعات و فضای مجازی و صدای و سیمای ماست که شرکت وقتی بعد از برجام به ایران می‌آید می‌گویند خبری نیست و کسی نیامده،حالا که خارج می‌شوند هر روز می‌شمارند، چرا آن روز نگفتید و منکر آمدن شرکت‌های خارجی بودید. بله مشکلاتی امروز از لحاظ اقتصادی برای ما خواهد بود اما دو مسئله وجود دارد، اولا این مشکلات علیرغم اینکه به مردم فشار وارد می‌کند می‌تواند بهترین راه حل را برایشان پیدا کنیم. این دولت نیست که می‌تواند بهترین راه حل را پیدا کند این همه ما هستیم که باید بهترین راه حل را پیدا کنیم. به ما یاد بدهید اگر بهتر می‌دانید. من تا به حال چندین نامه اساتید دانشگاه را خوانده‌ام. خیلی نتوانسته‌ام استفاده کنم.

روحانی ادامه داد:‌ما از دانشگاه انتظار بیشتری داریم، دانشگاه باید دولت را از آن خودش بداند چون که این دولت برای مردم است و شما دانشگاهیان به آن رای دادید. همه ما پای صندوق رفتیم و شما دانشگاهیان در همه انتخابات نقش بسیار ارزشمند و بالایی داشت. اگر دانشگاه در انتخابات نیاید اصلا انتخابات گرم نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌من از همه دانشگاهیان برای همه انتخاب‌هایی که تا امروز شده به ویژه برای انتخابات ۹۶ تشکر می‌کنم. دولت مال شماست. ما همه باید به هم کمک کنیم.

رئیس جمهور در مورد اینکه چطور می‌توانیم راه بهتر پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: ما در دولت آمدیم گفتیم تمام کالاهای اساسی و ضروری 25 قلم کالا به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومانی در اختیار مردم قرار گیرد. این اراده دولت است و اجرا کرده است. تقریبا چیزی حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد در این زمینه خرج خواهیم کرد. همه باید به هم کمک کنیم. دولت قادر نیست در این راه به تنهایی همه گره‌ها را باز کند.

روحانی اضافه کرد:‌مدام دوربین‌ها می‌روند از قفسه‌های خالی عکس می‌گیرند در حالی که این قفسه‌ها برای تامین مایحتاج یک ماه مردم بوده است و در سه روز خالی شده است در حالی که دوباره آن کالاها باید تامین شوند. چه کسی این کارها را انجام می‌دهد آیا مشکل از دولت است یا مردم و یا از توطئه‌های خارجی. البته من قصد ورود به این مسئله را ندارم.

وی بیان داشت: عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم پول‌هایمان را جمع کنیم و در خارج آپارتمان بخریم ما می‌گوییم در شرایط کنونی کشور این مسئله به حق نیست اما تشخیص چنین مسئله‌ای هم آسان نیست. اگر می‌توانستیم دستگاهی درست کنیم که فکر مردم را بخواند تا ببینیم می‌خواهند چه کنند دنیا وضعیت دیگری پیدا می‌کرد.

رئیس جمهور افزود: در راس کمک به یکدیگر دانشگاه و اساتید هستند. در رابطه دولت و دانشگاه فعلا برای مسائل اقتصادی که اولویت اول همه ما است. این مسئله با آرامش بیشتر و امید بیشتر حل خواهد شد. اگر دشمنان ما این شبهه را ایجاد کنند که وضع خیلی بد می‌شود و روز ناجوری به نام ۱۳ آبان پیش روی شماست دیگر هر چه من رئیس‌جمهور به مردم بگویم که ۱۳ آبان هیچ تاثیری نخواهد گذاشت و آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده، نه تنها قبل از 13 آبان قبل از 13 مهر انجام داده، به هر حال تبلیغات است. این فضای مجازی ضمن همه خوبی‌هایی که دارد دولت یازدهم و فضای دوازدهم این فضا را ایجاد کرد، یعنی فضای باز مجازی را خود ما دنبالش بودیم که به خاطر علم و دانشگاه دنبالش بودیم.

روحانی بیان داشت: در هیچ دانشگاهی کسی در تحصیلات تکمیلی بدون دو امتحان مسلط به فضای مجازی بودن و خوب استفاده کردن از فضای مجازی وارد دانشگاه شود و دوم باید شیوه تهدید را بلد باشی و اصلا جز این دو راه دیگری نداریم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از فضای مجازی نیاز به زبان انگلیسی دارد،‌گفت: از زبان مهمتر به نظرم سواد فناورانه برای فضای مجازی است. این شرط اصلی نه برای فارغ‌التحصیلی بلکه برای ورود به کارشناسی ارشد و دکتراست.

رئیس جمهور بیان داشت: فضای مجازی به رفاه و کسب مردم خیلی کمک کرده اما یک شمشیر دولبه است. برخی از شایعات در همین فضای مجازی بزرگ می‌شود و همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس باید در این شرایط حواس‌مان را جمع کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید از امکانات‌مان به بهترین وجه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: مشکلات به دست خودمان بود به جای اینکه ما در مقابل آمریکا بایستیم در برابر جهان مواجه می‌شدیم اما یک کار سیاسی و دقیق به خوبی انجام گرفت.

وی با طرح این سوال که آیا مشکلات ناشی از تحریم است یا مدیریت، گفت: بسیاری از افراد که الان مدیر هستند با تغییرات کمی در دولت یازدهم هم مدیر بودند، من شهادت می‌دهم که راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چطور ما در یازدهم مشکل نداشتیم در دوازدهم مشکل پیدا کردیم. به نظر من مدیرانی که عوض کردیم اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبودند مثل مدیر قبلی بودند. من این را نمی‌پذیرم و نمی‌خواهم بگویم اشکال نداریم و حتما اشکال و نقد داریم و حتما جاهایی ممکن اشتباه کرده باشیم اینها را منکر نیستم. مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم و دوم فشار روانی است. این دو وارد شده و تاثیرگذار شده است.

رئیس جمهور گفت: اگر همه ما مردم کمک می‌کردیم اینجوری نمی‌شد. اگر ما ارز 4200 تومان به طرف دادیم برای اینکه این جنس را وارد کند و در بازار ارزان بفروشد او نمی‌رفت تقلب می‌کرد و الان هم پرونده‌اش در دادگاه است ما شرایط دیگری داشتیم.

روحانی افزود: یکسری سوء استفاد کن و افرادی که منافع شخصی‌شان بر منافع ملت و کشور ترجیح می‌دهند را داریم. خیلی از طرح‌ها که می‌ریزیم ممکن است در آن سوء استفاده و رانت ایجاد می‌شود و مجبوریم عوض کنیم.

وی اظهار داشت: وضعیت صادرات ما امروز بهتر از گذشته شده است به نحوی که حتی ما می خواهیم برخی کالاها صادر نشود، اما چنین چیزی امکان پذیر نیست. یعنی با توجه به اینکه نوساناتی را در بازار ارز شاهد هستیم، برخی کالاها به صورت قاچاق از مرز ما خارج می شود. یعنی یک زمانی کوله برها از آن طرف مرز وارد می شدند و امروز از ایران به آن سوی مرزها می‌روند.

رئیس جمهور با بیان اینکه علی رغم وجود مشکلات جدید، فرصت های جدیدی هم پیش پای ما قرار گرفته است بیان کرد: در اقتصاد کشور برخی گره‌ها وجود دارد که شما دانشگاهی ها می‌توانید به ما کمک کنید، چرا که این مشکلات می تواند در صنایع داروسازی، نساجی، کشاورزی و در سایر بخش های دیگر باشد که ناچار هستیم برخی از مواد و قطعات مورد نیاز را از خارج از کشور وارد کنیم و این در حالی است که می‌توان بخشی از مواد و قطعات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کرد که این منوط به جهت دهی و برنامه ریزی صحیح برای ورود مقاطع ارشد و دکتری به مسیرهای مناسب و مورد نیاز ماست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: دانشگاه های ما نباید همین طور بدون برنامه ریزی در رشته های مختلف دانشجو بپذیرند، چراکه در برخی از حوزه ها به اندازه کافی افراد قابل داریم. بنابراین نیازی به پذیرش دانشجوهای جدید در آن رشته ها نیست. شما ببینید اینکه می گویند چرا دانشجوها پس از گرفتن مدارک خود همچنان بیکار هستند، مطمئنا ما مقصر هستیم، دانشگاه مقصر است، بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم تا از دانشگاه به طور مناسبی در جهت حل مشکلات کشور در آینده استفاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه باید برای خلاقیت دانشجویان باشد چراکه خلاقیت از بین نمی رود، گفت: به یاد دارم در دوران دانشجویی اساتیدی که با دلسوزی سر کلاس می‌آمدند، تا به امروز از ذهن‌ها نرفته‌اند. مهم این است که دانشجو چگونه تربیت شود تا به یک انسان کاربلد، فرهیخته، بامهارت و مسئول تبدیل شود.

وی گفت: علمی خوب است که با رفتار، اخلاق و کار توام باشد. در دوران تحصیل برای واحدهایی که بعنوان کارآموزی به دادگاه‌های مختلف می‌رفتیم مشخص می‌شد که بین دانش ما و عمل چقدر فاصله است.

روحانی در مورد شیوه جذب دانشجو در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: باید کاری کنیم که هم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و هم در رشته هایی که نیاز است دانشجو جذب کنیم. پول ملت را باید در جایی صرف کنیم که نیاز مردم در آن باشد و مردم باید از آن راضی باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه باید به تولید و فناوری بچسبد و پارک‌های علم و فناوری باید به دانشگاه ها وصل شوند. اگر ما این ارتباط را برقرار کردیم و به دانشگاه‌ها استقلال دادیم موفق شده ایم. هرچه از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم ضرر کرده ایم چراکه بدون آزادی علم و پژوهش امکان پذیر نیست و علم چارچوب نمی پذیرد.برای این است که می‌گوییم دانشگاه مرکز فعالیت احزاب نباشد. دانشگاه محل علم و پژوهش است، اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه به احزاب کمک کند اما مکان دانشگاه برای این کار نیست.

روحانی با بیان اینکه اخیرا در دولت لایحه‌ای را تصویب کردیم که به نظر من تسهیل و تعمیم آموزش عالی را زیاد کرد، عنوان کرد: بر اساس این لایحه هرکس خواست درس بخواند نباید اصول زیادی پیش روی او بگذاریم. در این لایحه که به مجلس فرستادیم و مربوط به ۱۸ شهریورماه امسال است، اساس سنجش‌ها و ورودی‌ها در همه مقاطع جز مسائل علمی چیز دیگری نخواهد بود.

رئیس جمهور افزود: در این لایحه کسانی که در جرائم سنگین مانند جرائم سازمان یافته جاسوسی، قاچاق انسان و غیره اگر تبعات اجتماعی در دادگاه دارند، محروم می‌شوند؛ اما غیر از این مورد همه موارد باید بتوانند وارد دانشگاه شوند و امیدواریم این لایحه تصویب شود و مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: شما می خواستید ستاره کم شود، ما آسمان با ستاره را برداشتیم و شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که من کمتر دیدم راجع به آن در رسانه ها و حتی دانشگاه ها بحث شود.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه امن می‌خواهیم نه دانشگاه امنیتی، دانشگاه با انضباط و قانون‌مدار می خواهیم نه دانشگاه حزبی، تصریح کرد: دانشگاه باید از این قعود رها شود، دانشگاه محل علم و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به بسیاری از سوالات است. نصیحت کردند که ارتباط دولت و رئیس جمهور با دانشگاه باید بیشتر شود، این حرف درست و به حقی است و امیداوریم عامل به این نصیحت باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار