معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و هنر از راه‌اندازي اولين پايگاه انجمن فناوري‌هاي بومي كشور در استان يزد خبر داد.
کد خبر: ۶۶۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 13 October 2018

 «محسن برزگری» با اشاره به راه‌اندازی شعبه اين انجمن علمی تحت مجوز وزارت علوم در دانشگاه علم و هنر يزد، گفت: شعبات ديگر اين انجمن در استان يزد نيز در شهرهاي اردكان و ميبد راه‌اندازي شد.

وي با بيان اين كه همزمان با افتتاح دفتر اين انجمن در دانشگاه علم و هنر، از سایت «بومی‌کاب» نیز رونمایی شد، تصريح كرد: این سایت با هدف جمع‌آوری ایده‌های سازنده جشنواره فناوری‌های بومی راه‌اندازی شده تا این ایده‌ها برای تجاری‌سازی و تولید محصولات فناورنه به کار گرفته شوند .

اين مسئول با تاكيد بر لزوم تبديل هنر و صنعت بومی به فناوری، اظهار كرد: حوزه‌هایی مانند توليد شرینی‌جات، قند و نبات و محصولات کنجدی در حوزه صنایع غذایی، حوزه معماری، صنایع دستی و دیگر حوزه‌های داراي پیشینه بومی در استان نیازمند بروز شدن هستند و بايد به صورت نوآورانه قابل ارائه شوند تا منجر به کارآفرینی و اشتغال شوند .

برزگري در پايان نيز حمایت و نقش جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و هنر در توسعه فناوری‌های بومی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: دانشجویان و اساتید می‌توانند با عضویت در این انجمن علاوه بر حمایت از آن، از این فرصت طلایی در راستای اشتغال‌زایی بهره‌مند شوند .

«سید مصطفی صالحی» دبير انجمن فناوري‌هاي بومي در استان يزد هم به خبرنگار ایسنا گفت: این پایگاه استاني انجمن با هدف شناسایی فناوری‌های بومی، بروز کردن و پیوند زدن آنها با فناوري‌هاي مدرن‌شان راه‌اندازی شده است.

وي ابراز اميدواري كرد كه اين اقدام منجر به خوداتکایی، اعتماد به نفس، تقویت داشته‌ها در ذهن دانشجويان و افزایش خدمات‌رساني به مردم شود.

اين دکترای معماری ژئوتکنیک و برنامه‌ریزی شهری در ادامه اظهار كرد: گام نخست براي رسيدن به اشتغالزايي در اين حوزه شناسایی، رده‌بندی و آمایش اين فناوري‌هاي بومي در روستاهاست كه مي‌تواند از طريق انتقال به صورت سینه به سینه، استفاده از آثار و نوشته‌ها انجام و در هر منطقه منجر به ايجاد اشتغال‌های کوچک پایدار شود به نحوي كه حتي مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را به دنبال داشته باشد.

وي بر نقش و تاثیر فناور‌های بومی به توسعه کیفی شهرها به جای توسعه کمی آنها اشاره و بیان کرد: از آنجايي كه این نوع فناوری‌ها می‌تواند با توسعه و آمایش صنایع موجود به توسعه کیفی شهرها منجر شود، اميدواريم با حمایت مسئولان تا پایان سال جاری تدوین برخي از اين برنامه‌ها را شاهد باشيم.

گفتنی است؛ مراسم راه‌اندازی شعبه انجمن فناوری‌های بومی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه علم و هنر یزد با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار و مسئولان دانشگاه برگزار شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار