رئیس دامپزشکی شهرستان مهریز گفت: شهرستان مهریز با دارا بودن ۱۶ هزار دام سنگین و.۷ هزار دام سبک، رتبه اول را در تولید فرآورده های خام دامی در استان را کسب کرد.
کد خبر: ۶۶۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵ 13 October 2018

نجیب الله محمدی رئیس دامپزشکی شهرستان مهریز گفت: مهریز دارای یک کارخانه تولید شیر است که روزانه ۱۱۰ تن شیر تولید که شیرهای تولید شده در شهرستان مهریز به استان فارس، گلستان، تهران صادر می‌شود.

محمدی افزود: شهرستان مهریز ۱۶ هزار دام سنگین و.۷ هزار دام سبک دارد و در تولید گوشت قرمز رتبه اول را دارا است که روزانه ۴۰۰ تن گوشت تولید می‌کند.

رئیس اداره دام پزشکی مهریزگفت: شهرستان مهریز دارای ۴ کارخانه تولید تخم مرغ است که روزانه ۳۰ تخم مرغ در این شهرستان تولید می‌شودمهریز در تخم مرغ رتبه اول در استان یزد دارا است.

محمدی افزود: بررسی بیماری دامها، تامین بهداشت دام، و در صورت لزوم قرنطینه دام و پیشگیری از شیوع بیماری مشترک بین انسان و دام از اقدام مهم این سازمان است.

محمدی با اشاره به شعار امسال اداره دامپزشکی امنیت غذایی همرا با اقتصاد مقاومتی است گفت: مشکل اساسی اداره دامپزشکی مهریز کمبود نیرو است.

وی ادامه داد: سل و مشمشه از حیوان به انسان منتقل می‌شود و دامپزشکی در مهار کردن آن پیش قدم است و وظیفه سنگی در این راستا دارد.

رئیس دامپزشکی شهرستان مهریز افزود: براساس اصل ۴۴قانون اساسی بعضی از وظایف اداره دام پزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است که باعث شده هزینه‌های بیشتری را برای دام داران در پی داشته باشد. در عین حال این اداره هر کجا که ببیند بخش خصوصی قادر به انجام وظایفش نیست در خدمت رسانی به مردم آماده است و حتی عواقب آن را نیز به می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از شهرستان مهریز را بافت روستایی تشکیل می‌دهد گفت: اگر مشکلی برای این قسمت پیش بیاید نیمی از اقتصاد این شهرستان ضربه می‌خورد و از بین می‌رود لذا باید برای حفظ این بافت تلاش ویژه‌ای کرد.

وی گفت: در مهریز دو واحد تولید کننده خوراک دام وجود دارد که متاسفانه به علت پیگیری نکردن، حمایت نشدن و تحت اختیار افراد غیر بومی اداره می‌شوند به صورت نیمه فعال و غیر فعال درآمده اند.

محمدی ادامه داد: شهرستان مهریز دارای ۴واحد پرورش شتر مرغ به میزان ۳۰۰راس است.

محمدی با اشاره به اینکه شهرستان مهریز از منابع اسب خوب برخوردار است گفت: در این شهرستان ۸۰۰ راس اسب اصیل عرب وجود دارد که ۲۰۰راس اسب دارای شناسنامه هستند. در شهرستان مهریز اسب‌های وجود داردند که دارای مقام کشوری هستند. ولی متاسفانه توجهی به آن‌ها نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ۱۶ هزار دام در سال سه بار واکسیناسیون می‌شوند ودر سال یکبار خون گیری از دام‌ها انجام شود، ولی تعداد پرسنل متخصص برای این کار سه نفر است؛ که برای خدمت رسانی کافی نیست و نیاز به ۴نفر نیروی متخصص دیگر است.

محمدی گفت:تعداد تب مالت در شهرستان مهریز در سال گذشته سه نفربوده است؛ که همه غیر بومی بوده اند بیماری سل و مشمه امسال وجود نداشت و بیماری هاری از پارسال تاکنون موردی گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه۵۰هزار دز سالنه واکسیناسیون دام انجام می‌شود ادامه داد: تامین ۵۰ درصد از واکسن‌های دام در داخل و بقیه از خارج تامین می‌شود؛ لذا برای اولین بار مردم هزینه تامین واکسن را شهروندان پرداخت کردند واکسن تب برفی غیر مستقیم وارد کشور شده است.

محمدی توصیه‌های به مردم داشت و گفت: مردم مهریز حتما عرضه و تولید بسته بندی‌های غیر مجاز و بیماری‌های دامی را گزارش دهند دامپزشکی را محرم اسرار خودشان را بداند و می‌تواندبا شمار ۳۲۵۲۳۰۶۰ و سامانه گویای ۱۵۱۲ با اداره دام پزشکی در ارتباط باشند.

وی ادامه داد: شهرستان مهریز دومطب و سه تا داروخانه و یک واکسینوس مطلق به بخش خصوصی دارد با۱۰نفر دامپزشک که با توجه به حجم کاری شهرستان مهریز با کمبود مواجه هستیم.

لزم به ذکر است شهرستان مهریز رتبه اول تولید شیر در استان یزد را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار