کد خبر: ۶۶۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴ 11 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در نشست آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی در بندرعباس گفت: سالانه حدود سه هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور به دلیل نرسیدن به موقع عضو اهدایی، جان خود را از دست می دهند.

دکتر نجفی زاده افزود: این در حالی است که هر سال سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور داریم که از این تعداد مرگ 2 هزار مورد مرگ مغزی به اهدا نمی‌رسد و حداقل 6 هزار عضو مرگ مغزی که قابلیت اهدا دارد، به خاک سپرده می‌شود.

وی شمار بیماران نیازمند پیوند در کشور را در زمان حاضر 25 هزار نفر برشمرد و گفت: روزانه بین هفت تا 10 نفر از این افراد به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می دهند؛ درحالی که هر مورد مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند را از مرگ نجات دهد.

نجفی زاده همچنین تعداد افرادی را که در سال گذشته دچار مرگ مغزی شده و عضو آنها اهدا شده است، 926 نفر عنوان کرد و ابراز کرد: از این تعداد مرگ مغزی هزار و 281 بیمار عضو کلیه و 765 بیمار نیز عضو کبد دریافت کردند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: مرگ مغزی‌های ایران اکثراً جوان هستند یک سوم مرگ مغزی‌ها قلب‌هایشان قابل اهداء می‌باشد.

اعضای یک بیمار مرگ مغزی هر چه زودتر باید از بدنش جدا شود چون با گذشت زمان کیفیت آن پایین می‌آید و احتمال می رود دیگر قابل استفاده نباشد.

وی با اشاره به آیه 32 سوره مائده که می فرماید: هر کس جان یک نفر را نجات دهد همانند آن است که جان همه انسان‌ها را نجات داده است؛ اظهار کرد: چه خوب است اگر انسانی از دنیا می‌رود، رفتنش قهرمانانه باشد و بتواند حداقل 4 خانواده نیازمند را خوشحال کند.

دکتر نجفی زاده خاطر نشان کرد: امیدواریم با فرهنگی ایثار و بخششی که در مردم استان هرمزگان سراغ داریم، بتوانیم در آینده مرکز پیوند در استان راه‌اندازی کنیم؛ هرمزگان می‌تواند در آینده به عنوان مرکز پیوند قلب و ریه و به عنوان قطب در جنوب کشور معرفی شود.
انتهای پیام/*

برچسب ها: اهدا عضو ، قطب جنوب ، قلب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار