بیماری سالک در شرق اصفهان سال‌هاست وجود دارد و علی‌رغم اقدامات انجام گرفته هنوز آمار قابل توجه‌ای را به خود در این منطقه از استان اصفهان اختصاص می‌دهد، فارس از شیوع دوباره این بیماری در بخش‌های شرق اصفهان گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 11 October 2018

به گزارش تابناک : شرق اصفهان در این سال‌ها بیش از هر زمان دیگری در صدر اخبار استان و حتی کشور بوده است چرا که چالش های مختلفی را به خود دیده است منطقه‌ای با وسعت قابل توجه که علاوه بر خشکسالی، این روزها با چالش بیماری سالک هم دست و پنجه نرم می‌کند.

«سالَک» بیماری پوستی که که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در صورت درمان نکردن به موقع، اثر آن در ظاهر فرد تا مدت‌ها و حتی تا همیشه باقی می‌ماند.

شرق اصفهان بر اساس آمار هم اکنون یکی از مناطقی است که با یماری سالک مواجه است آنچه مدیران این مناطق را بر آن داشته که به طور جدی در راستای مبارزه با این بیماری به ویژه راه‌های پیشگیری و حتی ریشه کنی آن گام‌های اساسی بردارند و اکنون این بیماری به یکی از دغدغه‌های ساکنین بخش‌های شرقی اصفهان تبدیل شده است.

آمار بیماری سالک در جرقویه علیا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

حسین بهزادفر بخشدار جرقویه علیا در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: در بخش جرقویه علیا نسبت به سال گذشته  آمار بیماری سالک کمتر است البته باید تا پایان مهر ماه بگذرد؛ در سال گذشته حدود 105 مورد گزارش  شده که امسال این رقم تا کنون کمتر بوده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در بخش برای پیشگیری از این بیماری انجام شده، می‌گوید: چهار مرتبه لانه کوبی و طعمه گذاری توسط اداره بهداشت انجام شده است و در مدارس آموزش  داده شده و  پوستر و تراکت توسط  مرکز بهداشت  توزیع  می شود و در فضای مجازی نیز در شبکه‌های محلی   اطلاع رسانی شده است.

بخشدار جرقویه علیا تصریح کرد: در بحث درمان هم مرکز بهداشت حسن‌آباد و دهستان رامشه برای درمان این بیماری مجهز است و تا آخرین مرحله درمان در بخش انجام می‌گیرد.
 
بهزادفر با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از بیماری افزود: بعد از اقدامات انجام گرفته مردم با رعایت نکات بهداشتی و با استفاده از لباس مناسب و نصب توری‌ها در درب و پنجره و محافظت بیشتر و عدم حضور در فضای بیرون از غروب خورشید تا صبح نقش بسزایی در کنترل این بیماری دارند.

توزیع 2 هزار تراکت در بین خانواده‌های جرقویه سفلی

حسن جعفری هرندی بخشدار جرقویه سفلی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: آماری که از نیک‌آباد و نصرآباد از ابتدای بروز و نمود این زخم‌ها در دست است از مرداد تا به حال 56 مورد بوده که نسبت به سال گذشته کمتر است.

وی با اشاره به اقدامات خوب مرکز بهداشت شماره دو از جمله طعمه‌گذاری و سم‌پاشی، تصریح کرد: چندین جلسه کمیته بهداشت بخش جرقویه سفلی برگزار کرده و در آن همه شهرداران و دهیاران را موظف به همکاری کرد؛ در مرکز بهداشت، مبارزه در سه مرحله با همکاری همه  انجام شد و در بخش اموزش حدود دو هزار تراکت بین خانواده‌هایی که در معرض اسیب بودند  توزیع شده و با دیگر اقدامات انجام گرفته در این زمینه سعی در ایجاد اگاهی های لازم و در پی آن پیشگیری در بیماری شده است.

بخشدار جرقویه سفلی با اشاره به امکان درمان این بیماری  در نیک اباد و محمد اباد، تصریح کرد: مسوولان بهداشت استان و دانشگاه علوم پزشکی باید جدی تر به مبارزه با بیماری سالک  اقدام کنند تا این بیماری به صفر برسد چون این بیماری از لحاظ زیبایی مشکل افرین است و از نظر روحی و روانی نیز تاثیرات نا مطلوبی بر فرد می‌گذارد و خود مردم هم باید بیشتر رعایت کنند.

آموزش از طریق صدا و سیما راهکاری موثر

رحمت‌اله ترابی بخشدار جلگه به خبرنگار فارس گفت: این بیماری در جلگه از زمان‌های قدیم وجود داشته و در منطقه، هر ساله در فصل بهار این پشه فعال می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته‌ای چون لانه کوبی و سم پاشی در بخش جلگه افزود: در شهر هرند  علاوه بر لانه کوبی سه مرحله سم پاشی  قبل از دهه محرم انجام شده  ولی نکته مهم و حائیز اهمیت  این است خود مردم باید رعایت کنند و خود مراقبتی داشته باشند.

بخشدار جلگه با اشاره به نقش خود مراقبتی مردم، تصریح کرد: اگر اعتبارات لازم به موقع تامین شود و مرکز بهداشت در زمان حساس خودش اقدام کند شیوع کمتر این بیماری را خواهیم داشت؛ در شهر هرند در مقایسه با سال گذشته موارد سالک بیشتر  بوده  ولی در شهر اژیه و دیگر مناطق بخش همچون سال گذشته و کمتر  گزارش شده است.

وی اضافه کرد: اقداماتی برای اطلاع رسانی  و همایشی برای شوراها و دیگر مسوولان و مردم انجام شده ولی بهتر است که صدا و سیما به این قضیه ورود کرده و از اتفاقاتی که برای افراد اتفاق افتاده  مستند سازی کند  و در کنار ان آگاهی داده شود تا موثرتر  باشد.
رحمت الله ترابی افزود: برای درمان در مراکز درمانی بخش جلگه مشکلی وجود ندارد و به محض تشخیص بیماری روند درمان دنبال شده و در رابطه با مداوای بیماران مشکلی نیست.

او می‌گوید: اطلاع رسانی از صدا وسیما و اموزش دانش اموزان با هماهنگی با اموزش و پرورش از طریق مراکز بهداشت شماره یک و دو   نقش بهتری خواهد داشت واز طریق اموزش دانش اموزان یک نو خود مراقبتی در خانواده ها ایجاد می‌شود.

بیشترین آمار سالک بخش کوهپایه در شهر سجزی است

سید محمد قاضی عسگر بخشدار بخش کوهپایه در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: بیماری سالک بر اثر گزش پشه ماده خاکی به انسان منتقل می شود و بر نوع خشک و مرطوب است و به صورت جوش و زخم  ایجاد می شود.

بخشدار بخش کوهپایه تصریح کرد: بیشترین مورد در شهر سجزی مشاهده شده که 15 نفر است و چند نفر هم مشکوک بودند که برای آزمایشات اولیه ارجاع داده شده اند.او می‌گوید: در بخش کوهپایه یک مورد در شهر تودشک و یک مورد هم در  شهر کوهپایه گزارش شده که گزش به هنگام حضور شخص در مسافرت انجام گرفته است و دو مورد هم که ساکن روستای قهی بودند به درمانگاه کوهپایه مراجعه کردند.

قاضی عسگر عنوان کرد: به دلیل عدم استفاده این آمپول در بخش کوهپایه و محدود بودن  تاریخ مصرف دارو، این دارو در کوهپایه وجود نداشت که با توجه به پیگیری های صورت گرفته این مشکل نیز بر طرف شده و روند درمانی این بیماری در شهر و بخش کوهپایه بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور پیشگیری از این بیماری در بخش کوهپایه، می‌گوید: بحث لانه کوبی خصوصا در شهر سجزی انجام شده است و با برپایی جلسات مختلف و مصوبات خوبی که داشته و انجام شده است و  اگاهی‌ها  با پخش تراکت و بروشور  در اختیار مردم  قرار گرفته است و البته خود مردم نیز بیشتر باید رعایت کنند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

«طاق زارها» در ورزنه دردسر ساز شده است

احمد صادقی بخشدار بن رود در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این‌که در بخش بن رود امسال سال پیک آمار در بیماری سالک است، می‌گوید: در صحبتی که با  دکتر ترک زاده و متخصصین امر داشتیم گفته می شود که در مورد بیماران این گزش حدود دو سه ماه قبل بوده و اکنون اثارش مشاهده می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بخش بن‌رود چون لانه کوبی و سم پاشی، افزود: مهمترین  بحث در ورزنه  بحث طاق زارها است که تکلیف ان روشن نشده و هم منابع طبیعی هزینه کرده  برای طاق زارها  و هم مسکن مهر گسترش پیدا کرده در نزدیک این طاق زارها قرار گرفته است.

بخشدار بخش بن رود تصریح کرد: در این طاق زارها  لانه‌های   موش زیاد است و  کنار ریشه‌ها محلی برای فعالیت  این موش‌های بزرگ شده است؛ در داخل شهر کنار رودخانه هم مشاهده شده است که َ یا به خاطر الودگی اب راکد است که زهکش هم مثل قبل انجام نشده یا موارد دیگر ک بحث تخصصی را میطلبد.
صادقی عنوان کرد: در جلساتی با حضور دهیاران و شهردارها اطلاعات لازم داده شد؛ سم پاشی و لانه کوبی انجام،  و در مورد خانه های مخروبه اتمام حجت کردیم ک تکلیف ان‌ها را مشخص کنند تا خراب کنیم و شن بریزیم.

احمد صادقی با اشاره به اهمیت آموزش در پیشگیری، می‌گوید: کمپین‌های اموزشی در بخش گذاشته شده و با نصب بنر و...و  استفاده از فضای مجازی مرکز بهداشت در عرصه اموزش فعالیت داشته است.
 
وی افزود: روند درمانی بیماری سالک در بخش انجام می‌شود و در شهر ورزنه و روستای قورتان و کفران هم اقدامات درمانی در مرکز بهداشت انجام می‌شود البته باید توجه داشت کم هزینه‌ترین کار آموزش است و ما تلاش می‌کنیم جامعه مخاطب را  بالا ببریم.

*سالک یک پدیده سخت و دشوار است

کیانوش جهان پور روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: بیماری سالک بیماری بومی خود استان اصفهان است و در مناطقی مانند اردستان و بخش‌هایی از شهرستان اصفهان وجود دارد.

او با اشاره به اقداماتی که برای کاهش آمار ابتلا به بیماری سالک انجام شده است، عنوان کرد: با اقداماتی که انجام گرفته است هر چند میزان ابتلا به این بیماری کاهش یافته اما همچنان این بیماری وجود دارد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تجهیز مراکز به آمپول و دارو برای درمان این بیماری، تصریح کرد: بحث لانه کوبی برای جوندگان در چند شهرستان انجام شده است و  مبارزه با این بیماری زمان بر است  و مهمترین اقدام این است که بتوانیم این بیماری را  ریشه کن کنیم؛ سالک یک پدیده سخت و دشوار است که سال‌هاست با آن مبارزه می‌شود ولی همچنان وجود دارد.

جهان‌پور با اشاره به اقدامات انجام گرفته در لانه کوبی، دفع حشرات و ایجاد آموزش‌های لازم می‌گوید: جوندگان مانند موش که در مناطق بیابانی و کویری نیز هستند و نوعی از سالک که سگ‌های ولگرد عامل آن هستند و پشه‌هایی که وجود دارند و گزش ایجاد می‌کنند این بیماری را در بخش‌های کوهپایه و جلگه را نیز رقم زده است.

با توجه به رویکرد مهم پیشگیری بهتر از درمان است به نظرمی رسد آگاهی رسانی و شناخت هر چه بیشتر این بیماری به مردم در کنار عزم و تعامل  جدی و فراگیر در ابعادی به وسعت شرق اصفهان راه را برای ریشه کنی هر چه سریعتر این بیماری هموار خواهد کرد که امید است خیلی زود شرق اصفهانی بدون سالک را شاهد باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار