یکی از رویکرد های مهم دانشگاه شناسایی و مراقبت از مادران باردار پر خطر است که باید به صورت مداوم وضعیت سلامتی خود و نوزاد را قبل از به دنیا آمدن بررسی و باید در وقت مناسب برای زایمان به بیمارستان انتقال پیدا کنند.
کد خبر: ۶۶۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷ 10 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از اجرای زود هنگام طرح ثبت و نام نویسی مادران پر خطر هرمزگانی در سامانه MCMC خبر داد؛ و گفت: یکی از رویکرد های مهم دانشگاه شناسایی و مراقبت از مادران باردار پر خطر است که باید به صورت مداوم وضعیت سلامتی خود و نوزاد را قبل از به دنیا آمدن بررسی و باید در وقت مناسب برای زایمان به بیمارستان انتقال پیدا کنند.

دکتر کاووس دیندارلو افزود: استان هرمزگان به لحاظ ساختار منطقه ای دارای روستاهای دور افتاده‌ای است که کنترل این موضوع را دشوارتر می کند. بر همین اساس در سامانه MCMC (سامانه پایش داده های مراقبت های درمانی) بخشی را طراحی کرده‌ایم که مشخصات مادران پر خطری که توسط ماماها شناسایی و یا به کلیه مراکز یا خانه‌های بهداشت سطح استان مراجعه می کنند، ثبت شده و بلافاصله پس از اعلام پذیرش به بیمارستان اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های این طرح ثبت مشخصات و شماره تماس مامای مراقب مادر باردار پرخطر در سامانه است که در هر شرایطی می‌توان با وی آن ارتباط برقرار کرد و همچنین تمامی اطلاعات روزانه وضعیت مادر باردار پر خطر در این سامانه ثبت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: مادران بارداری که مستقیماً به بیمارستان مراجعه می‌کنند هم مشخصاتشان در این سامانه ثبت و عضو سامانه می‌شوند.

دکتر دیندارلو معیار تشخیص مادران باردار پر خطر را 23 آیتمی را عنوان کرد که در سامانه MCMC لحاظ شده است.

دکتر دیندارلو با اشاره به صدورکارت قرمز برای مادران باردار پر خطر گفت: با ارائه این کارت به کلیه مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشک، این مادران ویزیت خارج از نوبت می‌شوند و تمامی مراکز و مطب‌ها موظف به رعایت این قانون هستند.

وی علل خطراتی که مادران را تهدید می‌کند شامل: آنمی شدید (هموگلوبین کمتر از 7)، آنمی داسی شکل، بیماری قلبی، بیماری تیروئید، فشار خون مزمن، بیماری کلیوی، اختلال انعقادی(ترمبوفیلی)، اختلال سیستم گردش خون(ترمبو آمبولی)، HIV مثبت و ایدز، دیابت آشکار، سل، بیماریهای بد  خیم نظیر لوسمی، سرطان پستان فعال و دیگر سرطانهای تحت درمان، صرع و مصرف داروهای ضد تشنج، بیماریهای بافت همبند (لوپوس، آرتریت روماتوئید، مالتیپل اسکلروزیس و ...)، اختلالات روانپزشکی (سایکوز،افسردگی و ...)، پره اکلامپسی، دیابت بارداری تحت درمان با انسولین، چند قلویی، جفت سر راهی، چسبندگی جفت (اکرتا، اینکرتا، پرکرتا)، کیست ساده بزرگتر از 10سانتی متر و کیست مرکب حاوی عناصر پاپیلری ندولر و جامد، آسم و سوء مصرف مواد مخدر و الکل عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان از راه اندازی سامانه زنان مبتلا به سیکل سل (کم خونی داسی شکل) خبر داد که باعث شناسایی این افراد و پیگیری درمان آنها می شود که در حال طراحی می باشد.
انتهای پیام/*

برچسب ها: بالینی ، زایمان ، باردار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار