کد خبر: ۶۶۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰ 06 October 2018

تابناک کرمان- بیماری های های قلبی و عروقی یکی از علل عمده مرگ و میر در سطح جهان بوده و سالانه سبب مرگ بیش از 5/17 میلیون نفر می گردد.این بیماری ها علاوه بر مرگ و میر بالا، عوارض قابل توجهی را نیز به جا می گذارند و از علل ناتوانی های مشخص به خصوص در سنین بالا هستند.

 

به گزارش تابناک کرمان، شش میلیون از کل 38 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سنین کمتر از 70 سال رخ می‌دهد و بیش از 80 درصد این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد. چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان، و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را افزایش می‌دهند.

عوامل خطرزای اصلی در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی:

1.کشیدن سیگار

کشیدن سیگار مهمترین عامل قابل پیشگیری در ابتلای به انواع بیماری‌ها و مرگ‌و‌میر ناشی از آنها است.
افرادی که سیگار می کشند 6 برابر افراد غیرسیگاری احتمال دارد به سکته قلبی دچار شوند و این خطر با کشیدن هر نخ سیگار در هر روز افزایش می یابد. همچنین سیگار می تواند طول عمر افراد سیگاری را کاهش دهد چرا که این افراد 10 سال زودتر از افراد غیرسیگاری دچار سکته قلبی یا دیگر مشکلات جدی سلامتی خواهند شد.

بیماری قلبی تنها یکی از چندین بیماری است که افراد سیگاری در معرض ابتلای به آن هستند. کشیدن سیگار یکی از مهمترین عوامل وقوع سکته مغزی و افزایش دهنده احتمال ابتلای به سرطان ریه است.

2.فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی دیگر ازعوامل اصلی خطرزا نه تنها در ابتلای به بیماری قلبی بلکه در ابتلای به بیماری‌های کلیوی و نارسایی احتقانی قلب است.
همچنین مهمترین عاملی که باعث بروز سکته قلبی می شود فشار خون بالا است.
عوامل عمده ایجاد کننده فشار خون بالا سابقه خانوادگی، اضافه وزن و میزان مصرف نمک است.

3.چربی خون بالا

چربی بالای خون یکی دیگر از عوامل خطرزا برای ابتلای به بیماری های قلبی است. هرچه قدر میزان چربی خون شما بالاتر باشد، شانس ابتلای به بیماری‌های قلبی و یا وقوع حمله در شما افزایش می یابد. برای پیشگیری از وقوع این اختلالات، باید برای کنترل و کاهش چربی خون تا میزان متعادل آن تلاش های جدی صورت گیرد.
کاهش میزان چربی‌های بد خون برای تمامی افراد از جوانان گرفته تا میانسالان و سالمندان و حتی کسانی که به بیماری های قلبی دچار نشده اند امری ضروری است.

برای کاهش میزان کلسترول بد خون دو راه اصلی وجود دارد، تغییرات شیوه زندگی به تنهایی و یا تغییرات شیوه زندگی به همراه درمان دارویی البته با توجه به خطری که شمارا تهدید می کند، درمان شما متفاوت خواهد بود.

تغییرات شیوه زندگی شامل برنامه غذایی کم چرب (به ویژه چربی‌های اشباع شده)، فعالیت بدنی منظم و مداوم و رسیدن به وزن ایده‌آل است.

اگر پس از ایجاد تغییرات شیوه زندگی باز هم میزان کلسترول خون شما پایین نیامد باید درمان دارویی شروع شود البته بهتر است بدانید که درمان دارویی بدون انجام تغییرات شیوه زندگی چندان موثر نیست.

4.اضافه وزن و چاقی

برای داشتن یک زندگی طولانی و پرنشاط داشتن وزن متعادل الزامی است. متأسفانه پدیده اضافه وزن و چاقی مفرط در میان مردم کشورمان تبدیل به پدیده ای همه گیر شده است. امروزه حدود نیمی از افراد 64-15 ساله کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
افرادی که در سنین نوجوانی دچار اضافه وزن هستند به احتمال بسیار زیاد در بزرگسالی دچار بیماری‌های قلبی می شوند.

میان کم تحرکی و احتمال ابتلای به چاقی و بسیاری بیماری‌های مزمن ارتباط مسقیمی وجود دارد.
اضافه وزن و چاقی مفرط احتمال ابتلای به دیابت، فشارخون بالا،چربی خون بالا، وقوع سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب را افزایش می دهند.
منبع: کتاب برنامه کشوری کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر
انتهای پیام/حنانه پورمحمد

برچسب ها: بیماری ، مرگ و میر ، نوجوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار