رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آمار شوکه کننده بی سوادی زنان ایرانی/ باتری پراید، ۶۰۰ هزار تومان!!/ ورود لباس شخصی‌ها به بازار ارز/ظریف: آمریکا مذاکره‌کننده قابل اعتمادی نیست و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۶۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 06 October 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

توصیه سردار سلامی به نتانیاهو: شنا در مدیترانه را تمرین کن

توصیه سردار سلامی به نتانیاهو: شنا در مدیترانه را تمرین کنجانشین فرمانده کل سپاه خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: شنا کردن در مدیترانه را تمرین کن چرا که به زودی هیچ راهی جز به دریا گریختن ندارید. سردارسلامی در رزمایش اقتدار بسیجیان شهر اصفهان در میدان امام علی(ع) بیان کرد: رژیم صهیونیستی هیچ یک از عناصر یک حکومت را در اختیار ندارد و در تراز تهدید ما نیست، حزب‌الله برای در هم پیچیدن آن کافی است؛ به نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنم که شنا کردن در مدیترانه را تمرین کند چراکه به زودی هیچ راهی جز به دریا گریختن ندارد.


مدیرعامل فراری «سکه ثامن» بازداشت شد

نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: "فرهاد زاهدی فر" مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ثامن معروف به "سکه ثامن" که از هزاران نفر از طریق سایت سکه ثامن، صدها میلیارد تومان در چند استان کلاهبرداری و از کشور متواری شده بود با اقدامات فنی، عملیاتی و اطلاعاتی پلیس فتا در یکی از کشورها شناسایی و با همکاری پلیس بین الملل ناجا و قوه قضائیه بازداشت و شب گذشته ازطریق فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به کشور بازگردانده شد. در این اطلاعیه تاکید شده است: به حول و قوه الهی، سرپنجه های نظام جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی و هوشمندی هر روز قوی تر از گذشته اجازه فعالیت های مجرمانه را به هیچ کس نخواهند داد و با توکل به خداوند قادر متعال و به پشتوانه این توانایی و همکاری مردم فهیم و مومن، مجرمان و غارتگران بیت المال و اموال مردم را در هر مخفیگاهی حتی خارج از مرزهای میهن اسلامی شناسایی، دستگیر می کند و برای تحمل مجازات قانونی، استرداد اموال و احقاق حق مال باختگان به کشور باز خواهند گرداند.


نامه جامعه مدرسین خطاب به رئیس مجلس درباره FATF

در پی قرار گرفتن لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF) » در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری«مدظله العالی» و سایر مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم» مراقبت کنند کاری به زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به تصویب نرسد. در متن این نامه آمده است: در پی قرار گرفتن لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF) » در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری«مدظله العالی» و سایر مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم» مراقبت کنند کاری به زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به تصویب نرسد.

 

دستگیری ۶ نفر از اخلالگران در حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری

دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد با بیان این‌که در چند روز گذشته 6 نفر به اتهام ایجاد مزاحمت برای کامیون‌داران دستگیر شدند، گفت: هم‌اکنون امنیت بسیار خوبی در سطح جاده‌های استان برقرار است و کامیون‌داران و رانندگان بدون هیچ مشکلی در مسیرهای مواصلاتی در حال تردد هستند. «عبدالرضا علی‌محمدی» با تشکر از همه رانندگان و کامیون‌داران به‌منظور همکاری مطلوب در حمل و نقل جاده‌ای، اظهار کرد: در چند روز گذشته 6 نفر به اتهام ایجاد مزاحمت و اخلال در رفت و آمد کامیون‌داران و رانندگان شناسایی و دستگیر شدند. وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده هم‌اکنون امنیت بسیار خوبی در سطح جاده‌های استان برقرار است و کامیون‌داران و رانندگان بدون هیچ مشکلی در مسیرهای مواصلاتی در حال تردد هستند. دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا شماری از افرادی که در فضای مجازی اقدام به تحریک و تشویق معترضان به کامیون‌داران می‌کردند، شناسایی شدند که اقدامات قانونی و قضایی لازم در خصوص آن‌ها در حال اجراست.


رحیمی: تلویزیون تریبون مخالفان عضویت در FATF است

عضو هیات رییسه مجلس در واکنش به گزارش صدا و سیما علیه گروه ویژه اقدام مالی (FATF ) و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) گفت: رسانه ملی به پازل تخریب دولت و تریبونی برای مخالفان لوایح مرتبط با FATF تبدیل شده است. «علیرضا رحیمی» اظهار داشت: صدا و سیما در عمل تریبونی برای مخالفان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) و عضویت در FATF است و آنان به هیچ وجه صدای موافقان این لوایح را نمی شنوند. صدا و سیما در شب های گذشته گزارش هایی درمورد FATF و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) پخش کرد که با واکنش کارشناسان رسانه و صاحبنظران سیاسی همراه شد.


شمار جانباختگان الکل در بندرعباس به ۲۲ نفر رسید

رییس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مجموع جانباختگان مشروبات الکلی در بندرعباس با فوت یکی دیگر از مسمومان بستری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس به ۲۲ نفر رسید. «فاطمه نوروزیان» روز شنبه افزود: از زمان آغاز موج مسمومیت الکلی در بندرعباس (چهارم مهر جاری) ۲۶۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که تاکنون ۲۴۰ نفر از آنان ترخیص شده اند وی تعداد دیالیزشدگان ناشی از مسمومیت الکلی را ۱۳۲ نفر و مسموم شدگان زن بستری شده را ۱۰ نفر اعلام کرد.


حداقل یک دلیل از خطرناک بودن FATF برای منافع ملی و مردم ایران نام برده می‌شد

ایمن آبادی نماینده مجلس نوشت: چه خوب بود حداقل یک دلیل از خطرناک بودن FATF برای منافع ملی و مردم ایران نام برده می‌شد. جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس درباره دلیل مخالفان FATF در توییتر خود نوشت: چه خوب بود حداقل یک دلیل از خطرناک بودن FATF برای منافع ملی و مردم ایران بجز عدم امکان کمک به حزب الله لبنان نام برده می‌شد. چون لبنان با عضویت در FATF مشکل خودش را حل کرده است!


آیت الله جنتی: برخی مردم احساس می‌کنند کشور رها شده است

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر برخورد با فساد سازمان یافته و سو استفاده برخی مسئولان که موجب کسب ثروت‌های نجومی آنان شده است، گفت: اگر در این زمینه کوتاهی کنیم باید منتظر نزول عذاب الهی باشیم. جنتی با تاکید بر ضرورت گفتگوی مسئولان با مردم در زمینه برنامه‌های خود گفت: رویه فعلی اداره کشور به صورتی است که برخی مردم احساس می‌کنند کشور رها شده است.

آمار شوکه کننده بی سوادی زنان ایرانی

 علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: طبق شاخص سواد در گروه سنی ۶ سال به بالا، آمار کل بی‌سوادان مطلق ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و از این تعداد ۶ میلیون نفربالای ۵۰ سال سن دارند. آمار کم‌سوادان ۱۰ میلیون نفر است. طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در سه گروه ۱۰ تا ۱۹، ۱۰ تا ۲۹ و ۱۰ تا  ۴۹ سال،  در گروه‌ اول نرخ باسوادی ۲/ ۹۸ درصد و تعداد بی‌سوادان باقی‌مانده ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ نفر است./ خبرآنلاین

باتری پراید، ۶۰۰ هزار تومان!!

علی اکبریمعاون اتحادیه باتری‌سازان کشور گفت: بازار باتری نیز مانند بازار سایر کالاها وضعیت وخیمی را پشت سر می گذراند. خام فروشی سرب به عنوان ماده اولیه اصلی تولید باتری و صادرات آن، منجر به کمبود مواد اولیه مورد نیاز در بازار شده و افزایش قیمت این محصول را به دنبال داشته است. هر باتری خودرو به طور متوسط به 12 کیلوگرم سرب نیاز دارد که با احتساب نیاز سالیانه کشور به 12 میلیون باتری، به 144 هزار تن سرب در سال نیاز است./شهر خبر

خیالتان را راحت کنم، بازار اعتصاب نمی‌کند

علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران گفت: امروز بازاریان حرف هایی برای گفتن دارند، از وضعیت گله مند هستند و معتقدند باید برنامه ای برای حرکت در مسیر تعادل و رونق در دستور کار قرار گیرد. اما نکته اینجاست که هر حرفی در این شرایط مورد سوء استفاده ضد انقلاب قرار می گیرد.این طور نیست که ما بگوییم بازار حرفی برای گفتن ندارد اما باید حرف هایمان را از طریق 8300 اتحادیه صنفی و اتاق‌ها اصناف به دولت انتقال دهیم و هیچ بنایی برای اعتصاب و بستن بازار میان بازاریان وجود ندارد. خیال همه کسانی که هر روز در شبکه های اجتماعی حرف از اعتصاب و بستن بازار می زنند را راحت کنم، بازاریان به هیچ روی اقدامی علیه انقلاب نمی کنند و اینجا خبری نیست./ خبرآنلاین

ورود لباس شخصی‌ها به بازار ارز

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای شناسایی دلالان ماموران پلیس از پوشش شخصی استفاده کردند و بازار ارز همچنان رصد می‌شود. بخشی از این افراد توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند، اقدامات اطلاعاتی ما به صورت شبانه روز و به صورت نامحسوس چه در فضای مجازی و چه در جامعه در حال انجام است. ما این افراد را پس از دستگیری به مراجع قضایی تحویل خواهیم داد.

مخالفان می‌خواهند روحانی را در موضع هیجانی قرار دهند

حجت الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه گفت: روحانی سعی دارد به طوری مشی کند که مردم مأیوس نشوند؛ برای نیل به این هدف او باید افکارعمومی را در جریان لحظه‌ای نوسانات سیاسی، اقتصادی و تحولات داخلی و خارجی قرار دهد. سیاست آقای روحانی حفظ آرامش در جامعه است، یعنی نمی خواهد به التهابات بیافزاید و دامن بزند و هیجانی به مسائل کشور بپردازد، حال آنکه گروه‌های مخالف دولت خیلی تلاش می کنند آقای روحانی را در موضع برخورد و واکنش های تقابلی تند و هیجانی قرار دهند اما رئیس جمهور از قرارگیری در این موضع پرهیز دارد. ایران در یک وضعیت خاص بین المللی و دیپلماتیک قرار دارد و دولت می خواهد با ظرافت حرکت کند تا طراحی های ترامپ برای اعمال بر جمهوری اسلامی اثربخش نباشد، در این وضعیت رئیس جمهور و دولت باید بیشتر با مردم حرف بزنند./انتخاب

آمریکا مذاکره‌کننده قابل اعتمادی نیست

ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: آمریکا مذاکره کننده قابل اعتماد نیست. آنها می‌گویند که خواهان یک معاهده با ایران هستند، اما به تازگی اعلام کردند که از تنها معاهده‌ای که با ما دارند خارج می‌شوند چرا که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه شان حکم داده است. این به شما می‌فهماند که درباره هر چه با این رییس جمهور و دولت او مذاکره کنند آنها به آن پایبند نخواهند بود.

امیدوارم نداشتن علم کافی علت برخی مخالفت ها با FATF باشد

سید محمد صدر» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره پیگیری خط تخریبی بر علیه FATF ازسوی برخی نهادها از جمله صدا و سیما اظهارداشت: خوشبینانه ترین حالت این است که این افراد نسبت به این قضیه اطلاعات کافی ندارند و نمی دانند که اگر این لوایح تصویب نشود چه مشکلاتی را برای ایران به همراه خواهد داشت. وی با بیان این که از آقایان می خواهم که موضوع را درک کنند، افزود: نداشتن علم کافی باعث این نوع مخالفت ها می شود البته امیدوارم موضوع فقط همین باشد و مورد دیگری نباشد. صدا و سیما در شب های گذشته گزارش هایی درمورد FATF و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) پخش کرد ، یکی از این گزارش با عنوان «سراب»، روایتی از داستان FATF در پاکستان بود که با واکنش کارشناسان رسانه و صاحبنظران سیاسی همراه شد. این کارشناسان پخش چنین گزارش هایی را بی ارتباط با در دستور کار قرار گرفتن و بررسی CFT در مجلس ندانستند.

انبار داروی دختر وزیر سابق دوباره پلمب شد

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: هفته قبل قرار بود با دستور سازمان تعزیرات و حضور کارشناسان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، داروهایی که از انبار دختر وزیر سابق کشف شده بود تفکیک شده و به کارخانه‌ای برای امحا فرستاده شود. روز پنج‌شنبه با مراجعه بازرسان سازمان تعزیرات متأسفانه مشاهده شد این تفکیک دارو بدون حضور نمایندگان و ناظران کارشناس غذا و دارو و صرفاً توسط کارگران شرکت مذکور در حال انجام است. با همکاری سازمان تعزیرات و دادستانی البرز به دلیل بروز این تخلف، انبار مجدداً پلمب شد و گزارش تخلف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به دادستانی ارسال شد. دختر وزیر سابق، ۲ پرونده در تعزیرات داشت یکی از این پرونده‌ها به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون تومان و دیگری به ارزش ۵میلیارد تومان بود که در پرونده یک میلیارد و دویست میلیون تومانی حکم صادر و اجرا شد و تمامی داروهای انبار معدوم شدند. پرونده ۵میلیاردی این فرد که مربوط به قاچاق دارو بود به دادسرای استان کرج ارجاع داده شده بود که در تفکیک داروها و ارسال آنها برای امحا تخلف صورت گرفت و منجر به پلمب دوباره انبار شد./فارس

با ارزش‌ترین برند خودروسازی جهان کدام است؟

شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن که سالها عنوان با ارزش‌ترین برند فعال در صنعت خودروسازی را در جهان به خود اختصاص می‌داد، این بار جای خود را به دایملر آلمان، شرکت مادر مرسدس بنز، داده است. این برند لوکس ساز آلمانی که در جایگاه هشتم این رده‌بندی و نخستین خودروساز لوکس در جهان قرار گرفته است، تنها برند اروپایی حاضر در میان ۱۰ نام تجاری برتر سازمان اینتر برند ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. ارزش این شرکت نیز ۴۸.۶ میلیون دلار در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش یافته است. این در حالیست که بزرگترین رقیب مرسدس بنز، بی‌ام‌و در جایگاه سیزدهم این فهرست رده‌بندی جای گرفته است. لازم به ذکر است که اپل، گوگل و آمازون به ترتیب در رتبه های نخست تا سوم این فهرست جای گرفته اند./ عصرخودرو

بازار خودرو منتظر قیمت‌های جدید

فعالان بازار خودرو با اشاره به اینکه با وجود طرحهای فروش خودرو عملا محصولی به دست مردم نرسیده وهمچنان بازار با کاهش عرضه روبرو هست از بازار داغ کلاهبرداری سایت های فروش خودرو و نوسانات قیمت با کاهش قیمت دلار سخن می‌گویند. خریداری در بازار نیست و هر روز فروشندگان با تغییرات قیمت دلار نرخهای جدیدی را برای خودروهای خود پیشنهاد می‌کنند ولی عدم ثبات نرخ ارز عاملی شده تا معاملات قفل شود و کمتر کسی حاضر به خرید خودرو باشد./تسنيم

واکنش روزنامه حضرتی به دعوت نشدنش به دیدار رئیس‌جمهور

با سیر نزولی نرخ ارز و سکه و آرام شدن فضای اقتصادی و به تبع آن فضای سیاسی کشور یکی از اولین اقدامات روحانی برگزاری دیدار با اصلاح‌طلبان بود، حامیان و موتلفان انتخاباتی حسن روحانی که مدتی است از او و دولتش دلخور هستند و در مصاحبه‌ها و اظهارنظرها از بیان آن ابایی ندارند. اما خطايي در اين اتفاق مهم رخ داده است،‌ اتفاقي كه در واقع اين گزاره را به تحليل‌ها افزود كه پاياني بر ارتباط كج‌دار و مريز روحاني با اصلاح‌طلبان است. اما اين خطا كه هنوز مشخص نيست خطاي برنامه‌ريزان بوده يا خطاي برنامه‌ريزي شده، مربوط به مدعوين است.به نظر مي‌رسد گر چه خواست تيم دولت فرستادن اين پالس مثبت بوده كه ارتباط روحاني با اصلاح‌طلبان در روند ترميم قرار دارد اما اين انتخاب و گزينش‌ها باعث شد كه گره‌اي تازه در اين ارتباط ايجاد شود./اعتماد

اسکناس را نمی‌توان با چمدان جابه‌جا کرد!

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی با عنوان "شکاف قدرت و مسئولیت در رسیدگی به FATF" نوشته است: تمامی فساد موجود در کشور در ذیل و درون شبکه پولی در بانک‌ها گردش دارد. این ارقام نجومی را که نمی‌توان اسکناس کرد و با چمدان جابه‌جا کرد. همه اینها در شبکه بانکی جابه‌جا می‌شود. FATF اجازه این جابه‌جایی‌ها را نمی‌دهد، لذا روشن است که چرا با این الحاق مخالفت می‌شود. با این حال مسأله اصلی مخالفت آقایان نیست. خب هر کس می‌تواند موافق و مخالف باشد. مسأله این است که باید مسئولیت این اقدام خود را بپذیرند. در جهان کنونی فقط ایران و کره شمالی بیرون از دایره FATF هستند. /ايران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار