مراقب تکرار داستان تلخ موادمخدر باشیم؛
تابناک: در کشورهای خارجی شروع مصرف الکل از آب‌جو که درصد پایینی دارد آغاز می‌شود و کم کم مصرف‌کننده به سمت مشروبات الکلی با درصد 35 به بالا می‌رود اما متاسفانه شروع مصرف در ایران با دلایل مختلف با «عرق‌سگی» است که میزان الکل آن بالای 40 درصد است.
کد خبر: ۶۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹ 25 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، همزمان با آمارهایی که به طور کلی در کشور از میزان مصرف الکل اعلام می شود، استان اصفهان نیز در این زمینه جزو استان های در خطر به شمار می رود.

مصرف ، تولید و قاچاق این ماده در طول سال های گذشته در استان اصفهان افزایش داشته است.

به نظر می رسد میزان مصرف الکل در اصفهان به اندازه ای رسیده است که تولید آن در داخل که حجم آن نیز مشخص نیست، عهده دار تامین مصرف شده است.

گرچه در این راستا نباید از ورود الکل قاچاق به استان اصفهان که از کشورهای همسایه و آن هم از نوع تقلبی و گاه مسموم آن وارد می شود غافل شد.

این وضعیت در کل کشور نگران کننده است اما هنوز نهاد خاصی به طور تخصصی به امر مبارزه با مصرف الکل نپرداخته است. حتی این موضوع در ذیل موضوعات مورد بحث در ستاد مبارز با مواد مخدر قرار نگرفته است و از همین رو اعتبار و برنامه های جامع و مناسبی که بتواند در این زمینه پیشگیرانه باشد، تدوین واجرایی نشده است.

برخوردهای موردی و یا کشف محموله های قاچاق تنها راه کار در این زمینه بوده است و این در حالی است که مبارزه تخصصی و جدی با افزایش مصرف الکل در کشور به شدت احساس می شود.

چندی پیش بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از اختصاص دو تخت بیمارستانی ویژه معتادان به الکل در اصفهان خبر داده بود و این یعنی هنوز هیچ مرکز تخصصی برای ترک الکل در استان اصفهان وجود ندارد و تنها بیمارستان های استان آن هم با اختصاص تنها دو تخت و نه یک بخش ویژه به این امر، مسئولیت درمان افراد مبتلا را بر عهده گرفته اند.

مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در مورد وضعیت مصرف در ایران اظهار داشت: اما در جدول میزان مصرف الکل ایران اصلا وضعیت خوبی ندارد و در حالیکه روسیه رتبه 30 و آمریکا رتبه 104 را دارا هستند ایران در رتبه 19 قرار گرفته است.

وی دلیل این امر را اینگونه توضیح داد که طبق تقسیم‌بندی‌ها در مورد الکل 3 دسته نوشیدنی وجود دارد که اولین آن شراب دومین آب‌جو و سومی مشروبات الکلی است که در دنیا شراب با 8 تا 14 درصد الکل بیشترین میزان مصرف را داراست و بعد از آن آب جو با 5 تا 8 درصد الکل قرار دارد و سپس مشروبات الکلی که بین 35 تا 50 درصد الکل دارند.

صفاتیان خاطر نشان کرد:‌ در کشورهای خارجی شروع مصرف الکل از آب‌جو که درصد پایینی دارد آغاز می‌شود و کم کم مصرف‌کننده به سمت مشروبات الکلی با درصد 35 به بالا می‌رود اما متاسفانه شروع مصرف در ایران با دلایل مختلف با «عرق‌سگی» است که میزان الکل آن بالای 40 درصد است.

وی تاکید کرد: در نتیجه مصرف‌کنندگان ایرانی بعد از یکی دو سال دچار مشکلاتی می‌شوند که یک خارجی پس از سال‌ها مصرف دچار آن می‌شود.

صفاتیان دلیل گرایش مصرف‌کنندگان الکل در ایران به «عرق‌سگی» را تشریح کرد و گفت: به دلیل گران بودن مشروبات خارجی در ایران مشروبات دست‌ساز و داخلی مصرف می‌شود که ما اطلاعی در مورد حجم تولید در داخل کشور نداریم و باید گفت که این مشروبات دست‌ساز مصرف‌کنندگان را مسموم کرده و فاجعه‌ای مانند آنچه در رفسنجان اتفاق افتاد را به وجود می‌آورد.

وی میانگین مصرف ایرانیان را 25 لیتر عنوان کرد و در مورد آن گفت: برای یک مصرف‌کننده ایرانی صرف نمی‌کند که 30 هزار تومان بدهد و یک قوطی 300 cc آب‌جو بخرد در حالیکه با همان پول 1.5 لیتر «عرق‌سگی» تهیه کرده و 5-4 نفری آن را مصرف می‌کنند.

مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: وزارت کشور در طی این 2 سال واقعا نتوانسته در زمینه الکل کاری کند من به شخصه به وزیر کشور پیشنهاد دادم تا الکل نیز زیر مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد و این ستاد به ستاد مبارزه با مواد مخدر، روان‌گردان و الکل تغییر نام دهد.

وی افزود:‌ این پیشنهاد به این دلیل است که ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اکنون تمام ساختار و امکانات موجود در موضوع مقابله، درمان و پیشگیری از الکل را نیز در اختیار دارد و با ظرفیت‌های موجود می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد تنها در بخش مراکز ماده 15، لازم است که پزشکان دوره کوتاهی را در مورد درمان بیماران الکلی بگذرانند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار