تابناک هرمزگان- تدوین طرح شفافیت فعالیت نمایندگان با 190 امضاء در راستای راه‌اندازی سامانه نمایش عمومی که از هرمزگان فقط آقایان احمد مرادی و حسین هاشمی‌تختی طرح شفافیت آراء نمایندگان را امضاء کردند آن سه نماینده دیگر امتناع کردند.
کد خبر: ۶۶۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲ 03 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان،حسن عباسی؛ مرادی و تختی دو نماینده با غیرت هرمزگانی بودند که از طرح شفافيت آرای نمايندگان مجلس شورای اسلامی حمايت کردند و این مطلب را درک کردند که حق مردم است بدانند نمایندگان‌شان چه می‌کنند.

این سوال رو بایستی دیگر نمایندگان پاسخ دهند که این طرح را قبول نکردند واقعاً چه طور نمایندگانی هستند که بایستی آرا ، هزینه تبلیغاتشان ، حقوق دریافتی ، کارهایی که داخل مجلس انجام میدهند غیرشفاف باشد واقعاً نمایندگانی که این طرح را امضاء نکردند چطور وکلایی هستند که مردم از هیچ کدام از کارهایشان نباید اطلاع داشته باشند.

بررسی طرح شفافیت آراء نمایندگان از بهترین معیارهای ارزیابی مردم از نمایندگان خود در مجلس است، با این طرح مردم می‌دانند نمایندگان آنها در خصوص طرح و لوایح مختلف در مجلس چه نظراتی داشتند.

طرح 2 فوریتی شفافیت فعالیت نمایندگان مجلس با 190 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

متن کامل طرح به شرح ذیل است :

مقدمه

مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ارکان نظام اسلامی است که وجود یا فقدان عوامل متعددی در کارآمدی یا ناکارآمدی آن می‌تواند مؤثر باشد که از آن میان صرفاً به دو مورد ذیل اشاره می‌شود:

1 ) راه یافتن نمایندگانی مؤمن، متقی، خداترس، متخصص، کاردان، کارآمد، ولایتمدار، انقلابی و شجاع به خانه ملت .

2 ) شفافیت اقدامات و رأی نمایندگان، به طوریکه نخبگان، رسانه‌ها، آحاد و اقشار ملت و موکلین محترم بتوانند حضور، مأموریت، غیبت و میزان فعالیت نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند و کیفیت و مشارکت آنان را در عرصه قانونگذاری و انجام مأموریت نظارتی آنان بررسی نمایند. این حق مردم و موکلین است که بدانند نماینده منتخب آنان در رأی به لوایح و طرح‌ها، برنامه‌ها، بودجه سالانه کشور، استیضاح و رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران، سؤال و موارد دیگر چه رأی و موضعی داشته‌اند و آیا اصلاً در این موارد فعالیت و در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند یا خیر؟ تا بتوانند با علم و اطلاع کافی و دقیق وکلای خود را نقد و مطالبه‌گری لازم را داشته باشد .

3 ) به دلیل موارد پیش گفته گاهی بعضی از نمایندگان مشارکت عالمانه، محققانه و کارشناسانه در مراحل بررسی طرح‌ها، لوایح، رأی اعتمادها و سایر فعالیت‌های وظیفه‌ای را نداشته و به هیچ دلیل بعضی از خروجی‌ها و مصوبات مجلس از پختگی، اتقان و کارآمدی لازم برخوردار نیست.

با توجه به خسارت‌بار بودن استمرار چنین وضعیتی و ضرورت رفع و اصلاح آن، طرح دو فوریتی ذیل تقدیم می‌گردد .

ماده واحده

هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ملزم می‌گردد ظرف مدت 2 ماه پس از تصویب این قانون از طریق ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع نسبت به علنی ساختن و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، حضور، غیبت، مأموریت خارجی و داخلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بدون حقوق، مشارکت یا عدم مشارکت در رأی‌گیری، نوع رأی نمایندگان اعم از موافق، مخالف یا ممتنع در صحن علنی مجلس یا کمیسیون‌ها اقدام نمایند به شکلی که رسانه‌ها و آحاد ملت شریف ایران بتوانند به صورت برخط (آن لاین )‌و نیز دستیابی به ذخیره و آرشیو، از همه امور ذکر شده مربوطه به هر یک از نمایندگان دسترسی و آگاهی پیدا نمایند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار