یادداشت تحقیقی تابناک؛
تابناک هرمزگان- به حلاوت بخورم زهر که [قاتل؟!] ساقی است!
کد خبر: ۶۶۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵ 30 September 2018

ساقی مرگ

به گزارش تابناک هرمزگان، شمار جان باختگان مشروبات الکلی مسموم در هرمزگان همچنان در حال افزایش است و این شمار بامداد امروز به 17 تن رسید.

از چهارشنبه هفته گذشته 168 بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی دست ساز مسموم شد شدند و 7 تن در کما هستند حال برخی از بیماران وخیم است و احتمال افزایش قربانی‌ها وجود دارد.

به نقل از گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: بیمارانی با علایم مسمومیت الکلی و افزایش اسید خون به مراکز درمانی بندرعباس و 5 شهر دیگر استان مراجعه کردند.

اما اینان نخستین و آخرین قربانیان مشروبات الکلی نیستند بلکه این معضل سابقه‌دار، در استان هرمزگان دومین طغیان مسمومیت الکلی در 10 سال اخیر است. در سال 87 نیز مصرف مشروبات الکلی آنهم با الکل چوب باعث مرگ 12 نفر و مسومیت 87 نفر در بندرعباس شد.

در سال 87 در مورد دیگری در مراسم عروسی مصرف این مشروبات دست‌ساز باعث مسمومیت 33 نفر شد که ایست قلبی و مرگ مغزی عده‌ای را در پی داشت.

امیر رضا مصباحی رئیس وقت بیمارستان شهید محمدی بندرعباس آن‌زمان علت این مسمومیت‌ها را وجود درصد قابل توجهی الکل چوب (متانول) در این مشروبات عنوان کرده بود؛ عاملی که به نظر می‌رسد در سایر موارد هم اصلی‌ترین دلیل مرگبار بودن مشروبات الکلی دست‌ساز باشد.

از ابتدای امسال نیز دو مورد مسومیت الکی دست‌ساز در شهر‌های کیش و بندرعباس گزارش شده است که 4 نفر در این دو مورد جان باختند.

در مسمومیت الکلی کیش سه گردشگر خارجی نیز دچار مرگ مغزی شدند اما در طول سال پرونده‌های مسومیت الکلی در گوشه ، کنار و در محله‌های بندرعباس گشوده و گاهی به مانند حادثه هفته گذشته به طغیانی بزرگ تبدیل می‌شود.

جوانان قربانیان اصلی هستند مدیر کل امور اجتماعی استانداری هرمزگان در این رابطه می‌گوید: بیشتر متوفیان مسمومیت الکلی در رده سنی جوانان بودند که بصورت تفننی از این مواد استفاده کردند و در میان کشته‌شدگان تنها 20 درصد اعتیاد به الکل داشته اند.

منصور اخلاقی‌پور می‌افزاید: کمتر از نیم درصد از مصرف کنندگان از بین زنان و نوجوانان هستند که رقم بسیار پایینی است و هنوز به عنوان آسیب مطرح نیست.

وی می‌گوید: زمان مصرف در روز‌های اخر هفته نشان از استفاده تفننی و بیکاری و اوقات فراغت در جمع‌های محله‌ای بوده است.
از افراد مسموم شده هفته گذشته هفت نفر زن و بقیه مرد هستند.
سن مراجعه کنندگان نیز بین 15 تا 60 سال است.
در میان جان باختگان پدر، پسر و داماد یک خانواده نیز وجود دارند.
یک جوان نیز که برای نخستین بار از این مشروبات استفاده کرده است بینایی‌اش را از دست داده است. این تنها یکی از عوارض‌های استفاده از این مواد خطرناک است.

170 نفر از بیماران دیالیز شده‌اند که احتمال از کارافتادن کلیه 60 درصد از این افراد وجود دارد. اینها تنها بخش از عوارض و آسیب‌های مصرف این مواد است.
مدیر گروه اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: مشروبات الکلی مسموم ظرف شش تا 12 ساعت موجب تاری دید، سفیدی میدان دید و کاهش میزان هوشیاری و تشنج می‌شود که افراد اگر فوری تحت درمان قرار نگیرند دچار از کار افتادگی کلیه و قلب می‌شوند.

دکتر سید اشکان طبیب زاده افزود: مصرف 30 سی‌سی الکل مسموم، کوری همیشگی و مصرف 50 سی‌سی الکل مسموم مرگ را بدنبال دارد که هرچه فاصله زمانی مسمومیت تا مراجعه به پزشک کوتاه‌تر باشد می‌توان از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کرد.

پلیس در ابتدای این فاجعه عاملان توزیع مشروبات فاسد را بازداشت کرد. بر اساس اعلام پلیس الکل فاسد این مشروبات از تهران علاوه بر هرمزگان به 3 استان دیگر نیز ارسال شده است.

عامل توزیع پس از خریداری الکل فاسد از تهران آن‌ها را با عرق قاطی کرده و باعث افزایش مسومیت‌ها شده است.
فرمانده انتظامی هرمزگان می‌گوید: سه مرد و یک زن عامل توزیع این مشروبات دستگیر شده اند.
سردار عزیرالله ملکی می‌افزاید: سرکرده اصلی این باند فردی سابقه‌دار است که مدتی پیش دستگیر شده و از زندان هدایت این شبکه تولید و توزیع مشروبات الکلی را برعهده داشته است.

گرانی مشروبات خارجی عامل رونق مشروبات دست‌ساز

 

در سال‌های گذشته به علت شرایط اقتصادی الگوی مصرف از مشروبات قوطی و مشروبات خارجی به دست ساز‌ها گرایش پیدا کرده است و عده‌ای در مراسم‌های عروسی و جشن‌ها و جمع‌های محله‌ای این مواد استفاده می‌کنند.
به اعتقاد کارشناسان مشروبات دست‌ساز جزو رفتار‌های پرخطر و آسیب‌زا است که روند استفاده آن در سال‌های اخیر بویژه در طبقات متوسط و محله‌های حاشیه نشین افزایش یافته است.
بر اساس آمار جهانی نیز ایران از نظر الگوی مصرف مشروب جزو 15 کشور پرخطر در دنیاست.
در گزارش‌های امنیتی اجتماعی نیز مصرف مشروبات جزو پنج معضل امنیتی استان ذکر شده است.
از ابتدای امسال 145 هزار لیتر مشروب دست ساز در استان کشف شده است که در مقایسه با پارسال افزایش 21 درصدی دارد. این کشفیات تنها 40 تا 50 مورد از مراکز عرضه عرق سگی و مشروب یا به اصطلاح ساقی‌ها هستند.
شمار ساقیان در استان نشان از فعالیت آزاد و کسب و کار بدون خطر است.
غلام از ساکنان بدرعباس که اعتیاد به مشروبات دست ساز (عرق) دارد می‌گوید: در هر محله بندرعباس 4 تا 5 فروشنده عرق هستند که روزانه تا 100 لیتر فروش دارند.
هر کیسه پلاستیکی 300 سی‌سی عرق بین 10 تا 15 هزار تومان فروخته می‌شود.
ناصر از فروشندگان مشروب در یکی از محلات بندرعباس نیز می‌گوید: فروش ما بستگی به کیفیت مشروب دارد که از 20 لیتر در روز تا 100 لیتر می‌رسد.

او می‌گوید: به علت گران بودن کشمش از خرما و شکر برای ساخت عرق استفاده می‌شود و عده‌ای نیز برای گیرایی و تاثیر بیشتر به آن قرص‌های خواب آور و الکل سفید اضافه می‌کنند.

بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد در چند سال اخیر کسانی که تجربه مصرف مشروبات داشته اند به مصرف شیشه و مواد مخدر خطرناک روی آورده‌اند.

صحبت با عده‌ای از مصرف کنندگان شیشه نشان دهنده این است که اولین تجربه و مصرفشان از مشروبات شروع شده است.
طبقات پایین جمعه قربانیان اصلی
روی دیگر مصرف مشروبات در هرمزگان استفاده ازمشروبات پلمپ و خارجی است که بیشتر در میان طبقات متوسط به بالا و مرفه رواج دارد.
با گشت و گذار در شهر بندرعباس انواع قوطی‌های خالی رها شده آبجو یا کله‌اسبی در خیابان‌ها و معابر دیده می‌شود.

هرمزگان به علت نزدیکی به مراکز عمده تولید مشروب مانند شرکت‌های تولید کننده مشروب سی‌سی اینترناسیونال و شرکت آلمانی باواریا در امارات و بندرخصب عمان در معرض واردات هدفمند و سازمان‌دهی شده قراردارد.

خدمات ویژه و بیمه‌ای شبکه‌های فعال به خریداران منجر شده تا قاچاقچیان با خیال راحت قاچاق کنند.

سواحل طولانی هرمزگان و رواج قاچاق مشروبات

 

بر اساس منابع امنیتی نزدیک به 100 قایق سبک در قاچاق مشروب فعال هستند.
مشروبات به صورت حواله‌ای و اعتبای در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گیرد تا پس از فروش وجه آن را پرداخت کنند و در صورت مصادره و بازداشت هیچ وجهی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.
روزانه 50 هزار قوطی نیم لیتری وارد استان می‌شود که بخشی از آن به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود.
سواحل گسترده و تردد زیاد شناور‌ها و قایق‌های فاقد هویت باعث شده تا قاچاقچیان از این روزنه‌ها استفاده کرده و کالای خود را وارد کند.
بیش از 140 خور قابل قایق‌رانی در استان وجود دارد که هیچ نهادی حاضر به ساماندهی و حصارکشی این خور‌ها نیست.
اکنون علاوه بر نقاط کور ساحلی و خور‌ها نزدیک به 50 روستای استان مراکز عمده بارانداز و واردات مشروب هستند.
آنچیزی که این روز‌ها مصرف مشروبات دست‌ساز را افزایش داده است افزایش قیمت مشروبات خارجی و تضعیف ارزش‌های اجتماعی و معنوی در جامعه بویژه طبقه متوسط است.

بر اساس پژوهش‌های معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان و امور اجتماعی استانداری هرمزگان میان وضعیت اقتصادی و استفاده از نوع و الگوی مصرف رابطه مستقیم وجود دارد.
مدیر کل اموراجتماعی استانداری هرمزگان می‌گوید: استفاده از این مشروبات در ماه محرم و چند روز پس از عاشورا نشان از کمرنگ شدن ارزش‌های اجتماعی است.
اخلاقی پور می‌افزاید: هر سال در ماه‌های محرم و صفر میزان آسیب‌های اجتماعی بسیار کاهش می‌یابد.
پایین بودن نشاط اجتماعی در هرمزگان
وی می‌گوید: توسعه فضا‌های نشاط اجتماعی و سرزندگی، طبیعت گردی باعث کاهش مصرف مشروبات الکلی در جامعه می‌شود.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری هرمزگان تدوین سند مقابله و کاهش الکل در کشور و راه اندازی مراکز ترک اعتیاد‌های نوظهور و الکل از برنامه‌های عملی برای مقابله با مصرف و شیوع الکل در جامعه است.
انچه مسلم است استفاده از الکل به علت مجرمانه بودن این رفتار در کشور آمار واقعی و مستندی وجود ندارد و وقوع و طغیان مسمومیت‌های الکلی در برهه‌های از زمان و افزایش مرگ ناشی از بحران و آسیب اجتماعی جدی است که بیش از همه تلنگری به خانواده‌ها و مسولان اجتماعی و فرهنگی کشور است.
انتهای پیام/محمد امیرمحمدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار