دبیر انجمن نمایش:
دبیر انجمن نمایش قم گفت: اگر چه در هشت سال دفاع مقدس هنرمندان استان در جبهه های عملیاتی برای رزمندگان تئاتر اجرا کرده و نقش پررنگی داشته اند ولی پس از جنگ تحمیلی تئاتر قم دین خود را به شهدا ادا نکرده است.
کد خبر: ۶۶۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ 29 September 2018

به گزارش تابناک قم، ناصر نوبخت دفاع مقدس را مملو از سوژه های اثرگذار و جذاب برای تولید آثار هنری دانست و اظهار داشت: گروه ها و هنرمندان زیادی در قالب گروه های هنری و رزمنده در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته که یک نمونه آن حضور گروه تئاتر سپاه قم با بیش از 15 عضو در مناطق عملیاتی و اجرای تئاتر بوده است.

وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی نمایش های مختلف با مضامین دینی، مذهبی و انقلابی در قم تولید و به روی صحنه رفت و با آغاز جنگ تحمیلی تئاتر های مختلفی با مفاهیم دفاع مقدس، شهادت، ایثار و دفاع از ارزش ها در این استان تولید و برخی از این آثار در جبهه های عملیاتی برای رزمندگان به نمایش گذاشته شد.

دبیر انجمن نمایشی با بیان اینکه تئاتر قم پنج شهید در دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده است ادامه داد: اولین نمایش تئاتر در دفاع مقدس توسط هنرمندان قم در هفته های اولیه جنگ تحمیلی در منطقه عملیاتی غرب کشور به روی صحنه رفت.

نوبخت ادامه داد: «لبیک»، «ایثار»،«فریاد تا پیروزی»،«بت شکن» و «هاتف» از جمله نمایش هایی است که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی توسط هنرمندان استان با مضامین عالی دفاع مقدس تولید و برخی از این آثار در جبهه و برای رزمندگان به نمایش درآمده است.

وی با تاکید بر اینکه تئاتر قم باید حافظ ارزش ها و آرمان های شهدا باشد افزود: هنرمندان پاسداران تاریخ و شرافت هستند و هنرمندان این استان به واسطه جایگاه والای قم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وظیفه ای سنگین تر از مناطق دیگر کشور برای پاسداری از ارزش های شهدا به عهده دارند.

دبیر انجمن نمایش، دفاع مقدس را از جمله اثرگذارترین، آرمان خواه ترین و احساسی ترین ژانرهای نمایشی دانست و ادامه داد: بسیاری از موضوعات و سوژه های پیرامون دفاع مقدس مانند شهدا، اسرا، خانواده شهدا، جانبازان و عملیات ها دست نخورده باقی مانده و با گذشت حدود 30 سال از پایان جنگ تحمیلی آثار اندکی در این زمینه تولید شده است.

نوبخت تاکید کرد: وظیفه تئاتر قم به تصویر کشیدن مجاهدت ها، رشادت ها و ایثارگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به ویژه برای کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: اگر چه در سال های اخیر آثار فاخری در حوزه دفاع مقدس توسط هنرمندان قم تولید و با استقبال قشرهای مختلف مردم مواجه شده است ولی همچنان نیازمند توجه بیشتر به نمایشنامه نویسی و تئاتر در حوزه دفاع مقدس هستیم.

وجود 500 هنرمند تئاتر، 20 استاد هنر تئاتر و 70 لیسانس تئاتر در حوزه های مختلف کارگردانی، نمایشنامه نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت های تئاتر استان قم است.

تئاتر قم در زمینه های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده اند.

قم دارای بیش از هشت گروه تئاتر فعال از جمله گروه تئاتر آئین، امروز، ایده، عرشیان، طراوت، سایه روشن، خانه پرواز و گروه تئاتر گاراژ تیاتر می باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار