تابناک هرمزگان- فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طی گفتگویی ضمن اشاره به اینکه بیماری های غیر واگیر گوی سبقت را از بیماری های واگیر گرفته است، اظهار کرد: امروزه ابتلا به بیماری های غیر واگیر به صورت صعودی در حال افزایش است به طوری که 76 درصد از مرگ ها در کل دنیا و کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر است.
کد خبر: ۶۶۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶ 26 September 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه بیماری های قلبی عروقی در صدر بیماری های غیر واگیر قرار دارند، عنوان کرد: فشار خون بالا، افزایش چربی خون، دیابت، کم تحرکی، مصرف تنباکو و دخانیات، مصرف پایین میوه و سبزیجات مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری های غیر واگیر هستند.

نوروزیان با اشاره به اینکه بیماری های غیر واگیر شامل طیف گسترده ای از بیماریها است، تصریح کرد: امروزه با معضل و چالش بزرگی به نام بیماری های غیر واگیر رو به رو هستیم که این بیماری ها به دلیل نداشتن الگوی زندگی مناسب از نظر تغذیه، خواب، تحرک فیزیکی در میان مردم و به طور مزمن در طولانی مدت در بدن انسان ها ایجاد می شوند.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر که مانع از انجام اقدامات پیشگیرانه توسط جامعه می شود سیر بطئی و بروز این بیماریها در آینده است، درست نقطه مقابل بیماری های واگیر که جامعه خیلی زود متوجه می شوند در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی مبتلا خواهند شد، اما با ارتقاء سواد سلامت مردم می توان این اخطار را نهادینه کرد که در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده مطمئنا در آینده به این بیماریها مبتلا می شوند.

جایگاه سوم هرمزگان در چربی خون بالا

 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به انجام برخی از عادتهای غلط در بین افراد جامعه گفت: متاسفانه شهروندان هرمزگانی در بالا بودن چربی خون سوم و مصرف فست فود ها پنجمین استان در کشور هستند؛ همچنین در مصرف تنباکو هرمزگان در رتبه سوم کشوری قرار دارد .

نوروزیان با بیان اینکه هرمزگانی ها در مصرف سبزیجات، میوه و فعالیت بدنی و تحرک فیزیکی از آخر به ترتیب رتبه چهارم و پنجم را داراست، اظهار کرد: متاسفانه مردان شهری هرمزگان از کم تحرک ترین مردان کشور محسوب می شوند که در این رابطه رتبه اول را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: استان هرمزگان از نظر آمار حوادث ترافیکی، پره دیابتیک بودن و فشار خون بالا به ترتیب دارای رتبه های ششم، دوم و نهم در کشور است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: آمارهای ذکر شده زنگ خطری برای سلامت شهروندان است که بدانند با عدم رعایت مسائل بهداشتی و عدم تغییر الگوی زندگی تا چند سال آینده بیماری های غیر واگیر دامن گیر افراد جامعه خواهد شد.

زنان هرمزگان رتبه دار مصرف قلیان در کشور

 

وی یادآور شد:طبق آمار زنان هرمزگان به دلیل مصرف بالا قلیان رتبه اول کشور را دارا هستند که این امر با توجه به جایگاه ویژه بانوان در جامعه زنگ خطری بشمار می رود.

نوروزیان یاد آور شد: بر خلاف بیماری های واگیر، بیماری های غیر واگیر بیماری هایی هستند که درمان قطعی ندارند و تنها با مصرف دارو کنترل می شوند اما به راحتی می توان از ابتلا به این بیماریها پیشگیری کرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: از آنجائیکه امروزه بروز بیماری های غیر واگیر چالشی جهانی می باشد سازمان بهداشت جهانی 10 سیاست را جهت پیشگیری و کنترل این دسته از بیماریها در پیش گرفته که در کار گروه سلامت و امنیت غذایی اخیر استان مطرح شد و مقرر گردید تمام ادارات و سازمان هایی که به نوعی با سلامت مردم ارتباط دارند در این زمینه اولویت بندی و برنامه ریزی کنند.

نوروزیان خاطر نشان کرد: امیدواریم با این ابلاغیه وزارت بهداشت و همچنین با حمایت های استاندار و معاون امنیتی و سیاسی امنیتی استانداری که رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هستند و با پشتیبانی همه همکاران و ادارات بتوانیم برای سلامت مردم هرمزگان گام موثری برداریم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار