رئیس اتحادیه چاپ و تبلیغات هرمزگان:
تابناک هرمزگان- یکی از عمده‌ترین چالش‌های حوزه چاپ و تبلیغات در هرمزگان، انواع مالیاتی است که چاپخانه‌های هرمزگان پرداخت می‌نماید که بعضا تا 20 برابر چاپخانه‌هایی است که در سایر استان‌ها فعال هستند!  
کد خبر: ۶۵۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶ 13 September 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، به نقل از جنوب ایران، فرهاد شهریاری رئیس اتحادیه چاپ و تبلیغات به مناسبت روز ملی صنعت چاپ در گفت‌وگویی رسانه‌ای به بیان نقش و اهمیت صنعت چاپ و تبلیغات در توسعه منطقه‌ای و ملی و اثرگذاری این صنف بر سایر صنوف همکار پرداخت و همین طور از برخی مسائل و مشکلات این حوزه در استان هرمزگان و دلایل عدم رشد کافی و متوازن آن سخن به میان آورد که شنیدن آنها خالی از لطف نیست.

 

* صنعت چاپ به شکل باورنکردنی در دنیای امروز رشد و پیشرفت داشته و ابعاد متعددی از جمله بسته‌بندی را در جهان متحول ساخته به طوری که بسیاری از حوزه‌های پیرامونی مرتبط با خود را همراه کرده است و هم‌اکنون در دنیا هیچ صنعتی را سراغ نداریم که به نوعی با صنعت چاپ، تبلیغات و بسته‌بندی در ارتباط نباشد. 

* در بندرعباس، صنف چاپ و تبلیغات تقریبا دارای 190 عضو است که حدود 55 واحد تابلوسازی، 40 کانون تبلیغاتی، 30 چاپخانه و چاپ دیجیتال، 20 واحد مهرسازی، بیش از 50 واحد تایپ و تکثیر و 2 واحد صحافی را در زیر مجموعه خود جای داده است. 

* در حوزه صدور مجوزها نیز صنف چاپ و تبلیغات نقش مهمی ایفا می‌کند که البته برخی مجوزها نظیر چاپخانه، چاپ سیلک و کانون‌های تبلیغاتی در ابتدا از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند و سپس پروانه کسب  واحد صنفی خودشان را از اتحادیه اخذ می نمایند.

* درطول سالیان گذشته تبلیغات بروی برخی سازه های شهری مانند پل های عابر پیاده و ایستگاه‌های اتوبوس با نازل ترین قیمت و باقراردادهای طویل المدت (مثلا 10ساله ) به شرکت‌هایی خارج از استان و بعضاً بدون تشریفات اداری  واگذارشد که اثرات آن همچنان باقیست بدیهی است دران زمان مجوزهای قانونی لازم رانداشتند.

* شایان ذکراست شرکت‌های مذکور نه تنها در ایفای تعهداتشان نسبت به خدمات بهینه به شهروندان اهتمام ننموده اند بلکه بواسطه ارزانی هزینه تمام شده توان رقابت سایرین راسلب کرده اند.
آنچه مبرهن است دراین رقابت یکطرفه وانحصاری سایرین همواره متضرر شده اند و این دوراز انصاف است.

* در راستای ماده 12 قانون نظام صنفی و کانون‌های تبلیغاتی باید از اتحادیه پروانه کسب اخذ نمایند.
پس از گذشت 5 سال ازتصویب قانون مذکور متأسفانه شاهد آنیم که برخی از ادارات نسبت به عقد قرار داد با فاقدین پروانه کسب اقدام مینمایند.  

* پس از نمای ساختمان‌ها آنچه به مبلمان شهری زیبایی میبخشد انواع تابلوهایی است که درشهر نصب گردیده‌اند. 
 
 * اخذ عوارض از تابلوهای معرف حرف و مشاغل مختلف براساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ممنوع است .اما متأسفانه شهرداری بندرعباس به این موضوع توجهی نمیکند. 

* اخذ عوارض نصب تابلو و متعاقب آن صدور مجوز نصب تابلو گلوگاهی برای وصول سایر مطالبات مالی و حقوقی شهرداری گردیده که از این بابت شهروندان و همکارانم و سفارش دهندگان تابلو متضرر میگردند چون باعث میشود فرد سفارش‌دهنده تابلو نصب آنرا به افرادی غیر مجاز و فاقد صلاحیت واگذار نماید واین اقدام نه تنها از حیث سقوط و برق گرفتگی برای شهروندان خطرناک است بلکه به علت عدم رعایت برخی ضوابط چهره شهر را زشت و بدترباید ترکیب  می‌نماید.

به جهت اعلام آمادگی برای همکاری با شهرداری درطول سالیان گذشته تعداد 7 فقره طرح برای سازماندهی تابلوها به معاونت های خدمات شهری مختلفی تسلیم نمودیم لیکن بعلت نبود سازمان متولی مستقلی در شهرداری برای انواع تابلوها نتیجه ای حاصل نشد امیدواریم باتوجه به مذاکراتی که بااقای مهندس حیدری مدیرعامل محترم سازمان منظر و زیباسازی داشته ایم بتوانیم درقالب تفاهم نامه ای فیمابین اتحادیه وسازمان مذکور ازتوان حداکثری اعضاء صنف برای تعامل بیشتر درجهت زیباسازی شهرمان وهمچنین پیشرفت ورونق درکسب وکار اعضا صنف قدم برداریم.

* برای تأسیس و گسترش یک واحد چاپی در استان، سرمایه زیادی نیاز است و متأسفانه توان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان در این زمینه تحلیل رفته است و رشد قیمت ارز ونبود سایر زیر ساختها سبب شده تا امکان توسعه فراهم نگردد. از طرف دیگر بازده کافی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود ندارد و میل ورغبتی نیز برای سایر سرمایه‌گذاران وجود ندارد فلذا بسیاری از سفارشات چاپی حتی در زمان انتخابات شوراها و مجلس به خارج از استان سپرده می‌شود اما تصور عمومی این است که این همه پوستر در زمان انتخابات به دست واحدهای صنفی چاپ و تبلیغات در استان صورت گرفته و متعاقب آن می‌بینیم که مالیات سنگینی نیز متأثر از این فضا به صنف چاپ و تبلیغات تخصیص می‌یابد.
 
* صنعت چاپ در استان هرمزگان به نسبت سال‌های دور، پس رفت داشته است. ما در استان با همه فضاسازی‌هایی که تاکنون انجام شده است ، چاپخانه مطبوعات نداریم و باوجود پیشرفت بزرگ و فراگیری که مطبوعات استان داشته‌اند مجبورند امورچاپی مرتبط خود رابه تهران واگذارنمایند شایان ذکراست این جبر حاکم دوری از چاپخانه همواره آسیب زیادی به مطبوعات استان وارد مینماید.

* متأسفانه زمینی که برای ساخت چاپخانه مطبوعات برای این منظور در دولت های قبل به فردی مشخص واگذار شد عملاً در شرایطی بود که بسیاری از فعالان حوزه چاپ و تبلیغات در آن زمان متقاضی بودند اما به شخصی واگذار شد که اصلا سابقه کار چاپ نداشت.

دستگاه‌های چاپی هم که برای این منظور در بندرعباس مستقر نمود، اساساً فرسوده و اوراقی بود که بعد از مدت کوتاهی دیدیم که چاپخانه یاد شده تعطیل شد و به تازگی هم خبر رسیده که زمین چاپخانه که با قیمت دولتی دریافت شده بود با قیمت گزافی فروخته شده است.

امیدواریم این مهم مدنظر متولیان امر واقع گردد و عدم انجام تعهدات ذینفع که منجر به آسیب رسانی به پیکر صنعت چاپ و رسانه های استان گردیده است را مطالبه نمایند.

* یکی از عمده‌ترین چالش‌های حوزه چاپ و تبلیغات در هرمزگان، انواع  مالیاتی است که چاپخانه‌های هرمزگان پرداخت مینماید که بعضاً تا 20 برابر چاپخانه‌هایی است که در سایر استان‌ها فعال هستند! این مسئله باعث فرار سرمایه‌گذاران این حوزه شده و میل به سرمایه‌گذاری در این بخش در هرمزگان را از بین برده است.
 
* در سال گذشته برگه های جریمه و متمم مالیات برارزش افزوده برای 5 سال متوالی در یک روز بر مبنای عملکرد سالیانه توافقی برای چاپخانه‌های بندرعباس صادر گردید. این درحالی است  که چنانچه چاپخانه ای کل واحد صنفی خودش را بفروشد نیز نمی‌تواند این مالیات را بپردازد! اگر چاپخانه ای درهمان سال اول از متمم وجریمه مالیات بر ارزش افزوده خویش اطلاع داشت در همان سال تصمیمی عاجل اتخاذ می‌نمود.
 
* قطعا مبنای محاسبات قانونی وبرمبنی محاسبات توافقات قطعی ضمنی ای بوده که صرفا بخاطر عبور از آن سال مالی و خلاصی از دغدغه آن زمان با ممیز مربوطه بوده است.

* هرچند درطی این سالها درآمد تحلیل رفته و همواره ضریب توافقات مالیاتی افزایش می‌یابد ولی باید در نظر داشت که دولت شریک ماست و امروز این شریک محترم سهمی از ما میخواهد که پرداخت آن دیگر در توان‌مان نیست.

* شایان ذکراست درکشور های پیشرفته درچنین شرایطی برای بقا بنگاه‌های اقتصادی آنها را از مالیات معاف و تسهیلات با سود کم به ایشان پرداخت مینمایند.
 
* اظهرومن الشمس است که هزینه حفظ واحد فعال از تأسیس و راه اندازی واحد جدید کمتر است و این موضوع در توسعه و حفظ اشتغال‌ پایدار موثر است.

* انتظار دارد برای حفظ و بقای این تعداد محدود چاپخانه کاغذ که بیش از  60 درصد قیمت تمام شده تولیدات چاپی است و از مالیات معاف می‌بشد مانند سایر استان‌ها. 

* ما در سنگر اقتصادی کشور همگی سرباز ولایت و نظام هستیم و به امید زنده‌ایم و حاضریم همه دارایی خودمان را در راه استقلال و عزت کشور نثار کنیم و امیدواریم که مسؤولان قدر همه مجاهدت‌هایی را که در مسیر استقلال و عزت این کشور انجام شده را بدانند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار