مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان:
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با بیان اینکه 2 راهبرد 'پیش بینی و پیشگیری' و 'همراه سازی و مسئول سازی 'در سند توسعه نظم و امنیت وجود دارد ، گفت: بر اساس همین راهبردها معتقدیم رسانه یکی از مهمترین حلقه های امنیت روانی در جامعه به شمار می رود.
کد خبر: ۶۵۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ 10 September 2018

خلیل همایی راد  با اشاره به تدوین سندی به عنوان توسعه نظم و امنیت در مجموعه امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تصریح کرد: این سند با همکاری دستگاه های مختلف مانند شورای تامین، برخی نهادها مانند دانشگاه شهید باهنر و مرکز تحقیقات کاربردی ناجا با بهره گیری از نظر استادان حوزه های مختلف تنظیم شده که تصمیم گیری ها بر مبنای آن تاکنون صورت گرفته و راهگشا بوده است .
**نقش رسانه در تامین امنیت روانی جامعه
وی از ایرنا به عنوان رسانه ای پویا و پرکار که همواره نقش موثری در اطلاع رسانی داشته نام برد و اظهار داشت : رسانه در تامین امنیت روانی جامعه نقش نخست را دارد ، زیرا از شایعه سازی جلوگیری کرده و به شفاف سازی و حفظ آرامش روانی مردم در جامعه کمک می کند و در واقع نقش پیشرو در امنیت روانی جامعه را عهده دار است.
همایی راد ادامه داد: حوزه امنیتی و انتظامی استانداری کرمان به دلیل باوری که به نقش رسانه ها در امنیت موجود دارد ، خود را از رسانه جدا نمی داند و تاکنون نیز بیشترین تعامل را با این حوزه تاثیرگذار داشته است.
به اعتقاد همایی راد ، هم اکنون دو تهدید بزرگ در حوزه امنیت کشور وجود دارد که یکی از آنها سیاهنمایی و دیگری القای ناکارآمدی است و مهمترین کانون هایی که این تهدیدها را القا و ابزاری که می تواند این دو تهدید را عملیاتی کند رسانه است.
وی ادامه داد: پس باید بر رسانه به عنوان ابزار مقابله ای با این تهدیدات تمرکز نموده و از ظرفیت همه رسانه های مکتوب ، دیداری و شنیداری، شبکه های اجتماعی و تریبون های مختلف استفاده کرد.
همایی راد افزود: گاهی تهدید سخت افزاری در جامعه وجود دارد که مقابله با آن ابزار خود را نیاز دارد، اما رسانه ابزار مقابله با تهدید نرم در جامعه است پس می طلبد رسانه ها را در این بخش بیش از پیش تقویت کنیم.
**امید آفرینی ابعاد مختلف دارد
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: امیدآفرینی یک موضوع انتزاعی نیست بلکه امید آفرینی ابعاد مختلف دارد حتی زمانی که دردها بیان و برای آن چاره جویی گردیده و مشکلی برطرف می شود ، این خود یکی از ابزارهای امیدآفرینی است ،
حتی وقتی نارضایتی ها بیان شود یک امر مثبت و موثر است ، اما نحوه انتقاد و اینکه کجا و چه گونه مطرح می شود، بسیار مهم تر است.
این کارشناس مسائل امنیتی ادامه داد: بنابراین معتقدیم بیان مشکلات باید در بستر خودش انجام شود و در غیر این صورت در جامعه ایجاد التهاب می کند و برای جبران خسارت های ناشی از آن باید بسیار هزینه داد.
همایی راد اظهار داشت: افرادی که صاحب تریبون هستند مانند نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و جماعات، رسانه های مختلف، شبکه های اجتماعی و غیره باید توجه کنند مطلبی که از طریق آن تریبون منتشر می کنند به امید آفرینی کمک کند.
**بهبودی اغلب شاخص های امنیتی در استان کرمان
وی با اشاره نقش رسانه در ارتقای امنیت جامعه تصریح کرد: وضعیت امنیتی و انتظامی استان کرمان در بسیاری از شاخص ها مطلوب و رو به بهبود است البته به جز آمار سرقت ها که افزایش دارد.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تصریح کرد: برخی علل افزایش سرقت ها مربوط به کم شدن ظرفیت اردوگاه های معتادان متجاهر است و برخی به اوضاع اقتصادی ، خشکسالی و سایر عوامل بر می گردد.
وی کمبود سیستم های پایش تصویری در شهرها و تاخیر در انجام وظایف قانونی دستگاههای عمومی مانند برخی شهرداری ها را یکی از دلایل کاهش نیافتن سرقت ها در استان کرمان عنوان و اظهار داشت: اقدامات مربوط به سیستم های پایش تصویری بر خلاف انتظار بسیار کند پیش می رود و به نسبت استانهای همجوار وضعیت مطلوبی نداریم.
وی ادامه داد: در حالی که کاهش 26 درصدی تلفات جاده ای طی پنج ماه نخست امسال به خاطر نصب سامانه های پایش تصویری و اقدامات راهداری و حمل و نقل در برخی محورهای شریانی استان خصوصاً بم – کرمان – سیرجان بوده و نشان می دهد که این سیستم ها چه اندازه موثر و برای کاهش تلفات یا پیشگری از وقوع جرم و کشف جرائم مفید هستند.
به گفته همایی راد گرچه تلفات جاده ای ما هم چنان زیاد است و باید هم چنان کاهش پیدا کند و به استاندارد های مطلوبی برسیم و این همه خسارت به خانواده های آسیب دیدگان و کشور تحمیل نشود.
وی بیان کرد: نیمه نخست امسال نیز محور حاجی آباد به سیرجان، سیرجان به شهربابک و شهربابک به انار نیز زیر پوشش دوربین های پایش تصویری قرار می گیرد و امیدواریم تا پایان سال جاری ظرفیت دوربین ها در جاده ها 500 درصد افزایش یابد و تاکنون نیز این ظرفیت 100 درصد افزایش داشته است.
همایی راد با بیان اینکه 35 فقره قتل در پنج ماهه نخست امسال در سراسر استان کرمان به وقوع پیوسته گفت: خوشبختانه این آمار 22 درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد و استان کرمان طی مدت یاد شده در قتل های مسلحانه نیز کاهش 38 درصدی دارد که یکی از دلایل آن افزایش کشف سلاح های غیرمجاز است.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان افزود: در برخی از شهرستان های استان کرمان مانند بافت، رابر، انار، شهربابک، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کوهبنان و نرماشیر در پنج ماهه سال جاری حتی یک قتل هم نداشته ایم .
وی ادامه داد: کاهش قتل ها در شهرستان های جنوبی این استان 50 درصد و در جیرفت 67 درصد بوده است و این امر به توسعه و رونق اقتصادی شهرستان هایی که از امنیت بالاتری برخوردار می شوند کمک می کند زیرا رغبت سرمایه گذاران و کارآفرینان برای فعالیت اقتصادی در این مناطق بیشتر می شود.
وی همچنین پیرامون دستاوردهای امنیتی و انتظامی استان تاکید کرد: با اقدامات موثر قضایی و عوامل فرماندهی انتظامی خصوصا پلیس آگاهی 103 درصد از قتل های پنج ماه گذشته سال جاری در این مدت کشف شده و برخی از قتل های کشف شده نیز مربوط به سالهای قبل بوده که در سال جاری شناسایی و عاملان دستگیر شده اند که موجب تعیین تکلیف خانواده قربانیان و پیشگیری از قتل های انتقام جویانه می گردد.
همایی راد تصریح کرد: استان کرمان در تیراندازی های ایذایی نیز طی پنج ماهه اخیر شاهد کاهش هفت درصدی بوده که علاوه بر اقدامات قضایی و انتظامی، کارهای فرهنگی و همچنین برگزاری مسابقات تیر اندازی برای کاهش هیجانات دارندگان سلاح موثر بوده اند .
** طرد اتباع و کشف سلاح غیر مجاز
وی اضافه کرد: 32 هزار نفر از اتباع غیرمجاز طی پنج ماه گذشته در استان کرمان دستگیر و طرد شده و 534 قبضه سلاح غیرمجاز نیز کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 19 درصدی داشته است.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: این استان سال گذشته بالاترین میزان کشف سلاح غیر مجاز را در طول سالهای قبل داشته و نزاع های دست جمعی نیز در کرمان هشت درصد کاهش داشته است.
**کشف مشروبات الکلی و سوخت قاچاق
وی کشف مشروبات الکی داخلی را با 33 درصد افزایش و مشروبات خارجی را 31 درصد افزایش از دیگراقدامات انجام شده عنوان و تصریح کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری 48 هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که میزان ان کاهش داشته استو دلایل آن در دست بررسی می باشد.
همایی راد گفت: بیش از 813 هزار لیتر سوخت قاچاق در پنج ماهه گذشته امسال در استان کرمان کشف شده است.
همایی راد همچنین گفت: راهبرد همراه و مسئول سازی می تواند به کاهش جرم در جامعه کمک کند لذا کاهش 22 درصدی آمار قتل ها در استان کرمان اتفاقی نیست و به جرات می توان گفت برقراری امنیت به خودی خود امکانپذیر نیست.
** دلایل کاهش وقوع جرم در استان
وی تصریح کرد: طی سال گذشته 691 نشست شورای تامین در استان کرمان برگزار شده علاوه بر تدابیر مبتنی بر پیش بینی و پیشگیری و مداخله سریع در بحران فاکتور مهمی در کاهش وقوع جرم است.
همایی راد افزود: دستگیری و حذف عناصر شرور خطرناک و سابقه دار، کاهش اطاله دادرسی ها و صدور سریع احکام قضایی، کشف سلاح ها و استفاده از ظرفیت طوایف و معتمدین که با ابتکار دادگستری انجام شد از جمله دلایل کاهش وقوع جرم در استان کرمان است.
**تاکید بر محور آگاهی رسانی
وی نیز پیرامون امنیت ایجابی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید مهارت های زندگی، تصمیم گیری و چگونگی مواجهه با مشکلات را برای جلوگیری از وقوع جرم در جامعه به دانش آموزان بیاموزد.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: برخی افراد معمولا در مواجهه با مشکل کوتاهترین راه ممکن را فارغ از آگاهی از سایر راههای تاثیرگذار در کاهش وقوع جرم یا تبعات آن انتخاب می کنند که باعث پشیمانی آنها و تبعات ناگواری می شود.
وی بر این باور است اگر این افراد آموزش ببینند ، صبر و خویشتنداری داشته باشند و با عقلانیت بیشتری رفتار کنند بهترین راه را برای مقابله انتخاب می نمایند که برای خودشان ، خانواده و اطرافیان و کل جامعه بهتر خواهد بود.
همایی راد با بیان اینکه هفت لایه برای امنیت در سند نظم و امنیت استان کرمان تعریف شده و اکنون در مرحله ارتقای امنیت اجتماعی قرار داریم اظهار داشت: باید به موازات فعالیت هایی که شبانه روز در ارکان امنیتی ، انتظامی و قضایی برای تامین امنیت مردم انجام می گیرد ساز و کاری را دنبال کنیم که شاهد ارتقای جایگاه امنیت اجتماعی باشیم .
به گفته همایی راد همه باید کمک کنیم تا شعار محوری استان که توسط نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه کرمان مبنی بر همدلی ، همکاری و همدردی بیان شد ، محقق گردد تا شاهد رشد و آبادانی هر چه بیشتر و مطلوب تر این استان غنی از حیث هر گونه منابع باشیم .
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان که از زمره فعالان رسانه ای هم بشمار می رود ضمن بازدید از نمایشگاه فعالیتهای مکتوب ایرنا مرکز کرمان از قبل انقلاب اسلامی تاکنون و آشنایی با نحوه خبرگیری و انتشار اخبار و تدوین فیلم های کوتاه در این رسانه رسمی و فراگیر با خبرنگاران و دبیران این مرکز در یک فضای صمیمی به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف نشست.3029/ 5054

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار