آیین اختتامیه ۳۱ دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان با حواشی متفاوت و جالبی به پایان رسید و پروانه‌های زرین را روانه شهرهای خود کرد.
کد خبر: ۶۵۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 06 September 2018

به گزارش تابناک : پنجمین و آخرین روز از 31 دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نیز با فراز و نشیب‌های بسیاری به پایان رسید و پروانه‌هایی که در دست جایزه‌بگیران جای گرفتند، تا سال دیگر از نصف جهان خداحافظی کردند.

آیین اختتامیه جشنواره با وجود استقبال گسترده هنرمندان و مردم و مسئولان شهری اما با حاشیه‌های متفاوتی روبرو بود که چندان تناسبی با هویت و مخاطب کودکان نداشت. 

در ابتدای برنامه پس از پخش کلیپ خلاصه‌ای از جشنواره با تاخیری 15 دقیقه‌ای، سرودخوانی کودکان با ترکیبی از موسیقی‌های نوستالژیک «خونه مادربزرگه» و «مادر من» زنده یاد خسرو شکیبایی و ناصر چشم آذر آغاز شد.

بلافاصله بعد از قرائت قرآن توسط اکبر دسترنج و اتمام سرود گروه مولا، فردی که خود را نَه مجری بلکه نقاد فیلم کودک و نوجوان معرفی کرد به روی صحنه رفت و کمی بعد مخاطبان متوجه شدند برنامه با حضور این استندآپ کمدین رسماً شروع شده است.

البته طعنه‌های مردم و خبرنگاران برنامه هم از همین لحظه و با نقدهایی که این استندآپ کمدین داشت، آغاز شد چراکه وی با نگاهی جزیی به نام فیلم‌های جشنواره شروع به اظهارنظرهایی کرد که با وجود کودکان در سالن چندان جالب توجه نبود.

استند‌آپ‌هایی با محتوای نه چندان جذاب برای کودکان

استندآپ کمدین در این آیتم فیلم «چند ثانیه زندگی مشترک» را به دلیل داشتن عبارت "چند ثانیه" بی‌بند و باری نامید، اسم «لالا کن» را مورد طعنه قرار داد و گفت مثلا اگر مخاطبمان بزرگسال بود از واژه "بکپید" استفاده می‌شد که واژه مناسبی برای مخاطب کودک نبود.

همچنین با طعنه به مسئولان که در مدتی کم کاری بزرگ می‌کنند و اگر کاری انجام دادند لطف کردند و اگر کاری انجام ندهند وظیفه خود را انجام دادند، پیرامون فیلم «آهوی پیشیونی سفید2» ساخته سید جواد هاشمی گفت: "امان از جوادهای سینمای ایران، جواد هاشمی ازجمله جوادهایی است که تکلیفش با خودش مشخص است و ....!

ارزش یعنی تندیس!

البته این فرد یکی از 4 استندآپ کمدینی بود که به روی صحنه رفت و پس از او شاهد استندآپ یکی از شرکت‌کنندگان خندوانه بودیم که او هم محتوای فیلم‌های دوران کودکی را مور تحلیل طنز خود قرار داد.

استفاده از کلماتی مانند آشغال خور در اشاره به داستان خوردن پدر ژپتو و پینوکیو توسط وال، استفاده از مواد صنعتی، سنتی، شدتی و غیره برای کارتون فوتبالیست‌ها،انحراف پدر و مادر گربه سگ و مازوخیسم سمندون بخشی از عباراتی بود که برای مخاطب کودک و نوجوان این مراسم بیان شد.

این بخش از برنامه برای مخاطبان بین المللی شاید کمتر جذاب بود و با اینکه گوشی ترجمه همزمان داشتند اما هیچ علایمی از شادی در چهره‌شان نبود! که می‌تواند عامل اصلی آن استفاده از تعابیر و اصطلاحات زبان فارسی باشد و به نظر می‌رسد بد نیست اگر برای سال‌های آتی نیز بخش‌های جنبی و سرگرمی را برای مهمانان بین‌المللی نیز درنظر گیرند.

انتقاد از ظاهر "رحمت" سریال پایتخت

هومن حاجی عبداللهی بعنوان مجری 31 دوره جشنواره به روی صحنه آمد و بیان کرد: به مناسبت 40 سالگرد انقلاب، همزمان با اصفهان گزیده‌ای از فیلم‌های جشنواره در سراسر کشور به نمایش درآمد که استقبال خوبی داشت و امشب به پایان می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه قطعاً اگر روزی قرار شد تهران نباشم، اصفهان را برای زندگی انتخاب می‌کنم، خطاب به مسئولان و هنرمندانی که در استندآپ اول شوخی‌های نامناسبی با آن‌ها شد، گفت: می‌دانید که استندآپ کمدین بدون طراحی نور و دکور با موضوعات مختلف شوخی می‌کند و امیدوارم به کسی بر نخورد!

او پس از ایراد صحبت‌های اولیه با اشاره به گریم خود در فیلم جدیدش گفت: "دوست داشتم با ظاهری کودکانه‌تر حاضر شوم و ببخشید که با ظاهر کریه حاضر شدم". 

ناهماهنگی‌های تصویری در وسط برنامه

همیشه در تمامی برنامه‌ها برخی ناهماهنگی‌ها در زمان اجرا پیش خواهد آمد که اینبار گریبانگیر دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد به نحوی که در حین سخنرانی علیرضا رضاداد، کلیپی از فعالیت‌های جشنواره پخش شد.

غلط خواندن اسم فیلم‌ها توسط مجری هم از دیگر حاشیه جالب اختتامیه جشنواره بود چراکه از یک هنرمند و بازیگر سینما انتظار غلط خواندن از روی متن وجود نداشت هرچند به گفته خودش قبل از برنامه از عوامل پرسیده بود و گویا آن‌ها نیز با تلفظ اشتباه برایش خوانده بودند.

همچنین اشتباه در خوانش تاریخ میلادی و استفاده از سال 2019 به جای 2018 در کلیپ‌ها نیز باعث خنده حضار به ویژه مهمانان بین الملل برنامه شد.

البته اجرای بهمن نورایی بعنوان مترجم همزمان چشمگیر بود و توانست مخاطبان انگلیسی زبان را به خود جذب کند.

جایزه شهید "بهنام محمدی"

بعد از اشتباه در پخش کلیپ‌ها نوبت به اهدای جایزه شهید نوجوان «بهنام محمدی‌راد» رسید و با پخش کلیپی از شهدا، یاد و خاطره چندین سال استقامت مردم ایران با تشویق پرشور حضار و صلواتی بلند زنده شد.

درخواست صریح یک فیلمساز از وزیر ارشاد 

درحالیکه مجری با صدای پنگول از داوران جوان جشنواره خواست برای اعلام نتایج برگزیدگان به روی صحنه حاضر شوند و طعنه به باز نشدن پاکت اسامی برگزیدگان، جوایز اهدا شدند.

در این بخش هر 2 فیلم برگزیده بلند داستانی با بودجه شخصی و خصوصی ساخته شده بود که نشان از اعتماد سرمایه‌گذاران به حوزه کودک و نوجوان بود و البته کنایه به عدم حمایت‌های واجب دولتی!

یکی از برگزیدگان لحظه دریافت جایزه خود خطاب به وزیر ارشاد که در سالن حاضر بود، گفت: "فیلم ما برای کودک است، من فیلمساز مستقل هستم و پول نمیخواهم فقط 10 سالن سینما به من بدهید تا فیلمم برای کودکان اکران شود".

این‌ها داور هستند یا عروسک؟!

هرچند پخش کلیپ جایزه یونیسف بیشترین تشویق حضار را به خود اختصاص داد اما لحظه معرفی و دعوت از داوران بخش بین الملل شاهد تشویق کمتر حضار بودیم به نحوی که مجری مجبور می‌شد چندین مرتبه خواسته خود را تکرار کند.

داوران کوچک بخش بین الملل از کشورهای سوریه، دانمارک، گرجستان، فرانسه، عراق، یمن، ایران و افغانستان با لباس عروسکی به روی صحنه آمدند و سبب شد مجری آن‌ها را عروسک خطاب کند و مهمان نوازی‌ اصفهانی که در تشویق‌هایشان هویدا شد.

البته نوجوانان شین آباد و کودکان زلزله زده سر پل ذهاب از جمه مهمانان ویژه جشنواره بودند که تصویرشان از پرژکتور پخش شد و لباس‌های محلی‌شان نظر مخاطبان حاضر را جلب کرد.

ناگفته‌هایی جنجالی خطاب به مسئولان 

سجاد اسماعیلی بازیگر کودک فیلم لکنت زمانی که برای دریافت جایزه خود حاضر شد با همان لهجه شیرین یزدی‌اش گفت: " فقط همه پیشرفت‌ها در تهران نیست! در شهرستان هم پتانسیل و افرادی داریم که می‌توانند خوب پیشرفت کنند. مدام به مدیران و کسانی که می‌خواهند پیشرفت کنند می‌گویند برو تهران؛ مقداری امکانات هم به شهرستان‌ها بدهید تا افراد همینجا بمانند!"

اشکان رهگذر نیز بیان کرد: "9 سال برای ساخت فیلم خود کار کردم و هدفی جز نشان دادن تاریخ، فرهنگ و هنر فردوسی بزرگ ایران نداشتم".

واکنش ثریا قاسمی به دریافت جایزه "آسیاپاسفیک"

خیرمقدم انگلیسی زبان استاندار اصفهان از دیگر بخش‌های جذاب اختتامیه بود، همچنین ایستادن سر پا و تشویق حضار به خاطر حضور ثریا قاسمی برای دریافت جایزه بین المللی‌اش.

ثریا قاسمی به خاطر بازی در فیلم "ویلایی‌ها" منتخب دریافت جایزه "آسیاپاسفیک" شده بود و گفت: "این جایزه قصه دارد؛ قصه زنان جهان، قصه ستم‌ زن‌ها و خواهران و زنانی که اسیر جاه طلبی آدم‌ها و جنگ افروزان شده‌ و در قاب جهان به انتظار نشسته‌اند که آیا عزیزانشان برمی‌گردند یا خیر؟".

وی با درخواست سالن برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان افتخار جایزه خود را به نوجوانان که آینده ایران هستند تقدیم نمود.

نطق مرضیه برومند با جمله انقدر برای وکیل و وزیر و شهردار دست نزنید!

درحالی که برای اعلام نتایج فیلم‌های برگزیده ایرانی «پاستاریونی»، «ضربه فنی» و «لکنت» در بین صدای مخاطبان گم بود با اعلام نتیجه نهایی و تشویق کمتر حضار، نطق مرضیه برومند به انتقاد باز شد.

وی گفت: "انقدر این مراسم‌ها طولانی می‌شود و برای کار‌های ابتدای دست می زنند که آخر مراسم که اهدای جایزه اصلی است همه خسته شده‌اند، انقدر برای وزیر و وکیل و شهردار دست نزنید؛ برای هنرمند دست بزنید!"

گفتنی است؛ توزیع بادکنک‌های سفید رنگ به کودکان حاضر در سالن آن هم در پایان مراسم جالب بود که درنهایت با ترکیدنشان، خنده را مهمان صورت همه می‌کرد.

31 جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال هم با تمام کم و کاستی‌ها و البته نظم بهتر اکران فیلم‌ها نسبت به سال‌ گذشته دفتر خود را به پایان رساند، امید است که سال دیگر شاهد پرواز دوباره پروانه‌ها در آسمان اصفهان باشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار