پشت پرده سخنرانی رئیس‌جمهور در بهارستان

ایلنا نوشت: بر اساس شنیده‌ها از برخی منابع شب قبل از حضور روحانی در مجلس شورای اسلامی پیامی بین رهبری و رئیس‌جمهوری ردوبدل شده است که بنا بر توصیه‌های رهبری، حسن روحانی از تصمیم خود مبنی بر بازگو کردن مگوها بازمی‌گردد. برخی از منابع از دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب با حسن روحانی رئیس‌جمهور خبر می‌دهند و بعضی از ارسال پیامی مکتوب که در آن رهبری با توجه به وجود نگرانی‌ها در جامعه و کشور به حسن روحانی توصیه می‌کنند جلسه را به‌گونه‌ای مدیریت کند تا دشمن نتواند از فضای موجود بهره‌برداری کرده و آرامش جامعه مخدوش شده به هم بخورد.

بر اساس این توصیه، حسن روحانی علیرغم اینکه متن بسیار مهمی را در جواب نمایندگان آماده کرده است اما از ارائه آن در مجلس امتناع و خودداری می‌کند. به‌گونه‌ای که حتی در موقع سخنرانی هیچ یادداشتی همراه نداشته و در مقابل او نیست. سخنرانی‌ آنقدر متفاوت با متن تهیه‌شده که همراهان روحانی که در تهیه متن و گزارش سخنرانی او  نقش داشته‌اند، شوک شده و دچار حیرت می‌شوند... روحانی به همراهان خود تاکید می‌کند که فرق بین مادر واقعی و مادر غیرواقعی در همین است که منافع ملی را به منافع فردی ارجحیت نمی‌دهد. اگرچه اقبال برخی از نمایندگان و بخشی از افکار عمومی در این است که سخنرانی تند باشد اما منافع ملی و درازمدت و همچنین توصیه رهبری به مدیریت و کنترل و حفظ آرامش فضای موجود کشور است... گفتی است اگرچه با تلاش هیئت‌رئیسه مجلس مجتبی ذوالنور نتوانست فیلم خود را در مجلس پخش کرده و فضا را متشنج کند، اما برخلاف منویات رهبری فیلم مذکور را در فضای مجازی توزیع کرد...

چرا رئیس‌جمهور در اجلاس خبرگان رهبری شرکت نکرد؟

ایسنا نوشت: یک منبع آگاه در پی اقدام بعضی از رسانه‌ها درباره عدم حضور رئیس‌جمهور در اجلاس خبرگان رهبری اعلام کرد: بحث حضور حسن روحانی به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه خبرگان با حضور وی به عنوان رییس جمهور دو موضوع جدا از هم است.

جدال لفظی کریمی قدوسی و محمد هاشمی

محمد‌ هاشمی، برادر آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال« آقای کریمی قدوسی نماینده مشهد در جلسه کمیسیون امنیت ملی گفته که حاشیه سازی در تجمع طلاب و تهیه پلاکارد معروف کار خانواده‌ هاشمی بوده است»  به روزنامه ایران گفت: این از همان حرف‌هایی است که هر کس بشنود، می‌خندد. آیا آقای رسایی و منصور ارضی را هم ما گفتیم که این حرف‌ها را بزنند. آقای کریمی قدوسی می‌داند که استخر فرح کجاست. استخر فرح در حقیقت در مشهد است که وقتی آقای قدوسی فرمانده بسیج مشهد بود، برای شنا به آنجا می‌رفت و با دوستانش در آنجا درباره چنین مسائلی صحبت و رایزنی می‌کرد.استخر فرح یک علامت و کد است بین آنها و الا در تهران چنین استخری وجود ندارد و این استخری که آقای‌ هاشمی در آنجا فوت شد، سال 77 ساخته شده است.

جواد کریمی قدسی هم در پاسخ توئیت زیر را منتشر کرد:

به‌هم‌ریختگی در جناح‌بندی‌ها صورت گرفته است

عباس سلیمی نمین در مصاحبه با هفته نامه مثلث گفت: برخی از نمایندگان از همین الان، یعنی از همین روزها به فکر حوزه‌های انتخاباتی خودشان هستند. علی‌القاعده به‌خصوص در ارتباط با برخی ضعف‌های مدیریتی دولت که فشاری را بر مردم وارد ساخته، دغدغه اصلی‌شان جلب نظر مردم است تا یک گروه و فراکسیون. یعنی برایشان آن چیزی که حائز اهمیت است، این است که مردم ثابت کنند یا نشان دهند که دغدغه مردم را دارند؛ برای حل مشکلات مردم در مجلس فعال بودند و تلاش‌های جدی را مبذول داشتند. از این منظر باید حتما برخی عملکردها را ارزیابی کرد، مثل برخی از نمایندگانی که از فراکسیون امید بودند اما برخلاف آن مشی فراکسیون‌شان عمل کردند، به‌طور مشخص در مورد استیضاح وزیر اقتصاد. این برمی‌گردد به مساله دغدغه‌های نمایندگان در حوزه انتخابی‌شان؛ نمی‌توانند امروز بدون یک کارنامه‌ای در زمینه‌های مشکلات اقتصادی مردم به رای مردم امیدوار باشند. بنابراین شما می‌بینید که یک به‌هم‌ریختگی در جناح‌بندی‌ها صورت گرفته است... قطعا آقای شریعتمداری عملکرد نامطلوبی داشته و باید کنار گذاشته شود توسط ریاست محترم جمهور، اما ریاست محترم جمهور نمی‌خواهد هزینه‌اش را خودش متقبل شود، چرا؟ چون در چارچوب ائتلافی به جریانی که عقبه آقای شریعتمداری است، امتیازی داده شده است. آن ائتلاف مقداری شکننده می‌شود، در صورتی که آقای شریعتمداری را خود آقای رئیس‌جمهور تغییر دهد.

تصویرسازی کاذب از دوران پهلوی به روایت فرشاد مومنی

فرشاد مومنی، اقتصاددان به ایلنا گفت:  تقریبا پنج سال پیش تعدادی از دانشجویان بنده مراجعه کردند تا به مناسبت  سالگرد پیروزی انقلاب، جلسه‌ای تشکیل دهم و در مورد ریشه‌های اقتصادی انقلاب صحبت کنم. البته این دانشجویان با یک تصویرسازی به این نتیجه رسیده بودند که گویی نسل ما از فرط خوشی دست به انقلاب زده بودیم، منتها به دلیل حفظ حریم استاد و دانشجویی آن  را بیان نمی‌کردند که البته بنده متوجه منظور آنها بودم. به هر روی بنده این جلسه را برگزار و حتی آن را به عنوان یک فصل از کتاب «اقتصادسیاسی توسعه در ایران امروز» منتشر کردم. در پایان جلسه وقتی از حضار خواستم تا نکات و ابهامات خود را بیان کنند حتی یک نفر هم حاضر نشد. جالب آنکه یکی از همسن و سالان بنده که از مقامات جمهوری اسلامی هم است ملتمسانه درخواست می‌کرد تا آن را به صورت کتاب منتشر کنم، وقتی دلیل اصرار ایشان را پرسیدم،  پاسخ داد که من هم به نوبه‌ی خود تحت تاثیر این فضا بودم و همیشه تصور می‌کردم که زمان پهلوی «گل و بلبل» بوده‌است. من برای اینکه سوءتفاهمی وجود نداشته باشد و تنها متر و معیار، داوری علمی باشد در تهیه این گزارشِ مقایسه‌ای، چند قید برای خود گذاشتم؛ به هیچیک از مخالفان رژیم پهلوی استناد نکردم، به هیچیک از اسناد جمهوری اسلامی  مراجعه نکردم و مستندات بنده مبتنی بر اظهارات خود شاه، خاندان سلطنتی، مقامات، گزارش‌های سازمان برنامه و بانک مرکزی و گزارش‌های خارجی‌ها در دوره پهلوی بود تا تصویر واقعی را نشان دهم. برای نمونه داده‌های سرشماری سال ۱۳۵۵ از فقر و نابرابری چنان تکان‌دهنده بود که افراد همفکر بنده نیز آن را فراموش کرده بودند. بنابراین حالا که دولت قادر به فهم و حل مشکلات نیست، بسیاری باور دارند که آن دوران بسیار عالی بوده است... شاه در سال‌های پایانی شدیداً متوهم شده بود. به‌طوری که یک گروه مهندسی از خارج را برای تهیه برنامه تمدن بزرگ فراخوانده بود یا زیر نامه یا حکمی از خود را با عنوان «خدایگان محمدرضا شاه پهلوی شاهنشاه آریامهر» توشیح می‌کرد. ایشان در آن نطق ۱۲ دقیقه‌ای معروف خود که گفت؛ پیام انقلاب شما را شنیدم،۷ بار به وجود فساد گسترده و عمیق در کشور اذعان کرد و فرصت جبران از مردم خواست اما ارزیابی مردم به‌گونه‌ای بود که شاه دیر به فکر جبران افتاده است. پس وقتی فرد شماره یک این‌گونه نسبت به وجود فساد اعتراف می‌کند، اوضاع به شکلی بوده که نمی‌توانست اعتراضات مردم را نادیده بگیرد. الان هم با کمال تاسف شرایطی را داریم که مقامات مهم کشور معترف به وجود فساد غیرمتعارف در کشور هستند...

حسین راغفر نیز گفت:عملکرد نادرست ما به معنای موفقیت کشور در گذشته نیست. عمق فساد، لاابالی‌گری و عیاشی موجود در دستگاه پهلوی تکان دهنده بود... همین الان بانک‌ها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از وجوه مردم را بالا کشیده اند و معلوم نیست این پول‌ها کجاست؛ دولت قادر به تامین این پول نیست؛ جبران این فساد خیلی سخت است؛

بوی مذاکره با دشمن می‌آید

سردار غلام حسین غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید گفت: برخی می گویند مشکلات کشور راه حل سیاسی دارد، این حرف‌ها بوی بحث مذاکره را می دهد! مذاکره با چه کسی؟ کسی که دستش به خیانت آلوده است؟ در ارتش جنگنده کوثر می‌سازیم و از معدود کشورهای سازنده این حوزه هستیم، دلیل آن است که در ارتش خود باوری هست و دلال و افراد فاسد هم وجود ندارد. بیاید از اقیانوس عظیم بسیج و اساتید بسیجی استفاده کنیم.

هیات رئیسه مجلس در گزارشی  اسامی نمایندگانی که بیشترین مشارکت را در رای گیری های صحن علنی مجلس داشته اند در سه ماهه اول اجلاسیه سوم دوره دهم مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد. اسامی نمایندگان به این شرح است: فردین فرمند نماینده میانه، روح الله بابایی صالح نماینده بوئین زهرا و آوج، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری و میاندرود، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، محمدابراهیم رضایی نماینده خمین، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان، حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان.

حربه جدید آقازاده‌ها برای فرار از افکار عمومی

روزنامه آفتاب یزد نوشت: طی ماه‌های گذشته افکار عمومی‌ و رسانه‌ها تمام قد به پدیده آقازادگی هجمه برده‌اند. مردم بعد از ماجرای افشاگری‌های روز استیضاح ربیعی در مجلس، کمپینی با عنوان «فرزندت کجاست؟» به راه انداختند و از مسئولین خواستند تا اعلام کنند فرزندان آنها چه می‌کنند و در کجا هستند. کمپینی که البته عده معدودی از مقامات کشورمان به آن پیوسته و اکثریت از آن سرباز زدند... برخی از کانال‌های سایت‌های رسمی‌ کشور نیز نوشته‌اند که «پس از حساسیت ویژه مردم و رسانه‌ها نسبت به فرزندان مسئولین، اکنون برخی فرزندان مسئولان و نزدیکان آنان با تغییر نام خانوادگی خود، انتساب به نام خانودگی قبلی را به کلی منکر می‌شوند و از این طریق افکار عمومی‌ را فریب می‌دهند... نکند عده‌ای در این میان برای فرار و تداوم فعالیت‌های اقتصادی و تخلف‌های مالی، تصمیم به تغییر فامیلی‌شان گرفته‌اند به مثابه مارهایی که پوست‌اندازی می‌کنند تا به شکلی دیگر به جامعه و مردم نیش بزنند؟ اگر چنین موضوعی است روش مقابله با آنها چگونه باید باشد؟

سوال روزنامه اعتماد از آیت الله جنتی

روزنامه اعتماد نوشت: آیت‌الله جنتی از بزرگانند . مقام شامخ آیت‌الله بر کسی پوشیده نیست، پیش از آنکه صاحب منصب باشند در زمره السابقون انقلابند و از حیث مبارزه و فعالیت انقلابی کمتر کسی را بتوان یافت که با ایشان برابری کند. مع‌ذلک نطق اخیرشان در خبرگان و تاکیدشان بر امر مهم و ضروری پاسخگویی گستاخ‌مان کرد، بهتر بگویم، به ما این اجازه را داد تا متواضعانه و خیرخواهانه به ایشان عرض کنیم که اگرچه در پاسخگو بودن روسای قوا با شما هم‌آواییم، اما آیا بهتر نیست هر کس هر کجا هست پاسخگویی را از خود و از نهاد تحت امر خود شروع کند؟ آیا حضرتعالی هیچ وقت شده است که در مقام پاسخگو، سوالات مردم، لااقل سوالات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه را جواب دهید و در اقناع منطقی جامعه بکوشید؟ آیا مردم در طی این چهل سال فقط از دولت، آن هم فقط از دولت روحانی سوال دارند؟... آیا شورای نگهبان هیچ شده است که به انبوه سوالات مردم جواب بدهد؟ سوالاتی که از شورای نگهبان در اذهان مردم نقش بسته یکی، دوتا نیست.

سردارمحمد علی جعفری صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه علیرغم تاکید مقام معظم رهبری که نگاه‌ها باید برای حل مشکلات اقتصادی به داخل باشد اما بارها برخی از مدیران کشور تمام راه حل مشکلات اقتصادی کشور را سیاسی و در نهایت به مذاکره پیوند می‌زنند... یکی از انگیزه‌های جابجایی‌های فرماندهان در سپاه حفظ انگیزه و پویایی در حوزه‌های مختلف است.

پس لرزه پخش فیلم محرمانه در صحن مجلس

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواستار ورود مدعی العموم و دادستان تهران به موضوع پخش فیلم محرمانه در مجلس شورای اسلامی از سوی کریمی قدوسی شد. علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار فیلم مربوط به دوتابعیتی‌های مذاکرات از سوی کریمی قدوسی گفت: این فیلم چند ماه قبل به صورت کامل در کمیسیون امنیت ملی توسط نماینده سازمان اطلاعات سپاه پخش و اعلام شد که فیلم محرمانه است و مفاد آن منتقل نشود. در آن زمان ما موضوع دوتابعیتی‌ها را در کمیسیون بررسی می‌کردیم و نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه و مسئولین وزارت اطلاعات هم در آن جلسه حضور داشتند. در همان جلسه اختلاف نظر عمیقی در مورد موضوع دوتابعیتی‌ها بود و به صورت مصداقی درباره آقای دری اصفهانی اظهارات مختلفی توسط دستگاه‌های امنیتی مطرح شد. وزیر و معاون ضد جاسوسی ایشان در کمیسیون اعلام کردند که آقای دری اصفهانی را جاسوس نمی‌دانیم و مستنداتی برای جاسوسی ارائه نشده است.

حداقل 6 میلیون خانوار در صورت ادامه وضع موجود، زیر چرخه اقتصادی لِه می‌شوند

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید اظهار کرد: هر چالشی که امروز در کشور داریم و هر موضوعی که نمره قبولی در آن نگرفتیم در حوزه موضوعات کارکردی ماست. دشمن بر روی ناکارآمدی ما سوار است و از آن استفاده می کند تا به آرمان‌های کشور ضربه بزند، این جنگ روانی که دشمن با ما شروع کرده به دلیل ضعف ما در موضوعات کارکردی است. قالیباف با بیان اینکه در صورت ادامه وضع موجود حداقل شش میلیون خانوار زیر این چرخه اقتصادی له می‌شوند، گفت: آیا نمی‌توان در کوتاه مدت به فکر خانواده‌های ضعیف بود؟... این نظام اداری متورم که تحت تاثیر افراد فاسد درون نظام اداری یا بیرون آن قرار دارد نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند . نمی‌تواند فردی وجود داشته باشد که 256 میلیون یورو در سال 97 از شعبه بانک ارز بگیرد و هیچ پاسخی هم به سیستم بانکی ندهد، نباید کسی ارز 4200 تومانی بگیرد و آن را در بازار آزاد به هر قیمتی که می‌خواهد بفروشد... من مدتی قبل راه کارهای حل مشکلات اقتصادی را برای دوستان و مسئولان فرستادم. راه کارهای زیادی هم راه کارهای کوتاه مدت و هم راه‌ کارهای میان مدت و هم بلند مدت برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد.

وی با طرح این سوال که چرا راه کارهای عملیاتی نمی‌شود، گفت: در جنگ اقتصادی دو نگاه وجود دارد یک نگاه می‌گوید اقتصاد راه حل اقتصادی دارد و نگاه دیگر می‌گوید اقتصاد یک راه حل سیاسی دارد، ما امروز راه کار اقتصادی داریم که توجه آن به داخل است، اما کسانی که به دنبال راه کار سیاسی هستند اشتباه بزرگی می‌کنند.

 سخنگوی دولت به زودی معرفی خواهد شد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد:روحانی هفته اول مهر به نیویورک می رود... اینکه دیروز رئیس مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد که "برخی به نیویورک می روند که با ترامپ ملاقات کنند" برایم عجیب بود.ممکن است برخی در کوچه و بازار این حرفها را بزنند اما اینکه رئیس مجلس خبرگان صحبتی کند که پایه و اساسی ندارد و هیچ وقت مطرح نبوده؛ برایم جای تعجب داشت.

واعظی همچنین گفت: سخنگوی دولت به زودی معرفی می‌شود.

فارس نوشت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور درحالی به آیت‌الله جنتی بابت اظهارات روز گذشته‌اش انتقاد کرده که اساسا صحبت‌های منتشر شده رئیس مجلس خبرگان را درست نخوانده است.

روحانی یک‌تنه اصرار می‌کند نوبخت بماند

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فرهیختگان گفت: در حال حاضر مطالبه گروه‌های اصلاح‌طلب این است که روحانی صراحتا تکلیف ماهیت سیاسی خود را روشن کند. برداشتی که من از بیانیه هفته گذشته کارگزارانی‌ها داشتم این بود که آنها پس از آنکه روحانی نتوانست مردم و نمایندگان را در تریبونی که در مجلس در اختیار او قرار گرفته بود، راضی کند، با این کار سعی کرد ذمه خودش را از کارنامه منفی روحانی تبرئه کند. کارگزارانی‌ها با این بیانیه به مخاطبان خودشان گفتند که حساب ما از حساب آقای روحانی جداست. البته من علاقه چندانی به رصد این بیانیه‌بازی‌ها بین احزاب سیاسی ندارم. خصوصا اینکه این احزاب و گروه‌های سیاسی پیش از این متحد هم بوده باشند. اما این حق را به آنها می‌دهم که بدون هیچ ملاحظه‌ای با مخاطبان و طرفداران‌شان حرف بزنند و آنچه را که به آن اعتقاد دارند، بی‌پرده با همه در میان بگذارند.

ناصری می گوید: روحانی نه تشکیلات خاصی و نه عقبه مستحکمی داشت و نه کارزار انتخاباتی خاصی را تجربه کرده بود. اگر بخواهم واضح‌تر مساله را برایتان تبیین کنم، باید بگویم همان‌هایی که اسفندماه سال94 وارد صحنه انتخابات مجلس شده و آن حماسه تاریخی را در کشور خلق کردند، در سال 96 هم وارد صحنه شدند و توانستند بدنه اجتماعی‌شان را برای رای دادن به آقای روحانی بسیج کنند تا ریاست‌جمهوری او را برای چهار سال دیگر تکرار کنند، اما مشکلی که بعد از انتخابات به وجود آمد این بود که برخی از اعضای حزب اعتدال و توسعه دچار توهمی عجیب شده‌اند و می‌گویند رای آقای روحانی مربوط به شخص خودش است و او هیچ وابستگی خاصی به هیچ کسی ندارد... جمع‌بندی بسیاری از تحلیلگران سیاست داخلی این است که درگیری خاصی میان آقای جهانگیری و آقای نوبخت در دولت به وجود آمده است، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، این مساله واقعیت ندارد و هیچ درگیری حادی میان این دو رکن اصلی دولت به وجود نیامده است، اما اشکال اینجاست که با وجود اینکه اکثر اصلاح‌طلبان حاضر در دولت، از جمله آقای جهانگیری، زنگنه، اردکانیان و حجتی که تجربه و تخصص مدیریت اقتصادی کشور را هم دارند با حضور آقای نوبخت در تیم اقتصادی دولت مخالفند، آقای رئیس‌جمهور، یک‌تنه اصرار دارد که آقای نوبخت در این مسئولیت به کار خود ادامه دهد. دلیلش هم این است که او بیش از اینکه به اهمیت این سازمان در مدیریت کلان اقتصاد کشور توجه کند، به دنبال این است که رئیس این سازمان حرف گوش‌کن باشد.

سه اقدام عجیب نمایندگان مجلس در جلسه امروز

طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که از سوی محمدجواد فتحی نماینده اصلاح طلب و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس  تهیه  و به امضای 60 نماینده رسیده بود امروز به صحن علنی مجلس آمد تا درمورد یک فوریت آن تصمیم گیری شود پس از انکه موافقان و مخالفان به بیان استدلال خود درباره ان پرداختند. ابتدا با تقاضای تعدادی از نمایندگان بحث علنی شدن رای به فوریت این طرح مطرح شد اما مجلس با آن مخالفت کرد.

خبرآنلاین نوشت: یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان امروز به صحن علنی مجلس آمد اما نمایندگان با آن مخالفت کردند. نمایندگان در این جلسه نه تنها به یک فوریت شفافیت آرا رای منفی دادند بلکه با شفافیت برای رای به قید فوریت هم مخالفت کردند.

طرح یک فوریت شفافیت آرا که از سوی محمدجواد فتحی نماینده اصلاح طلب و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس تهیه شده بود امروز به صحن علنی مجلس آمد تا درمورد یک فوریت آن تصمیم گیری شود پس از انکه موافقان و مخالفان به بیان استدلال خود درباره ان پرداختند. ابتدا با تقاضای تعدادی از نمایندگان بحث علنی شدن رای به فوریت این طرح مطرح شد.

علی مطهری که در غیاب مسعود پزشکیان ریاست مجلس را به عهده داشت با اعلام اینکه شفافیت برای شفافیت را به رای می گذاریم از نمایندگان خواست تا به درخواست علنی شدن آرا برای یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس (شفافیت آرا) رای دهند. نهایتا مجلس با با ۵۷ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالفت و هفت رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کرد. پس از این اعلام مخالفت، یک فوریت طرح مذکور به رای گذاشته شد اما اکثریت مجلس با شفاف شدن رایشان مخالف بودند و با ۵۹ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر فویت این طرح رای نیاورد.

لازم به ذکر است رد فوریت طرح به معنای رد کلیت آن نیست بلکه این طرح در قالب طرح های عادی و بدون قید فوریت در زمان دیگری در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

جماران نوشت: نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریت تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی، اخطار مصطفی کواکبیان مبنی بر مغایرت این طرح با اصل 75 را به رای گذاشتند. نمایندگان در ادامه با 106 رای موافق و 62 رای مخالف از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه این طرح را مغایر اصل 75 دانستند.

نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد رد طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی با 86 رای موافق، 98 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه با اصل طرح مخالفت کردند.