رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خبر داد:
تابناک هرمزگان- رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با اعلام این مطلب که طی 5 سال گذشته شاهد کاهش ۱۵درصدی تعداد متهمین استان هرمزگان می باشیم اظهار داشت: این موفقیت نشان دهنده تلاش مضاعف مدیریت و کارکنان دستگاه قضایی استان هرمزگان در جهت کنترل جمعیت کیفری و تسریع در روند رسیدگی به پرونده های زندانیان است.
کد خبر: ۶۵۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 04 September 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، در چهارمین جلسه شورای قضایی استان هرمزگان با حضور دکتر جهانگیر رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ، حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ، دادستان مرکز استان ، مدیرکل زندان های استان هرمزگان ، مدیران سازمان های تابعه قوه قضائیه و روسا و دادستان های حوزه های مختلف قضایی استان هرمزگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ حجت الاسلام و المسلمین اکبری رئیس کل دادگستری و رئیس شورای قضایی استان هرمزگان طی سخنانی ضمن خوش آمدگویی به دکتر جهانگیر و هیأت همراه به تشریح وضعیت قضایی استان هرمزگان پرداخت.

وی با اعلام این مطلب که به جهت بهره گیری از تأسیسات نوین قضایی و اعمال مجازات های جایگزین حبس در روند دادرسی و صدور آراء از سوی محاکم استان ، جمعیت زندانیان استان هرمزگان به نحو چشمگیری کاهش یافته است ، اظهار داشت: با توجه به آمار موجود ، میزان استفاده از تأسیسات نوین قضایی و مجازات های جایگزین حبس در یک بازه زمانی یکساله در سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 62 درصد افزایش یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری ، مشارکت محکومین در ایجاد کمربند سبز شهر بندرعباس به جای اعمال مجازات حبس را یکی از پروژه های موفق دستگاه قضایی استان هرمزگان با مشارکت شهرداری بندرعباس و در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان ها عنوان نمود و بر ضرورت استفاده از ظرفیت های اداره کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان ، گروه های اخذ رضایت در زندان ها و ستاد دیه و حمایت از زندانیان غیر عمد استان در جهت کنترل جمعیت کیفری زندان ها تأکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با اعلام این مطلب که فعالیت های گروه های اخذ رضایت در زندان های استان هرمزگان طی سال گذشته منجر به اخذ رضایت برای شش نفر از محکومین به قصاص و رهایی آن ها از مجازات گردیده است، ابراز امیدواری کرد: در نتیجه ارتقای سطح همکاری ها و جلب مشارکت دیگر دستگاه های متولی این موفقیت ها طی سال پیش رو نیز ادامه یابد.

در ادامه این نشست دکتر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با اشاره به مقوله جرم در تاریخ زندگی بشر گفت: از ابتدای تاریخ، از بین بردن جرم در جوامع مختلف دغدغه مهم اندیشمندان بوده است.

وی با تشریح سیر تحول برخورد با جرم و مجرم در جوامع مختلف حبس را یکی از راهکارهای مقابله با جرم در جوامع عنوان کرد و گفت: هر چند زندان یکی از راهکارها برای مقابله با جرم بزه در جوامع است اما نباید از این راهکار استفاده نادرست بکنیم.

مشاور رئیس دستگاه قضا یکی از اولویت های مهم در تحقق اهداف عدالت محور دستگاه قضا را استفاده حداقلی از مجازات حبس عنوان کرد و گفت: زندان نباید اولین و سهل ترین راه مقابله با جرم باشد و زندان باید صرفاً محل نگهداری ناامن کنندگان جامعه و مزاحمین اموال و نوامیس مردم باشد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه با تاکید بر اینکه فضای زندان های کشور متناسب با تعداد زندانیان نیست اظهار داشت: اولین گام برای کاهش جمعیت کیفری توسعه فرهنگ گذشت و صلح در جامعه است.

وی تصریح کرد: امروز جامعه ما نیازمند ترویج فرهنگ صلح و آشتی به عنوان بخشی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است‌.

مشاور رئیس دستگاه قضا عنوان کرد: امروز بیشترین پرونده ها در محاکم قضایی مربوط به جرائم علیه اشخاص است که نشان دهنده پایین آستانه تحمل در جامعه و دور شدن از فرهنگ صلح و گذشت است.

دکتر جهانگیر با بیان اینکه دستگاه قضایی و سازمان زندان ها تولید کننده زندانی نیستند گفت: سوء مدیریت ها و ضعف کارکرد نهادهای مختلف زمینه ساز وقوع جرم و زندانی شدن افراد میشود ار این رو باید تمامی نهادهای مسئول سهم خود را در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و کمک به اصلاح و تربیت زندانیان ایفا نمایند.

این مقام ارشد قضایی در ادامه با ارائه آماری از شاخص های اجتماعی در استان هرمزگان به تحلیل و آسیب شناسی علل وقوع جرم در این استان پرداخت.

رئیس سازمان زندان ها در بخش دوم سخنان خود گفت: در این استان سه جرم مواد مخدر، سرقت و جرائم علیه اشخاص به ترتیب بیشترین زندانیان را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه 17 درصد زندانیان استان را افراد متهم و تحت قرار تشکیل داده اند گفت: میانگین کشوری در این خصوص 21 درصد است.

رئیس سازمان زندان ها گفت طی 5 سال گذشته شاهد کاهش 15 درصدی تعداد متهمین استان هرمزگان می باشیم که این موفقیت نشان دهنده تلاش مضاعف مدیریت و کارکنان دستگاه قضایی استان هرمزگان در جهت کنترل جمعیت کیفری و تسریع در روند رسیدگی به پرونده های زندانیان است.

وی همچنین گفت: طی 6 سال گذشته شاهد روند رو به کاهش ورودی به زندان های این استان هستیم.

دکتر جهانگیر با اشاره با تشکیل پرونده شخصیت برای تمامی زندانیان در کشور گفت: آمار استخراج شده از این پرونده ها اطلاعات ارزشمندی در خصوص ریشه یابی علل وقوع جرم در اختیار ما قرار می دهد که میتوانیم در برنامه ریزی های مختلف از آن استفاده کنیم.

وی فقر و بیکاری را همچنان مهم ترین عامل وقوع جرم در جامعه عنوان کرد و گفت: نباید از این مساله به سادگی عبور کنیم چرا که با وجود این عوامل نمی توانیم به هدف کاهش جمعیت کیفری دست یابیم.

مشاور رئیس دستگاه قضا توجه به خانواده زندانیان را ضلع دیگر فرآیند اصلاح و تربیت دانست و گفت: نمیتوانیم به اهداف برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان ها دست یابیم در حالیکه خانواده زندانی با مشکلات عدیده دست به گریبان است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار