کد خبر: ۶۵۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۶ 03 September 2018

تابناک هرمزگان- اتحاد شوروی درطول یک دوره 40 ساله در محوطه آزمایش هسته‌ای سمیپالاتینسک در قزاقستان صدها وسیله هسته‌ای را منفجر کرد.

 به گزارش تابناک هرمزگان، همه این آزمایش‌ها وقتی که این محوطه 25 سال پیش در 29 اوت 1991 تعطیل و متوقف شد.

به نقل از مجله تایم، بارش‌های رادیواکتیو از ابرهای قارچی در بالای زمین و انفجارهای زیر زمینی در طول زمان آسیب‌های جدی را به جمعیت مجاور به ویژه به شهر سمیپالاتینسک در تقریبا 100 مایلی شرق محوطه آزمایش هسته‌ای وارد کرده است.

سطح تشعشعات هنوز در خاک و آب نزدیکی این شهر تا 10 برابر بیش‌تر از حد معمول است و در خلال و بعد از دوره آزمایش‌های هسته‌ای نوزادان با معولیت‌هایی به دنیا می‌آمدند. سرطان جمعیت را در برگرفته تا آن‌جایی که طبق یک گزارش در سال 2016 بیش از نیمی از مردم شهر بیش از 60 سال عمر نمی‌کنند.

در حال حاضر سازمان ملل روز جهانی مبارزه با آزمایش هسته‌ای را همه سال در آن تاریخ به منظور گرامی‌داشت تصمیم نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان در تعطیلی این محوطه را به رسمیت می‌شناسد.

قطعنامه 64/35 سازمان ملل که مجمع عمومی در سال 2009 برای ایجاد روزی علیه آزمایش‌های هسته‌ای آن را پذیرفت می‌گوید: باید برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای به منظور جلوگیری از اثرات ویرانگر و مضر بر زندگی و سلامتی مردم و محیط زیست همه تلاش‌ها را به کار بست.

آزمایش‌های زیرزمینی در سمیپالاتینسک تا سال 1989 ادامه یافت در نهایت یک جنبش ضدهسته‌ای با نام نوادا سمیپالاتینسک رشد یافت و هزاران نفر را در مخالفت علیه این سایت هسته‌ای در سال 1989 جمع کرد.

سمیپالاتینسک چیزی فراتر از یک محوطه آزمایش هسته‌ای بود: تطعیلی آن در بحبوه زوال اتحاد شوروی سمبولیک بود. زمانی که اعلام شد این محوطه تعطیل خواهد شد، مجله تایمز نوشت که این امر برای جهانی که درباره‌ی سرنوشت آینده وسایل هسته‌ای و این محوطه در مناطق پیشین شوری نگرانی دارند، نشانه خوبی بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تهدید جنگ اتمی در جریان این کودتا بسیار اندک بود و حتی اگر اتحاد شوروی فرو بپاشد، پایین خواهد ماند. یک دلیل این است که عملاً همه تسلیحات هسته‌ای استراتژیک اتحاد جماهیر شوروی از جمله موشک‌ها و بمب‌افکن‌ها که تهدیدی برای دیگر کشورها هستند. فقط در 4 جمهوری قرار دارند: روسیه، اوکراین، بلاروس و قزاقستان. از این 4 جمهوری، روسیه 80 درصد یا بیش‌تر تسلیحات هسته‌ای استراتژیک را در اختیار دارد.

دو جمهوری دیگر صاحب تسلیحات هسته‌ای فراتر از تحویل سلاح‌های هسته‌ای رفتند هر دوی اوکراین و بلاروس خود را منطقه عاری از سلاح هسته‌ای اعلام کردند و نور سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان فرمان تعطیلی مرکز آزمایش هسته‌ای زیرزمینی را داد گرچه هنوز با تسلیم کردن این تسلیحات موافقت نکرده بود.

روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای به‌عنوان یادآوری کننده معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای عمل می‌کند که سازمان ملل آن را در سال 1996 به تصویب رساند؛ اما هنوز اجرایی نشده است.

این معاهده همه آزمایش‌ها یا انفجارهای هسته‌ای به هر طریقی را ممنوع خواهد کرد اما هنوز چند کشور این معاهده را امضاء یا به تصویب نرسانده‌اند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار