کد خبر: ۶۴۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 23 August 2018

در سکوت مسئولان نظارتی استان یزد؛ نرخ بلیط پروازهای داخلی در مراکز خدمات مسافرت هوایی یزد با افزایش چند برابری مواجه شده است.

به گزارش تابناک یزد؛ اداره كل نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردي موظف است بر عملكرد فرودگاه ها، شركت هاي هواپيمايي داخلي و خارجي فعال در كشور و دفاتر خدمات مسافرت هوايي كه در زمينه فروش بليت هواپيما فعاليت مي نمايند نظارت مستقيم داشته باشد. بنابر این کلیه مراحل یک مسافرت هوایی تحت نظارت و بازبيني كارشناسان اين اداره كل مي باشد.
متاسفانه علیرغم نظارت این اداره کل و سایر نهادهای نظارتی روزانه شاهد افزایش بی رویه قیمت بلیط هواپیما در سطح کشور هستیم و این معضل نیز در استان یزد در سایه سنگین سکوت نهادهای نظارتی، دامن گیر مسافرانی شده است که مسافرت هوایی را در دستور کار خود قرار داده اند.

این افزایش چندبرابری قیمت به نحوی است که به طور مثال پرواز یزد-تهران که از 130 الی 200 هزار تومان در دفاتر مختلف خدمات مسافرت هوایی عرضه می شد حال در شرایطی تا 500 هزار تومان هم خریداری شده است.

هرچند عواملی چون ایام تعطیل و پیک سال، فصول مختلف، نوع کلاس پروازی، قیمت سوخت هواپیما و مسیرهای پرتردد هوایی بهانه ای برای افزایش و نوسان قیمت برای بلیط های پروازی می باشند اما به نظر می رسد پرواز های چارتر نسبت به پروازهای سیستمی و معمولی خود دلیل عمده ای بر این نوسان و افزایش نرخ بلیط هواپیما در استان یزد شده است.

واژه‌ی چارتر در معنای لغوی آن به معنیِ «دربست کرایه دادن» است. در حوزه‌ی صنعت گردشگری هرچیزی که به تعداد زیاد موجود باشد و قابلیت فروش یا اجاره داشته باشد، می‌تواند چارتر شود.

وقتی که تمام صندلی‌های یک هواپیما در یک مسیر پروازی در اختیار چارترکننده قرار بگیرد به آن پرواز چارتر می‌گوییم. مثلا وقتی که آژانس هواپیمایی یک مسیر پروازی مثلا تهران ـ یزد  را برای مدتی چارتر کند، به آن پرواز یزد، پرواز چارتر می‌گویند. در این مثال، پروازهای تهران ـ یزد از مسیرهای پرطرفداری‌اند که همیشه متقاضی دارند و پرواز این مسیرها به صور مختلفی چارتر می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم پرواز چارتر، ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که به‌طور مستقیم متوجه چار‌ترکننده است. چارترکننده به دلیل این‌که از پیش، هزینه‌ی تک‌تک صندلی‌های پرواز را پرداخته، ترجیح می‌دهد تمام صندلی‌های پروازش پر شوند و تمام بلیط‌های آن پرواز را بفروشد هرچند وقتی استقبال زیادی از پرواز می شود؛ بدون هیچگونه نظارتی اقدام به افزایش بلیط های آن پرواز می کند.

افزایش قیمتی که برای آن سقف خاصی مدنظر گرفته نشده است و یک چارتر کننده می تواند به سلیقه و بنابر منفعت و مصلحت خود بلیط یک پرواز را چندین برابر به فروش برساند یا اگر صندلی های این پرواز پر نشده است از قیمت بلیط ها بکاهد. این شرایط زمانی که تمامی پروازهای یک مسیرهوایی گرفته شود و دیگر مسافر نتواند جز پرواز چارتر انتخاب دیگری داشته باشد می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی دلایل افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و چارتر به ویژه در ایام پرتقاضا خبر داد و افزود: برای جلوگیری از گرانی بلیت هواپیما به ویژه در ایام پرتقاضا باید نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشوری تشدید شود.

بدری تصریح کرد: قیمت بلیت پروازهای داخلی به ویژه پروازهای چارتر که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش‌های دریافتی قیمت بلیت پروازهای چارتر در ایام پرتقاضا مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورده است که این مساله با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای جلوگیری از گرانی بلیت هواپیما به ویژه در ایام پرتقاضا نظارت‌های این سازمان بر ایرلاین‌ها افزایش یابد.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه بر اساس اعلام این سازمان نرخ بلیط هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود؛ بیان داشت: آزادسازی نرخ بلیط هواپیما الزاما به معنای افزایش قیمت ها نیست، همانطور که در بسیاری از مواقع شاهد ارائه نرخ بلیط هواپیما پایینتر از نرخهای متعارف هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار