تابناک هرمزگان- اهالی دهستان جکدان بخش مرکزی بشاگرد از وجود خرس و رد پای به جای مانده در درب منازل خبر دادند که رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بشاگرد این خبر را تایید کرد.
کد خبر: ۶۴۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶ 19 August 2018

 

به گزارش تابناک هرمزگان، فرهنگ کده اعلام کرد: بشاگرد با منطقه ای کوهستانی و آب هوای، گرم و خشک است و این شهرستان وسیع با بیش از 180 روستای کوچک و بزرگ یکی از مناطق بکر و دست نخورده استان هرمزگان و کشور به شمار می رود.

شهرستان بشاگرد از سال های گذشته تاکنون به دلیل مراتع مناسب خود، میزبان شایسته ای برای حیوانات در معرض انقراض از جمله خرس ، پلنگ و … بوده است.

از زمان های گذشته داستان های بسیاری در خصوص حمله حیوانات وحشی به مردم در روستاهای بشاگرد و یا آسیب به زمین های کشاورزی و دام ها وجود دارد.

یکی از معروف‌ترین این داستان ها، حمله یک خرس به خانه معلمی در دهستان جکدان بخش مرکزی بشاگرد است که با خانواده خود به این منطقه سفر کرده بود و باعث آسیب دیدگی او از پای درآوردن خرس با گلوله است.

اما امروز بسیاری در خصوص یک اقدام عجیب از طرف سازمان محیط زیست در شهرستان بشاگرد مورد بحث شهروندان قرار گرفته که باعث ایجاد خوف در مردم روستا نشین شده است.

مشاهده ردپای خرس در مناطق روستایی بشاگرد

 

بسیاری از شهروندان بشاگردی از انتقال چندین قلاده حیوان وحشی به شهرستان بشاگرد و رها سازی آن ها در دل کوه ها و مراتع این منطقه خبر می دهند.

برخی از کشاورزان روستای شه بابک بخش مرکزی شهرستان بشاگرد از حمله حیوانات وحشی به زمین های کشاورزی و از بین بردن محصولات خود خبر داده اند.

در دهستان جکدان بخش مرکزی هم شایعاتی از وجود خرس و رد پای به جای مانده در درب منازل وجود دارد که در صورت صحت داشتن می تواند بسیار خطر آفرین هم برای مردم و هم حیوانات باشد.

محیط زیست قربانی دست نا آگاهی مردم و بی توجهی مسئولان

 

پیش از این هم کمالی، عضو شورای روستای دهیچ چهارده روستا از مزاحمت حیوانات وحشی برای مردم این منطقه خبر داده و اظهار کرد: حیوانات وحشی بارها به دام های مردم حمله و تلفات بسیاری بر جای گذاشته اند.

این عضو شورای روستای دهیچ چهارده روستا گفت: با توجه به این که تنها درآمد این مردم همین چند رأس دام است این گونه تلفات خسارات جبران ناپذیری را برای آن ها به عمل آورده است.

کمالی با اشاره به حمله مردم به این حیوانات در حال انقراض، اظهار کرد: مردم از ترس مال و جان خود به دنبال از بین بردن این حیوانات به ترفند های گوناگون هستند.

وی ادامه داد: در غیاب تدبیر مسئولان، مردم و دامداران با ایجاد تله ها و استفاده از گلوله به دنبال از بین بردن این حیوانات و منقرض کردن آن ها هستند.

این عضو شورای روستای دهیچ خاطر نشان کرد: انتظار می رود مسئولان فکری به حال مردم و این حیوانات کنند و با فرهنگ سازی و کنترل این حیوانات از انقراض آن ها جلوگیری به عمل آورند.

دو گزارش از حمله پلنگ به شهروندان به ما ارائه شده است

 

مبارکی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بشاگرد در توضیح این موضوع در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده اظهار کرد: تصاویری از این حیوانات در سطح شهرستان هم به دست ما رسیده اما تعداد آن ها اندک است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بشاگرد افزود: این حیوانات برای مردم خطر آفرین نبوده و پیدا شدن آن ها کار آسانی نیست و فقط رد پاهایی از این وحوش در زمین ها کشاورزی مشاهده شده است.

مبارکی با اشاره به اینکه این حیوانات بیشتر در نخلستان ها دیده شده اند، گفت: در ماه گذشته یکی از شهروندان در نخلستان ها یک عدد خرس رویت کرده که تصاویر آن به این اداره ارسال شده است.

خطری ساکنان را تهدید نمی کند

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فرهنگ کده در خصوص ترس و وحشت مردم از این حیوانات، اظهار کرد: این مردم بومی این روستاها هستند و با این موارد سال ها است آشنایی داشته و باعث ترس و وحشت آن ها نمی شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بشاگرد ادامه داد: این حیوانات به هیچ عنوان در روستاها ظاهر نمی شوند و در صورت مشاهده حمله آن ها به مردم بعید است.

مبارکی تصریح کرد: تاکنون هیچ گزارشی از حمله خرس و آسیب دیدگی شهروندان به ما ارائه نشده اما در خصوص پلنگ دو گزارش حمله داشته ایم.

وی از کاهش تعداد این حیوانات در سطح شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: آخرین خسارت حیوانات وحشی به دو ماه پیش و حمله یک قلاده پلنگ به دام در روستای «دستگرد درگاز» بر می گردد که صاحب دام به دلیل درگیری با این حیوان مجروح و راهی بیمارستان شد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار