استاندار هرمزگان:
تابناک هرمزگان- صیادی کشتی‌های چینی در خلیج فارس، دستاویزی برای برخی شده که خودشان حتی یک بار هم برای صید به دریا نرفته‌اند و چنین شایعاتی را برای "جوسازی‌های بیهوده" می‌سازند.
کد خبر: ۶۴۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷ 17 August 2018

 

به گزارش تابناک هرمزگان، فریدون همتی استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به موضوع "تاثیر ماهیگیری کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس بر معیشت ماهیگیران محلی این منطقه"، اظهار داشت: "این خبر اصلا واقعیت ندارد."

وی ادامه داد: این کشتی‌ها چینی نیسیتند. مجوز‌های صید برای ایرانی‌هاست و هرسال تمدید می‌شود. این کشتی‌ها مجازند در عمق 200 متری دریا و فاصله 12 مایلی از ساحل ماهیگیری کنند.

همتی اضافه کرد: سازمان شیلات کشور مجوز‌هایی صادر کرده که ماهیگیران کشور از محل صید فانوس ماهی‌ که یک دوره خاصی عمر دارند، بهره‌مند شود. برهمین اساس، مجوز صید به ماهیگیران محلی کشور داده می‌شود و آنها هم از کشتی‌های چینی و یا دیگر کشور‌ها که امکان صید ماهی فانوس در عمق 200 متری دریا را دارند، استفاده می‌کنند.

استاندار هرمزگان تأکید کرد: بسیاری از نیرو‌های کار مستقر در این کشتی‌ها ایرانی هستند و طبق دستورالعملی که سازمان شیلات کشور دارد، باید به تدریج تمام نیروی این کشتی‌ها، ایرانی باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: احتمال دارد، سهوا این کشتی‌ها در مواردی تخلف کنند و وارد فاصله‌ای زیر 12 مایل شده و به ساحل نزدیک شوند. به دریابانی و نیروهای دریایی سپاه ابلاغ کردیم که اگر این کشتی‌ها در فاصله زیر 12 متری ساحل اقدام به صید کردند، تخلف محسوب می‌شود و می‌توانند آنها را متوقف و با آن‌ها برخورد کنند.

همتی گفت: یکی از رویکردهای‌مان که به شیلات ابلاغ کردیم این است که باید در یک دوره زمانی تلاش کنند تا کشتی‌های بومی، به فناوری‌‌های جدید صید در عمق زیاد مجهز شوند تا در یک دوره زمانی خاص، دیگر نیاز به کشتی‌های خارجی نداشته باشیم.

وی افزود: البته دولت مجاز نیست این کشتی‌های مجاز برای صید را به سواحل استان هرمزگان بیاورد بلکه بخش خصوصی باید در این باره سرمایه گذاری کند. هم اکنون اعلام آمادگی برای همکاری با صیادان محلی می‌کنیم تا آنها تعاونی تشکیل داده، سازماندهی شوند و ما هم تسهیلات لازم را در اختیارشان بگذاریم تا از این کشتی‌های مدرن و مجهز برای صید در عمق 200 متری بگیرند و کارکنند.

همتی گفت: اگر نیرو‌های محلی آمادگی سرمایه گذاری در بخش صیادی پیشرفته را داشته باشند، استانداری حمایت می‌کند.

استاندار هرمزگان تأکید کرد: به فرمانداران شهر‌های ساحلی استان هرمزگان دستور دادیم، شخصا درباره این مسئله ورد کنند، زیرا جوسازی‌های بی‌مورد روی این مسئله، آن راتبدیل به یک دغدغه برای مردم کرده است.

گفتنی است در ماه‌های اخیر، "احمد مرادی" رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس بارها موضوع حضور کشتی‌های صیادی منسوب به چینی در خلیج‌فارس را مطرح کرده است.

مرادی، در این رابطه گفته بود: "بارها گفته‌ام کشتی‌های چینی در استان های جنوبی ناجوانمردانه پدر صیادان بومی را درآورده‌اند. ماهی همواره سر سفره مردم هرمزگان بوده است اما امروز ماهی کجاست و مردم چطور ماهی کیلویی خدا تومان خریداری کنند؟"
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار