علیرضا احمدی منش در برنامه رادیویی در گستره قانون:
فردی که با علم و اطلاع وسیله نقلیه خود را در اختیار فرد فاقد گواهینامه برای رانندگی قرار می دهد معاون در آن جرم محسوب و براساس قانون تا ده میلیون ریال جریمه می گردد.
کد خبر: ۶۴۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸ 10 August 2018

 

به گزارش تابناک هرمزگان ، اداره اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با حضور در برنامه رادیویی «در گستره قانون» از لزوم برخورد جدی با اشخاصی که بدون داشتن گواهینامه مبادرت به استفاده از وسایل نقلیه می کنند خبر داد.

وی گفت: متأسفانه یکی از جرایمی که در سال‌های اخیر موجب افزایش نرخ تصادفات جاده ای و مرگ و میر در استان شده است، عدم توجه به قوانین ، اقدام به رانندگی وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودروها بدون داشتن گواهینامه می باشد.

این مقام قضایی از افزایش 518 درصدی آمار پرونده های مربوط به رانندگی بدن گواهینامه در سال 1396 نسبت به سال 1395 در استان خبر داد و گفت: قسمت عمده ای از ارتکاب این جرم مربوط به راکبین موتورسیکلت در استان است ، که به لحاظ آماری نزدیک به 60 درصد از مرگ و میرهای تصادفات درون شهری در استان را نیز به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه قانونگذار در مواد 714،717،718،723 قانون مجازات اسلامی اقدام به جرم انگاری در این خصوص نموده گفت: براساس قانون بودجه کشور ، افرادی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی با وسایل نقلیه می نمایند از سه میلیون و سیصد هزار ریال تا سی و سه میلیون ریال به پرداخت جزای نقدی مجازات می گردند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با بیان اینکه رشد چند برابری این بزه در استان بسیار نگران کننده و موجب تهدیدی برای شهروندان استان است گفت: در پیشگیری از گسترش این آسیب اجتماعی مهم ، توسعه مراکز اعطای گواهینامه در اقصی نقاط استان و تسهیل در اخذ پروانه رانندگی برای اقشار مختلف جامعه توسط پلیس و نیز ترغیب آحاد مختلف جامعه به خصوص در جوامع روستایی به اخذ گواهینامه رانندگی از طریق مبلغین مذهبی، تریبون‌های نماز جمعه ، نشریات ، جراید و رسانه های مجازی ، معلمین و ... بسیار کارآمد و مفید می باشد.

وی همچنین در راستای برخی باورهای غلط عنوان داشت: فوت افراد در تصادفات رانندگی قتل غیرعمد یا شبه عمد محسوب شده و مجازات آن صرفاً تعزیر و پرداخت دیه می باشد و با مجازات قتل عمد که قصاص است متفاوت است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: صرف نداشتن گواهینامه دلیل بر مقصر بودن راننده در وقوع حادثه نیست و از طرفی اتمام تاریخ اعتبار گواهینامه نیز رانندگی بدون گواهینامه محسوب نمی شود ، این باور اشتباه در برخی از موارد موجب فرار رانندگان بدون گواهینامه از صحنه تصادف می شود که خود موجب تشدید مجازات است حال اینکه قانونگذار برای رانندگان مقصری که اقدام به کمک به مصدومین حادثه می نمایند در مجازات تخفیف در نظر گرفته است.

احمدی منش همچنین اضافه کرد: فردی که با علم و اطلاع وسیله نقلیه خود را در اختیار فرد فاقد گواهینامه برای رانندگی قرار می دهد معاون در آن جرم محسوب و براساس قانون تا ده میلیون ریال جریمه می گردد.

وی همچنین افزود: چنانچه فرد بدون گواهینامه با وسیله نقلیه دارای بیمه نامه مرتکب تصادف منتهی به صدمه بدنی یا فوت گردد شرکت بیمه طرف قرارداد مکلف به پرداخت بیمه به مصدوم یا اولیای دم متوفی بوده و اگر وسیله نقلیه موصوف فاقد بیمه نامه باشد و یا بیمه نامه آن منقضی شده باشد صندوق تامین خسارات بدنی خسارات شخص ثالث را درفوت و صدمه بدنی خواهد پرداخت .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در پایان همه آحاد جامعه به ویژه والدین را به مراقبت از فرزندان خود به ویژه در استفاده از موتورسیکلت و نیز اخذ گواهینامه توصیه نمود تا ضمن کاهش بزه موصوف از مرگ و میرها و صدمات بدنی ناشی از تصادفات پیشگیری گردد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار