کد خبر: ۶۴۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵ 09 August 2018

 

تابناک هرمزگان- هشدار جدی!!!آیا می دانید در کشور ما مسمومیت با قرص برنج یکی از علل مهم مسمومیت می باشد؟؟؟

قرص برنج چيست؟

قرص برنج با نام علمی فسفید آلومینیوم معروف به فستوکسین (PHOSTOXIN) یکی از شایع ترین آفت کش ها و حشره کش های مورد استفاده در کشاورزی است که در مناطق مختلف کشور به ویژه در نواحی شمالی جهت حفظ حبوبات و غلات و برنج استفاده می­شود که در صورت مصرف خوراکی و حتی استنشاق گاز آن مسمومیت ایجاد می­شود.

قرص های برنج به وزن سه گرم و به رنگ های سفید، خاکستری و قهوه ای حاوی ماده مؤثره­ی فسفید آلومینیوم می باشند که بویی شبیه به سیر یا ماهی گندیده دارند و زمانی که با رطوبت موجود در هوا و یا اسید معده (در صورت مصرف خوراکي) ترکیب شوند، گاز فسفین آن آزاد مي­شود. فسفین گازی بسیار سمی و بی رنگ است که حتئ در غلظت های پایین کشنده است.

 

علائم مسمومیت با قرص برنج:

 

علایم مسمومیت بیشتر ناشی از درگیری سیستم قلبی- عروقی و ریوی است و اگر مسمومیت به صورت خوراکی اتفاق افتاده باشد، علایم درگیری دستگاه گوارش نیز ظاهر می شود.

شایع ترین علائم عبارتند از: بی قراری، تحریک پذیری، گیجی، سرگیجه، دوبینی، سرفه، تنگی نفس، درد کولیک شکمی، تهوع، استفراغ، در پاره ای موارد استفراغ سیاه رنگ، مدفوع سیاه رنگ، تعریق، ضعف و بی حالی.

آسیب ناشی از مسمومیت با قرص برنج می­تواند جبران ناپذیر باشد بنابراین برای پیشگیری از مسمومیت با فسفید آلومینیوم (قرص برنج) به نکات زیر توجه فرمایید:

1-از سموم صنعتی و کشاورزی در محیط منزل استفاده ننمایید.

2-از نگهداری محصولات خطرناک مانند قرص برنج در منزل، آشپزخانه و کمد اجتناب نمایید زیرا که تنفس گاز متصاعد شده از قرص برنج نیز می­تواند منجر به مرگ شود.

3-با جایگزین نمودن قرص برنج با سیر و نمک، خانواده خود را از مسمومیت خطرناک با این سم محافظت نمایید.

4-از آنجا که گاز فسفین می­تواند به راحتی از طریق کانال های هوایی در منازل آپارتمانی به سایر واحدها­ی مجاور منتقل شود، با اطلاع رسانی به همسایگان خود از بروز حوادث ناگوار در اثر سمیّت با قرص برنج جلوگیری کنید.

5-در صورت مواجه تصادفی خود و نزدیکان و بروز علائم مسمومیت، هر چه سریعتر شخص را به نزدیکترین بیمارستان محل انتقال دهید.

 

تدوین:راضیه خراسانی، معصومه جهانداری، زهرا نجارزاده

کارشناسان سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار