کد خبر: ۶۴۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷ 09 August 2018

 

تابناک هرمزگان- مادرانی که دارای تغذیه مناسب هستند نیازی به دستورات غذایی خاص ندارند. هیچ غذای مخصوصی وجود ندارد که حتما در برنام غذایی مادر شیرده گنجانده شود و هیچ ماده غذایی مخصوصی وجود ندارد که از رژیم غذایی مادر شیرده حذف شود مگر در موارد استثنائی.

 

به گزارش تابناک هرمزگان ، بهتر است اطمینان حاصل کنید غذاهایی که می خورید تازه و سالم هستند. مفهوم تنوع مهم است، چرا که با خوردن تعدادی از غذاها، شما می توانید مطمئن باشید  که برای به دست آوردن مواد مغذی مختلف، بیش از حد از هر یک از غذاها نخورید.غذاهای گوناگونی که مادران شیرده از سفره خانواده دریافت می کنند باعث می شود کودک از طریق شیر مادر با مزه های مختلف آشنا شده و تغذیه تکمیلی را آسانتر قبول می کند و برای استفاده از مواد غذایی در سفره خانواده آماده می شود.

 اکثر مادران شیرده می توانند همه مواد غذایی را بدون اینکه برای کودکان آنان مشکلی ایجاد کند مصرف کنند ولی بسیاری از مادران بیقراری شیرخوار خود را به ماده غذایی مصرف شده خود ربط می دهند. با وجودی که ادویه ها و بوهای قوی مانند سیر و پیاز و کلم می توانند از طریق چربی های شیر، بو و مزه شیر مادر را تغییر دهند ولی تأثیری بر شیرخوارگزارش نشده و حتی در برخی تحقیقات دیده شده که بعضی از شیرخواران به دلیل بوی آن ماده غذایی، حتی تمایل بیشتری به مکیدن شیر هم نشان داده اند.

 

کدام یک ازغذاها باعث ایجاد حساسیت بیشتری در شیرخواران می شوند؟

 

در اکثر مادران دریافت متعادل کافئین در روز به عنوان مثال کافئین موجود در 2 فنجان قهوه در روز مشکلی برای شیرخوار آنان ایجاد نمی کند.
ولی بعضی مادران و شیرخواران نسبت به این ماده حساس تر بوده و ا گر دریافت کافئین در روزبیش از این مقدارباشد علائمی مانند فعالیت زیاد، غرغر کردن، بی قراری، کم خوابی بروز می کند. ا گر مادری مقدار دریافت را به تدریج کاهش دهد این علائم از بین می روند و کودک به خواب طبیعی خود برمی گردد. کاهش باید آهسته آهسته و در یک هفته باشد قطع نا گهانی کافئین می تواند سبب سردرد و بی قراری مادر شود.

اگر شیرخواری نسبت به کافئین جذب شده از طریق شیر مادر عکس العمل نشان  می دهد ،مادر باید مواد کافئین دار مانند چای ،قهوه، نوشابه های کولا دار و بعضی دارو ها را بشناسد و آن ها را از برنامه غذایی حذف نماید. بعضی داروهای ضد اسهال و بسیاری از دارو هایی که برای کاهش وزن مورد استفاده می گیرند دارای کافئین هستند.

خیلی از مادران عقیده دارند که خوردن غذاهای نفاخ باعث ایجاد گاز در روده شیرخوار و سبب بی قراری او می شود.این نظریه هیچ پایه علمی ندارد زیرا گاز درروده توسط عمل با کتری ها بر فیبروسلولز ایجاد می شود و حتی ا گر مادر با خوردن آن ماده غذایی خود دچار گاز و نفخ در روده هایش شده باشد، گاز و فیبر از راه روده مادرجذب نمی شوند که وارد شیر بشوند.بنابراین با حذف این غذاها، نه تنها بی قراری شیرخوار هم کاهش پیدا نمی کند اغلب اوقات همین عدم آ گاهی سبب می شود تا مادر، خود را از بسیاری مواد مغذی محروم نماید و کم کم به علت کم شدن شیر،مجبور به قطع شیردهی شود.

•در بعضی از شیرخواران به نظر می رسد کودکان نسبت به برخی از غذاهایی که مادر می خورد حساسیت نشان می دهند در حالی که حساسیت ها می تواند نسبت بهماده ای باشد که خود شیرخوار استفاده می کند مثلاً شیرمصنوعی، آب میوه بی موقع و گاهی هم ممکن است بچه های بزرگتر یا مراقب کودک موادی را بدون اطلاع مادر به کودک داده باشند. بنابراین در این گونه موارد کنترل دقیق به عمل آید.

•مصرف الکل، سیگار کشیدن، وجود نیکوتین و کافئین در شیر مادر نیز باید مورد توجه قرار گیرد ، الکل به عنوان مانعی برای ترشح کافی شیرشناخته شده است.

گزارش شده است که سیگار کشیدن سبب کاهش حجم شیر و تولد نوزادان کم وزن با قدرت مکیدن کمتر می شود که خود عدم تخلیه کافی پستان و در نتیجه کاهش شدید حجم شیر مادر را به دنبال دارد.

 

چگونه می توان حساسیت شیرخوار به مواد غذایی موجود در شیر مادر را تشخیص داد؟

 

•حساسیت به مواد غذایی موجود در شیر مادر با یک یا چند علامت از علائم زیرتظاهر می کند:
- بی قراری یا غر غر کردن بعد از شیرخوردن
- گریه هایی  که برای مدت طولانی قطع نشود یا برای مدت طولانی کودک آرام نگیرد.
- بدخوابی یا کوتاه بودن دوره خواب
- از خواب پریدن با علائم درد یا ناراحتی
- مدفوع سبز رنگ دارای موکوس
- ا گزما، پوست خشک، خس خس کردن. )به مسئله آلرژی خانوادگی باید توجه داشت(علائم فوق در کودک ممکن است فقط مربوط به آلرژی غذایی نباشد بنابراین ا گر این علائم بعد از قطع بعضی از مواد غذایی در مدت 24 ساعت کاملاً از بین نرفت کودک باید مورد توجه و بررسی بیشتر قرار بگیرد.

اگر شیرخوار حتی به برنامه غذایی معمولی مادر نیز حساسیت نشان بدهد بهتر است یک یا دو ماده مورد شک، نه بیشتر برای مدت یک تا دو هفته از برنامه غذایی مادر حذف و نتیجه آن بررسی شود.

بیشترین مواد غذایی  که بصورت آلرژن عمل کرده و در کودکان مشکل ایجاد می کنند شیر گاو ، سویا ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، تخم مرغ و بادام زمینی هستند.
یکی از شایع ترین نوع حساسیت  غذایی، حساسیت به شیر گاو است که در کودکان با علامت بی قراری تظاهر می کند.

 

 

 

 

 

گردآوری:بیتا ابراهیمی راد(مشاور تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش)

منبع: کتاب راهنمای مادران برای تغذیه با شیر مادر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار