رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: راهکار عجیب لاریجانی برای حل مشکل کنکور/احمدی نژاد: آقای ترامپ، این بود وعده انتخاباتی شما/ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰ 05 August 2018
 

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عربستان به سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران روادید داد

یک منبع آگاه دیپلماتیک روز یکشنبه اعلام کرد که عربستان سعودی با اعطای روادید به سرپرست معرفی شده و کادر دفتر حفاظت منافع ایران موافقت کرده است.با موافقت وزارت خارجه عربستان، «محمد علی‌بک» که در حال حاضر رئیس اداره عمان و یمن وزارت امور خارجه کشورمان است عهده‌دار سرپرستی دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در جده خواهد شد.روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی دی ماه سال 1394 و در پی حمله گروهی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع شد و پس از آن نیز تنش ها در روابط دو کشور افزایش یافت.ناظران اعطای روادید به سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران را یک گام مثبت دیپلماتیک در روابط تهران-ریاض ارزیابی کردند.

راهکار عجیب لاریجانی برای حل مشکل کنکور

رئیس مجلس گفت: بنده یک بار هم گفتم اگر این سازمان سنجش را منحل کنید، مشکل حل خواهد شد. یعنی اوضاع درست می‌شود.علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که هم اکنون در حال برگزاری است طی سخنانی اظهار داشت: در کمیسیون آموزش باید به بحث کنکور توجه و تأمل بیشتری داشته باشند.وی افزود: در این حوزه متأسفانه کارآمدی را کاهش می‌دهیم. ما در این زمینه قانون هم گذاشته‌ایم و اگر شما نمایندگان بخواهید نظارت داشته باشید بر اساس این قانون می‌توانید این کار را انجام دهید، پس چرا این کار انجام نمی‌شود.رئیس مجلس ادامه داد: باید این مسئله را هرچه سریعتر حل کرد و مشکلاتی که در پی کنکور وجود دارد مورد ارزیابی قرار دادم. بنده یک بار هم گفتم اگر این سازمان سنجش را منحل کنید، مشکل حل خواهد شد. یعنی اوضاع درست می‌شود.

احمدی نژاد: آقای ترامپ، این بود وعده انتخاباتی شما

احمدی نژاد در توییتر خود نوشت: ملت ایران همواره خواستار دوستی و همکاری باهمه و همچنین صلح، آزادی، احترام، عدالت، رفاه و پیشرفت برای همه ملت ها بوده است.«محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهور پیشین کشور در صفحه رسمی توییتر خود پیامی را خطاب به مردم جهان و رییس‌جمهور آمریکا به زبان انگلیسی منتشر کرد.احمدی‌نژاد اکانت رسمی توییتر دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا را منشن کرد و نوشت: آقای ترامپ، این بود وعده انتخاباتی شما برای رابطه بهتر با جهان؟وی در ادامه ضمن منشن کردن نیکلاس مادرو رییس‌جمهور ونزوئلا نوشت: تروریسم (احتمالا منظور او از تروریسم، ترور است) کاری است که افراد ضعیف می‌کنند. هرجا تروریسم رخ دهد، من آن را محکوم می‌کنم.وی در یک توییت مجزا نوشت: ملت ایران همواره به همه ملت‌ها و حقوق بنیادین‌‌شان احترام گذاشته و به این راه ادامه می‌دهند.احمدی‌نژاد افزود: ملت ایران همواره خواستار دوستی و همکاری با همه و همچنین صلح، آزادی، احترام، عدالت، رفاه و پیشرفت برای همه ملت‌ها بوده‌اند.

واکنش رئیس دولت اصلاحات به اعتراضات اخیر

رئیس دولت اصلاحات در واکنش به اعتراضات چند روز گذشته گفت: با همه وجود از مردم عذرخواهی می‌کنم؛ بهتر از این می‌توانستیم به شما خدمت کنیم.به گزارش خاتمی مدیا، سیدمحمد خاتمی در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس تاکید کرد: براندازان می دانند تا اصلاحات زنده است جایی برای براندازی نیست.وی گفت: در حال حاضر همه به نحوی ناراضی هستیم و اعتراض داریم.خاتمی خاطر نشان ساخت: در داخل هم افراد و جریاناتی که مترصد گرفتن انتقام و حذف اصلاح طلبان هستند لبه دیگر قیچی حذف را بر روی جریان اصلاحات قرار داده‌اند.رئیس دولت اصلاحات افزود: انفعال در دولت و حیرانی اصلاح طلبان در برابر این موج تبلیغات مایه تعجب است.

اظهارات معنادار آشنا درباره نامه مهم روحانی به لاریجانی

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور نوشت در واکنش به نامه اخیر روحانی به رئیس مجلس در توئیتی نوشت: رئیس جمهور به مجلس می رود نه فقط برای پاسخ گفتن به نمایندگان مردم، بلکه برای سخن گفتن با خود مردم.

شکایت از محمود صادقی در مجلس

عضو کمیسیون «شورا‌ها و امور داخلی کشور» در مجلس گفت: بنده درباره اظهارات آقای صادقی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردم و تا نتیجه نهایی پیگیر آن خواهم بود.ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اظهارات محمود صادقی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: آقای صادقی در جلسه علنی امروز به عینه به قضات شریف توهین کردند.این نماینده مجلس تاکید کرد: معتقدم پیرو این اظهارات وحدت مجلس از بین رفت چرا که این اظهارات نسنجیده بود و دقت لازم را نداشت.عضو کمیسیون «شورا‌ها و امور داخلی کشور» در مجلس تصریح کرد: بنده درباره اظهارات آقای صادقی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردم و تا نتیجه نهایی پیگیر آن خواهم بود.

اگر امضایت را پس نگیری شیرم رو حلالت نمی کنم!

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزرا، مدیرکل‌ها و استاندارها بسیج شده بودند؛ معاونین پارلمانی وزرا بسیج شده بودند و حتی یک نماینده– اگر لازم شد اسم هم می‌برم- می‌گفت «اینها به شهر ما رفتند. خانم‌های مورد اعتماد مردم را وادار کردند تا بیایند پیش مادر من. آنقدر روی فکر او کار کردند که به بچه‌ات -که نماینده مجلس است- بگو امضایش را پس بگیرد تا اینکه مادرم گفت شیرم را حلالت نمی‌کنم اگر امضایت را پس نگیری!»ذوالنوری در ادامه‌ی تشریح مشکلاتی که برای نمایندگان سوال‌کننده ایجاد کرده بودند گفت: یکبار ساعت 3 شب نماینده‌ای با من تماس گرفت که «آقای ذوالنور؛ استاندار در به در دنبال من می‌گردد. من یک تکه فرش یک متر و نیمی برداشتم و به بیرون تهران رفتم تا یک گوشه‌ای شب را به صبح برسانم تا اینها مرا رها کنند.»عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: نماینده دیگری زنگ زد که استاندار نیمه شب به خانه من آمده. به او می‌گویم آقای استاندار من فردا جلسه علنی دارم. می‌گوید من در خانه‌ات هستم و تا وقتی امضایت را پس نگیری نمی‌روم!.

نامه ۲۰ نماینده برای تجدیدنظر در استیضاح ربیعی

یک عضو هیات رئیسه مجلس از نامه کتبی ۲۰ نماینده مجلس به رئیس مجلس شورای اسلامی در جهت تجدید نظر در استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.علیرضا رحیمی در گفت‌وگویی اظهار کرد: ۲۰ نماینده مجلس که اکثراً عضو کمیسیون اجتماعی هستند، نامه کتبی به رئیس مجلس نوشته و از او خواسته‌اند که در استیضاح آقای ربیعی تجدیدنظر شود. بدان معنا که استیضاح به کمیسیون اجتماعی ارجاع گردد.وی افزود: رئیس مجلس این نامه را برای تصمیم‌گیری به هیات رئیسه داده است. احتمالا این موضوع در جلسه فردای هیات رئیسه مطرح خواهد شد.این عضو هیات رئیسه مجلس توضیح داد: هیات رئیسه در جلسه بررسی می‌کند که آیا طبق آیین‌نامه امکان ارجاع استیضاح علی‌رغم اعلام وصول و تعیین وقت استیضاح وجود دارد یا خیر.رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تعویق استیضاح وجود دارد، گفت: تاکنون این اتفاق رخ نداده و سابقه نداشته است. باز هم هیچ چیز معلوم نیست. باید هیات رئیسه این موضوع را بررسی کند.

درخواست ذوالنوری از صداوسیما برای برپایی یک مناظره

حجت‌الاسلام مجتبی ذالنوری نماینده مردم قم در مجلس طی نامه‌ای به علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما از اعلام آمادگی خود برای حضور در مناظره در رسانه ملی پیرامون سوال از رئیس جمهور خبر داد.

جزئیات بازداشت کارمند سابق نهاد ریاست جمهوری

در پی اعلام خبر بازداشت کارمند یکی از معاونت های ریاست جمهوری توسط سخنگوی دستگاه قضایی، یک منبع آگاه ضمن تکذیب، توضیحاتی ارائه کرد.این منبع آگاه در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: فرد مذکور قبلا از کارکنان قراردادی نهاد ریاست جمهوری بوده، تسویه حساب کامل کرده و در دولت دوازدهم هیچ مسوولیتی در هیچیک از معاونت ها و زیر مجموعه های دفتر و نهاد ریاست جمهوری نداشته است.

دختر ها به سربازی می روند؟

طیبه سیاووشی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان و از اعضای فراکسیون حقوقی، قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز ابعاد این طرح مشخص نشده، ولی می‌توان گفت که قرار نیست دختران در خدمت سربازی اسلحه به دست بگیرند گفت: این طرح هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده و مشخص است که اطلاع دقیقی از آن نداشته باشیم. باتوجه به اینکه در کمیسیون حقوقی قضایی عضویت دارم به صورت کلی با این طرح آشنایی دارم. لازم به ذکر است که این طرح هنوز برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به مجلس نیامده است. وی در مورد اینکه نحوه خدمت سربازی دختران چگونه خواهد بود، ادامه داد: آنچه مشخص است قرار نیست دختران در بخش نظامی حضور داشته باشند و برای عملیات نظامی آماده شوند. به نظر باید از دختران در مسائل آموزشی و بهداشتی و همچنین رویکرد نرم افزاری استفاده شود. / برنا

برخی نمایندگان برای ممنوع الخروجی مسوولان طرح نوشته اند

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: در حال جمع آوری امضا برای طرحی هستیم که به موجب آن تمامی مسوولان طراز اول کشور تا سطح استانداران و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا دو سال ممنوع الخروج می شوند تا قوه قضاییه عملکرد آنان را رسیدگی کند./ ایرنا

توضیحات افشانی درباره احتمال کناره‌گیری از شهرداری تهران به علت بازنشستگی

محمدعلی افشانی شهردارتهران درباره منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری گفت: من کاملا موافق قانون هستم و برای استفاده از نیروهای جوان که دارای دانش هستند، کار مناسبی را شروع کرده‌ایم. ابتدا باید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان تأیید شود و سپس من از مجلس استفساریه خواهم گرفت که این قانون شامل من هم می‌شود یا خیر./باشگاه خبرنگاران

ارزها از زیر بالش‌ها بیرون می‌آیند؟

برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که بانک مرکزی لازم است تدابیری برای ورود ارزهای خانگی در ایران بیاندیشد . ین در حالی است که پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: بانک مرکزی قبلا به بانک ها اجازه داده بود که حساب سپرده ارزی باز کنند، بانک ها در دوره آقای احمدی نژاد (سال 90-91) سپرده ارزی باز کردند و مردم ارز خود را در نزد بانک ها سپرده گذاری کردند. مردم وقتی می خواستند ارزشان را پس بگیرند، به آنها گفتند ببخشید ارز نداریم، ما می توانیم به شما ریال بدهیم اما ریال با نرخ ارز دولتی یعنی عملا یک نوع کلاهبرداری، خیانت در امانت انجام شد که موجب بی‌اعتمادی مردم شد./خانه ملت

کیهان درباره گوگوش و سیاوش قمیشی چه نوشت؟

کیهان نوشت: رها اعتمادی مجری شبکه بهایی من و تو که به جرم کودک آزاری در لندن تحت تعقیب بود به‌همراه فائقه آتشین که در حمایت از محمدرضا پهلوی و کودتای ۲۸ مرداد برنامه اجرا می کرد با سیاوش قمیشی خواننده مبتذل که در کنسرت‌هایش لب‌خوانی میکند ترانه‌ای را علیه انقلاب مردم ایران ساخته اند.

نامه بیست نماینده مجلس به رئیس قوه قضائیه برای ممنوع‌الخروجی سیف

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس ایران از مکاتبه ۲۰ نماینده مجلس با رئیس قوه قضاییه برای ممنوع الخروجی ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی خبر داده است. آقای ابوترابی گفته است: " با توجه به اینکه خانواده وی (آقای سیف) در استرالیا به سر می‌برد، بنابراین در رابطه با وی نیز این درخواست ممنوع الخروجی را مطرح کرده ایم تا به عملکردش رسیدگی قضایی شود." آقای ابوترابی همچنین گفته است: "علاوه بر این، طرحی را نیز در دست تهیه داریم تا کلیه مسئولان کشور تا رده استانداران پس از استعفا یا برکناری، تا دو سال ممنوع‌الخروج شوند تا قوه قضاییه فرصت کافی داشته باشد تا به وضعیت عملکرد آنها رسیدگی کند." آقای سیف به مدت پنج سال از سال ۱۳۹۲ تا اوایل مرداد ماه امسال ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت./ مهر

ادامه حمله‌های تند به مطهری: اگر پدرتان بود از شما برائت می‌جست

نماینده کهگیلویه و بویراحمد گفت:عده‌ای با حرف‌هایشان به ترامپ و امثال ترامپ کمک می‌کنند. امروز ترامپ و امثال او همین را می‌خواهند. جدایی در میان اقشار مختلف جامعه که به صلاح مملکت نیست. آقای مطهری اگر پدر بزرگوارتان امروز در قید حیات بودند، از شما برائت می‌جستند. عدل هاشمی‌پور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود با بیان اینکه یک تشکر ویژه از سردار جعفری در خصوص پاسخگویی به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا داشتم، گفت: عده‌ای با حرف‌هایشان به ترامپ و امثال ترامپ کمک می‌کنند. امروز ترامپ و امثال او همین را می‌خواهند. جدایی در میان اقشار مختلف جامعه که به صلاح مملکت نیست. نماینده مردم کهگیلویه خطاب به علی مطهری گفت: جناب آقای مطهری اگر پدر بزرگوارتان امروز در قید حیات بودند، از شما برائت می‌جستند.

تشنج در مجلس در پی نطق محمود صادقی درباره حساب‌های قوه قضاییه

در جریان سوال محمود صادقی از وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص مبانی قانونی و شرعی حساب‌های سپرده قوه قضائیه، خدری نماینده مردم بوشهر نوع بیان محمود صادقی را توهین به قضات تلقی کرد و خواستار تذکر و اخطار به وی شد که مسعود پزشکیان رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به محمود صادقی گفت که شما در چارچوب سوال خود حرف بزنید این نوع صحبت کردن باعث متعرض شدن حضار می‌شود. صادقی در پاسخ به پزشکیان گفت: من از قضات محترم و از همکاران عزیزم عذرخواهی می‌کنم ما در دادگستری قضاتی داریم که بسیار شریف هستند. خدری از گفته‌های محمود صادقی قانع نشد و به سمت صندلی وی رفت که الیاس حضرتی، احمد مازنی، محمدعلی وکیلی سعی در آرام کردن وی داشتند. بیانات محمود صادقی در خصوص قضات باعث اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس شد.
پس از پایان یافتن صحبت‌های صادقی، مسعود پزشکیان خطاب به وی گفت: دقت کنید که مطالبی که از پشت تریبون اعلام می‌شود طوری نباشد که قضات عزیز را زیر سوال ببرند در هر ساختار اشکالاتی وجود دارد.

وزیر اقتصاد: حساب‌های سپرده قوه قضاییه قانونی است

مسعود کرباسیان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به سوال محمود صادقی پاسخ داد، این سوال درباره این است که مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده توسط قوه قضاییه چیست؟ تعداد این حساب‌ها، صاحبان این حساب‌ها، مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آن از چه قرار است؟وزیر امور اقتصادی و دارایی حساب‌های سپرده قوه قضاییه در طول ۲۳ سال گذشته را قانونی دانست و گفت که از سال ۷۸ تاکنون ۶۳ حساب بانکی برای سپرده‌گذاری قوه قضاییه افتتاح و بسته شده است که در هر دوره سه یا چهار حساب فعال بوده که این حساب‌ها همگی به نام قوه قضاییه با صاحب امضایی روسای قوه بوده است.

عمل چشم میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توسط وزیر بهداشت

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفتند که این عمل را حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت انجام داده است. عمل جراحی آن ها موفقیت‌آمیز بوده است./اعتمادآنلاین

مولوی عبدالحمید عازم حج شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولی عبدالحمید ساعت 22:15 جمعه (12 مرداد 1397/ 20 ذی‌القعده 1439) برای ادای مناسک حج از فرودگاه زاهدان عازم سرزمین حرمین شریفین شدند. گفتنی‌ست مولی عبدالحمید در قالب یکی از کاروان‌های زیارتی سازمان حج، به سفر حج بیت‌الله‌الحرام مشرف شدند.

در بسته جدید ارزی، ارز مسافرتی گران می‌شود

سیده‌فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نشست غیرعلنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه ضمن تشریح سیاست‌های جدید ارزی اعلام شد که براساس این سیاست‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی صرفا به کالاهای اساسی و ضروریات اختصاص می‌یابد و نرخ ارز مسافرتی نیز تغییر خواهد کرد و رقم جدید برای آن تعیین می‌شود. به نظر می‌رسد براساس تصمیمات جدید نرخ ارز مسافرتی به نرخ ارز آزاد نزدیک خواهد شد.

ویلای شخصی، آقای رییس در باغ وحش مشهد!

نماینده دادستانی مشهد از کشف یک ویلای شخصی در باغ وحش مشهد خبر داد و با بیان اینکه این ویلای شخصی متعلق به مالک باغ وحش است، مدعی شد: قسمت پشت آب سردکن‌های باغ وحش، ویلای شخصی مالک باغ وحش است که استخر بسیار بزرگی دارد و یک‌سری فضاهای تفریحی و فضای سبز بسیار مفرحی در آن تعبیه شده و مالک باغ وحش بیشتر اوقاتش را آنجا می‌گذراند. به بیان دیگر، گویی محوریت یک ویلاست و چند حیوان را آن اطراف پراکنده کرده‌اند.

بسته یکشنبه سامان

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار