کد خبر: ۶۳۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳ 04 August 2018

 

تابناک هرمزگان- سرپرست معاونت آبخيزداری اداره کل منابع طبيعی و آبخيزداری هرمزگان گفت:منابع آب به عنوان اصلی ترين و مهمترين مايه حياتی از ضروريات رشد ، توسعه و حرکت در هر کشوری از جمله ايران است که با مديريت صحيح و اصلاح زير ساخت ها می توان اين سرمايه خدا دادی را حفظ کرد و در جهت رشد و توسعه اقتصادی و توانمندسازی اقتصادی از آن بهره برد. 

 

به گزارش تابناک هرمزگان، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی منابع طبيعی ؛ابراهيم جعفری تختی نژاد با اشاره به اينکه بدنه اصلی اقتصاد کشور بطور مستقيم و غير مستقيم وابسته به منابع پايه آب ، خاک ، پوشش گياهی و هوا است افزود: فعاليت های آبخيزداری يکی از ضروريات حفاظت از اين منابع حياتی است تا با اصلاح روش ها و زير ساخت ها از هدر رفت منابع آبی جلوگيری کرد.

وی افزود: ازجمله ظرفيت های مهمی که در اين بخش وجود دارد ، هدايت و کنترل منابع آب است که با اجراي عمليات آبخيزداری حدود 530 مترمکعب در هکتار و با انجام عمليات آبخوانداری نيزحدود 100 مترمکعب درهکتار ، طی يکسال آب استحصال می گردد.

سرپرست معاونت آبخيزداری اداره کل منابع طبيعی و آبخيزداريچی هرمزگان گفت: همچنين با انجام عمليات آبخيزداری و کنترل رسوب که مانع از پرشدن سدها می شود می توان حجم دردسترسی برای افزايش ذخيره آب باران و استفاده از آن در شرايط کم آبی را فراهم کرد.

تختي نژاد افزود: امنيت معيشت و کاهش فقر يکی ديگر از ظرفيت هايی است که با اجراي عمليات آبخيزداري مي تواند در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتی مطرح باشد. بطوريکه معيشت اکثر روستائيان بطور مستقيم به عرصه های آبخيز وابسته است و کاهش پتانسيل توليد منابع می تواند افزايش روزافزون فقر را در جوامع آسيب پذير روستايی تشديد کند، که درآينده به يک مانع ساختاری برای توسعه کشور بدل خواهدشد.

وي گفت: تا کنون بيش از  7430 سازه آبخيزداری با ظرفيت حدود 400 ميليون متر مکعب سيلاب وبيش از 100 هزار هکتار عمليات بيولوژيک و بيومکانيک آبخيزداری درسطح حوزه های آبخيزداری هرمزگان در راستای توسعه پايدار و حفظ منابع پايه اجراء و به بهره برداری رسيده است.

در راستای فعاليت رسمی آبخيزداری در استان هرمزگان از ابتدای دهه 50 با استمرار کمپ آبخيزداری درحوزه آبخيز سد استقلال ميناب آغاز و پس از آن و به ويژه در دو دهه اخير در اقصی نقاط استان توسعه يافت به نحوی که گسترش فعاليت های آبخيزداری از غربي ترين مناطق استان در بخش کوشکنار پارسيان تا منتهی اليه مرز شرقی استان درروستای کيدرکاشی جاسک وروستای آخران بشاگرد، هم مرز با استان سيستان وبلوچستان و همچنين سواحل و جزايراستان (قشم ،هنگام ،لارک)تا مناطق شمالی استان چشمگير ميباشد.

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار