کد خبر: ۶۳۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ 02 August 2018

 

تابناک هرمزگان- عملیات احداث 42 فرهنگسرای روستایی در هرمزگان از سال 86 آغاز شده بعد از گذشت 11 سال همچنان نیمه تمام مانده است.

 

به گزارش تابناک هرمزگان، فرهنگ همواره نقش حائز اهمیتی در تمدن بشری دارد از این رو مجموع گسترده ای از اخلاقیات ، عادات ، علم و دانش‌ها ، باورها ، هنر ، قوانین و هر چه انسان به عنوان عضوی از یک جامعه یاد می گیرد، عنوان کرد و از طرفی دیگر فرهنگ وسیله‌ آموزش به نسل آینده است.

فرهنگسرا به عنوان مکانی که در آن فعالیت‌های فرهنگی و هنری برپا می شود و شرایطی برای آموزش و تولید محصولات گوناگون فرهنگی ، اجتماعی و هنری ایجاد می شود ، در واقع جهت کمک به توسعه‌ فرهنگ دو فعالیت اصلی از قبیل عملکرد آموزشی و عملکرد نمایشی یا نمایشگاهی را دنبال می کنند.

هرمزگان از کمبود فرهنگسرا رنج می برد و نیاز به احداث ‌فرهنگسرا دارد تا جایگاهی برای بروز خلاقیت ، استعداد هنرمندان ‌و هنردوستان خصوصاً نسل‌ جوان باشد به طوری‌ که علاوه بر تعالی فکر ، فرهنگ و هنر ، کشف و تربیت استعدادهای جدید در این زمینه راهگشای تعالی فرهنگ مردم شود.

پایتخت اقتصادی کشور با وجود نیروهای انسانی در زمینه فرهنگ و هنر تنها پنج فرهنگسرای شهری و دو فرهنگسرای روستایی برای برگزاری جلسات ، برپایی نمایشگاه‌ها و اجرای موسیقی‌ و اجرای تئاتر دارد و احداث ‌فرهنگسرا به پویایی و نشاط بیشتر فروی عمومی شهر کمک شایانی  می کند و بستری مناسب برای فعالیت بهتر فعالان عرص فرهنگ و هنر فراهم می آورد.

 

یک دهه بلاتکلیفی 42 فرهنگسراهای روستایی در هرمزگان

 

در استان هرمزگان با وجود قدمت دیرینه‌ فرهنگی، آن گونه که باید به این بعد ضروری و نیاز فرهنگی پرداخته‌ نشده و مکان‌های مناسبی برای این نوع فعالیت‌ها در حوزه مدیریت شهری وجود ندارد از این رو کمبود این ‌مهم در شهر، برای بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر آزار دهنده است.

عملیات ساخت 42 فرهنگسرای روستایی در استان هرمزگان از سال 86 آغاز شده اما بعد از گذشت 11 سال همچنان نیمه تمام مانده و با وجود نیاز مبرم هرمزگان به ‌فرهنگسرا ، تلاش مسئولان برای برآوردن این نیاز تاکنون به نتیجه منجر نشده است.

کارهای عملیاتی پروژه فرهنگسرای روستایی هرمزگان که از سال 86 آغاز شد اما پس از گذشت یک سال از روند ساخت با پیشرفت فیزیکی 30 الی 70 درصد فعالیت عملیاتی پروژه فرهنگسرا به دلیل مشکل نقدینگی متوقف و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

 

کمبود فضاهای فرهنگی در هرمزگان

 

جعفر قاسمی، بازیگر تئاتر شهرستان میناب با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی در سطح استان، اظهار کرد: فرهنگسرا به عنوان مکانی که رسالت و بخشی از فعالیت های فرهنگی یک منطقه را با بهره گیری از عنصر هنر و تلفیق آن با فرهنگ به دوش می کشد که متاسفانه وضعیت فرهنگسراها در هرمزگان اورژانسی است.

بازیگر تئاتر میناب بیان کرد: خانه هنرمندان و حمایت از فضای فرهنگی هنری می تواند جایگزین فرهنگسراها برای دورهمی کاری هنرمندان باشد یا همان پاتقی برای هنرمندان برای تصمیمات هنری است.

وی با اشاره به بی توجهی مسئولان نسبت به کمبود مکان های فرهنگی و هنری، تصریح کرد: بودجه کشور در سال مقدار اندکی جهت احداث مکان های فرهنگی هنری یا همان فرهنگسرا ها لحاظ شده و قطعا اگر مسئولی دغدغه اش فرهنگ مردم کشورش باشد برای ارتقاء آن تلاش خواهد کرد.

ایرج جمشیدی، شاعر هرمزگانی نیز با اشاره به کمبود شدید مکان های فرهنگی و هنری در بندرعباس، اظهار کرد: نه تنها فضای فرهنگی  در بندرعباس بسیار است بلکه واژه فرهنگی هم در مکالمات مردم کمتر یافت می شود که این برای ملتی که افتخارات فرهنگی و تاریخی دارد فقدان بزرگی است.

 

دو فرهنگسرای روستایی در سال جاری به بهره برداری می رسد/اولویت، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است

 

علی بندرعباسی، سرپرست اداره ارشاد بندرعباس طی گفتگوی، در خصوص فرهنگسراهای روستایی در هرمزگان، اظهار کرد: 42 فرهنگسرای روستایی در استان هرمزگان طبق توافق‌ نامه بین اداره کل فرهنگ و ارشاد و اداره کل امور روستایی استانداری به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام مانده است.

سرپرست اداره ارشاد بندرعباس بیان کرد: در سال جاری دو فرهنگسرای روستایی در هرمزگان که از پژوه های نیمه تمام در سال 86 بوده به بهره برداری می رسد.

بندرعباسی با بیان اینکه یک فرهنگسرای روستایی دیگر در صورت تأمین اعتبار در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد: اکنون برنامه ای برای کلنگ زنی جدید جهت احداث فرهنگسرای روستایی نداریم و اولویت ما تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

 

27 فرهنگسرای روستایی در هرمزگان باید تکمیل شود

 

فریدون همتی، استاندار هرمزگان در خصوص فرهنگسراهای روستایی در هرمزگان، اظهار کرد: ازطریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همچنین منابع ارزش افزوده بایستی اعتباری برای ساماندهی این فرهنگسراها تأمین شود.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه در حال حاضر 42 فرهنگسرای روستایی در هرمزگان که عملیات احداث آنها از سال 86 آغاز شده، نیمه تمام هستند، افزود: برای استفاده بهینه از این فرهنگسراهای روستایی، نیاز است کتابخانه های عمومی روستایی نیز در این اماکن راه اندازی و مستقر شوند.

همتی بیان کرد: باید از ظرفیت های نیروی انسانی بومی هر روستا در این فرهنگسراها استفاده کرد، گفت: مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها باید بر بهره برداری مناسب از این فرهنگسراها نظارت مستقیم داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم احصاء تمام طرح های نیمه تمام دستگاه های اجرایی ظرف یک ماه آینده بیان کرد: طرح هایی که امکان واگذاری دارد به مردم واگذار شوند تا در این زمینه تعیین تکلیف صورت گیرد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه  مدیران متخلف و سهل انگار در اجرای طرح های عمرانی به تخلفات اداری، پیمانکاران متخلف به دادگاه و ناظران متخلف نیز به نظام مهندسی جهت برخورد قانونی معرفی می شوند، خاطر نشان کرد: 27 فرهنگسرای روستایی نیمه کاره استان باید تا هفته دولت و دهه فجر امسال تکمیل و به بهره برداری برسند.

 

 

 

 

انتهای پیام/ناهید یوسفی - فرهنگ کده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار