آب کلیرک قابل خوردن نیست , هیچ نوع ارتباط تلفنی در روستا وجود ندارد،روستا به بیابانی مملو از شن های روان تبدیل شده
کد خبر: ۶۳۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ 02 August 2018

 

 

تابناک هرمزگان- کلیرک یکی از روستاهای ساحلی در شهرستان جاسک است که در محاصره شن های روان قرار دارد و به طوری که ایاب و ذهاب ساکنان این روستاها به دشواری انجام می گیرد.

 

 

به گزارش تابناک هرمزگان، روستای کلیرک در شرق شهرستان جاسک قرار دارد و این روستا با ساحل زیبایش میتواند گردشگران فراوانی را به خود جذب کند و از سواحل صخره ای و خشن آن گرفته تا سواحل رملی و کویری که همه را در طبیعت خود جای داده است.

تقارن کویر و دریا یکی از جاذبه های بکر این روستا به شمار می رود و این پدیده در سواحل دریاچه عمان مرسوم به مکران به وفور یافت می شود و به دلیل گمنام بودن و کم تردد بودن منطقه بکر ، موجب شده از چشم گردشگران دور بماند.

 

شن‌های روان خانه های روستائیان کلیرک را می بلعد

 

عثمان جهاد دوست، دهیار روستای کلیرک جاسک در گفتگو با خبرنگار اعزامی تابناک به منطقه اشاره به مسائل و مشکلات روستا، اظهار کرد: مهمترین مشکل توسعه شن زارهای روستای کلیرک مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها و خالی شدن این مناطق از سکنه است که این روند به دلیل توسعه شن زارها تداوم دارد.

دهیار روستای کلیرک جاسک بیان کرد: برای کنترل بحران شن های روان در روستای کلیرک طرح های کشت نهال و توسعه جنگل های کهور و گز در این روستا در سال 84 در دستور کار منابع طبیعی قرار گرفت ، اما نهال‌کاری تاکنون نتوانسته جلوی شن‌های روان را بگیرد و همچنان اهالی این روستا با شن های روان درگیر هستند.

جهاد دوست با بیان اینکه عمق این شن ها به دو هم متر می رسد، افزود: اگر در این زمینه هیچ اقدامی انجام نشود، روستای کلیرک جاسک در زیر شن‌های روان دفن و خالی از سکنه در آینده نزدیک خواهد شود.

 

روستا به بیابانی مملو از شن های روان تبدیل شده

 

وی با اشاره به اینکه روستای کلیرک به بیابانی مملو از شن های روان تبدیل شده و زندگی مردم را مختل کرده است، تصریح کرد: خشکسالی‌های پی‌در‌پی باعث شده که این روستا در محاطره شن های روان قرار بگیرد و سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش بادی در روستا شود.

دهیار روستای کلیرک جاسک اظهار کرد: شغل اکثریت مردم روستای کلیرک وابسته به صید و صیادی است و پیشه صیادی را یکی از میراث های این روستای ساحلی عنوان کرد و این روستای ساحلی کمترین فاصله را با کشور عمان دارد.

جهاد دوست، رمل های ماسه ای و شنی را یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستا عنوان کرد و افزود: روستای کلیرک یکی از روستاهای زیبای ساحلی جاسک است که در دل صحرای شنی و ماسه های روان بنا شده و رمل ها یا همان ماسه بادی های این روستا جزء بخش مهم دیدنی این روستا است.

 

 هیچ نوع ارتباط تلفنی در روستا وجود ندارد

 

وی، محرومیت از پوشش مخابراتی از دغدغه ها و مشکلات عمده مردم روستای کلیرک جاسک دانست و گفت: با توجه به عصر ارتباطات روستای کلیرک از پوشش مخابراتی محروم است و ایرانسل و همراه اول فاقد سرویس هستند.

دهیار روستای کلیرک جاسک ادامه داد: اگر شخصی در روستا کار تلفنی داشته باشد باید مسافت 10 کیلومتری را تا روستای همجوار طی کند, تا بتواند ارتباط برقرار کند و متأسفانه تاکنون هیچ یک از مسئولان پیگیر مشکلات آنتن دهی روستا نیستند.

جهاد دوست با بیان اینکه هیچ نوع ارتباط تلفنی در روستا وجود ندارد، اضافه کرد: مردم روستای کلیرک بارها پیگیر حل این مشکل بوده اند ولی جوابی دریافت نکردنده اند که توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

وی تصریح کرد: عدم آنتن دهی تلفن همراه در روستا در بخش های خدمات رسانی مشکلاتی را ایجاد می کند به خصوص برای گروه های امدادی که برای اعزام آن ها به محل، زمان زیادی صرف می شود و دلیل عمده آن ها همین عدم آنتن دهی ها است که خطرات جانی و مالی زیادی را به وجود می آورد.

دهیار روستای کلیرک جاسک بیان داشت: نبود آنتن دهی موبایل باعث شده که مردم در عمده اوقات با مشکلات اساسی روبه رو شوند و بیش از 40 خانوار این روستا فاقد امکان ارتباط تلفنی هستند و انتظار می رود که پیگیری های لازم برای اصلاح این وضعیت در این روستای کلیرک صورت گیرد.

 

آب کلیرک قابل خوردن نیست

 

جهاد دوست افزود: آب کلیرک از روستای زرآباد که در 50 کیلومتری روستا قرار دارد تامین می شود که قابل خوردن نیست باید از آبشیرینکن استفاده کنند در غیر این صورت باید از تانکر آب شرب مورد نیازشان را تامین کنند.

وی به فرسوده بودن شبکه توزیع برق روستا اشاره کرد و گفت: 90 درصد شبکه های توزیع برق روستای کلیرک فرسوده است که با کوچکترین بادی سیم های برق قطع پایین می آید و نیاز به اصلاح و نوسازی دارد .

روستای کلیرک در بخش لیردف جاسک با جمعیتی بالغ بر 172 نفر در 160 کیلومتری مرکز شرستان واقع شده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ناهید یوسفی - فرهنگ کده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار